Wat is on page SEO?
On-page SEO (ook bekend als “on-site SEO ”) is de praktijk van het optimaliseren van webpagina-inhoud voor zoekmachines en gebruikers. On Page SEO bevat meerdere Ranking Factors. Veelvoorkomende on page SEO taken (Ranking Factors) op de pagina zijn onder meer het optimaliseren van metatitels, inhoud, koppen, interne links en URL’s.
Waarom is on-page SEO belangrijk?
Maakt traditionele on-page SEO anno 2021 nog het verschil? Hoewel Google VEEL slimmer is dan vroeger, kijkt Google nog steeds naar de onderwerpen en de keywords die gebruikt zijn in de content. Dus ja. Het is nog steeds belangrijk!
En er zijn gegevens om dit te staven. Volgens een recente analyse van 11 miljoen Google-zoekresultaten vond een correlatie tussen geoptimaliseerde titeltags, keywords (dus geoptimaliseerde pagina’s) en posities op de eerste pagina van de Google.
Relevante inhoud voor je doelgroep
Relevantie is misschien wel het meest cruciale onderdeel van on-page SEO, wat betekent dat je je inhoud moet afstemmen op de zoekintentie. Als je zoekers niet geeft wat ze willen, en je kansen om te rangschikken zijn minimaal.
Omdat niemand de zoekintentie beter begrijpt dan Google, is het beste startpunt het analyseren van de huidige topresultaten voor het betreffende zoekwoord.
On Page SEO checklist
De inhoud van een webpagina. Het is belangrijk om dit te benaderen met de mindset dat de content “king” is. Je kunt alle gewenste SEO optimalisaties rond trefwoorden, beschrijvingen en interne links uitvoeren, maar als de inhoud op de pagina waardeloos is, zal niemand je website of bezoeken.
Een kleine opsomming waar je op moet letten bij het produceren van pagina’s:
- Focus keyword en onderliggende onderwerpen
- Gebruik van headers en subheaders
- Titel tag optimalisatie
- Alt-tekst / afbeelding optimalisatie
- Video-inhoud indien aanwezig met youtube meta informatie
- SSL/HTTPS voor een beveiligde webpagina
- URL-structuur en URL-opbouw
- Internal links
- Uitgaande linkstructuur
- Kruimelpad op de pagina
Veelgestelde vragen over On page SEO:
On page SEO betekent dat je door het optimaliseren van je website pagina’s bezig bent het optimaliseren van pagina’s voor zoekmachines. Bij On page SEO kan je vaak denken aan: Meta titels, Meta descriptions, Header structuur (H1 – H6), afbeeldingen en meer.
Het grote verschil zit feitelijk gezien al in de naam. Zoals hierboven uitgelegd ben je bij On page SEO bezig op de pagina zelf om te optimaliseren voor zoekmachines. Bij Off page SEO ben je vooral bezig door waarde toe te voegen via externe websites of andere waardevolle signalen die je kunt toevoegen buiten je eigen website en marketingkanalen om. Denk vooral aan Link Building of het aanmaken van Local Citations.
Hulp nodig met On Page SEO?
De meeste punten van On Page SEO zijn bekend bij website beheerders. Kom je er niet helemaal uit? Heb je tips nodig? Laat het ons weten. Neem gerust contact met ons op.