Eerlijke prijzen & geen contracten
Meer dan 100% CO2 neutraal
400 + actieve campagnes

Google Ads verwijdert Broad Match Modifier (BMM) keywords matchtype

Google Ads verwijdert Broad Match Modifier (BMM) keywords matchtype

Er komt een grote verandering aan als het gaat om keyword matchtypes in Google Ads. Google gaat namelijk de Broad Match Modifier (BMM) keyword matchtypes verwijderen! Lees alles over deze update en een paar praktische tips over wat jij kunt doen als SEA specialist.

Google Expands Phrase match and includes Broad Match Modifier traffic

Wat lezen we hier precies? Nou.. Op 4 februari heeft Google aangekondigd om de verschillende keyword matchtypes te gaan versimpelen. Google zegt namelijk dat zij steeds beter begrijpen wat de intentie achter zoekopdrachten zijn en willen het adverteerders makkelijker maken om de doelgroep te bereiken.

Phrase match neemt Broad Match Modifier over

Hoe gaat Phrase Match de Broad Match Modifier overnemen? Hieronder volgt een praktijk voorbeeld van Google zelf.

Momenteel kan een adverteerder die de BMM gebruiken voor de zoekwoorden +moving +services +NYC +to +Boston, worden weergegeven voor de zoekopdracht “moving services NYC to Boston”.

De advertentie kan echter ook worden weergegeven wanneer iemand zoekt naar “moving services Boston to NYC”, wat misschien niet correspondeert met het doel van de adverteerder. De zoekopdracht is namelijk van de omgekeerde richting.

In het onderstaande voorbeeld van Google geeft de bijgewerkte zoekwoordgroep geen advertenties weer voor zoekopdrachten in de tegenovergestelde richting.

Huidige situatie en de nieuwe situatie

Phrase Match wordt breder

Zoals je in de bovenstaande afbeelding kunt zien wordt de Phrase Match breder gemaakt. Het is duidelijk dat de verbeteringen van de Google Bert Update nu zichtbaarder worden, gezien het bovenstaande voorbeeld.

Woordvolgorde in de Phrase maakt steeds meer verschil

De Phrase Match Modifier blijft de woordvolgorde respecteren wanneer het belangrijk is voor de intentie, aldus Google.

Google geeft in onderstaande tabel nog een paar voorbeelden over zoekopdrachten die straks niet meer worden gematched en welke juist wel.

Voorbeelden van zoekopdrachten die niet/wel werken straks

Google zegt dat Phrase Match en Broad Match Modifier vaak dezelfde intentie proberen te bedienen middels de twee matchtypes. Alleen straks worden deze zoekopdracht steeds relevanter aan de zoekopdracht en vind Google de Broad Match Modifier overbodig geworden.

Broad Match Modifier loopt teneinde

Zoals de titel van het artikel omschrijft gaat de Broad Match Modifier eruit. Dit gebeurd echter geleidelijk. De Phrase Match gaat langzaam maar zeker alle Broad Match Modifier overnemen.

Wanneer loopt de Broad Match Modifier eruit?

De BMM/Phrase match update start volgende week en is naar verwachting in juli 2021 volledig uitgerold. Vanaf dan is het dus niet meer mogelijk om gebruik te maken van de Broad Match Modifier keyword matchtypes in Google Ads.

Wat gaan we doen in de Google Ads accounts van onze klanten

Uiteraard zou je onderstaande ook zelf kunnen testen als je fanatiek bezig bent Google Ads. Anyway, hier gaan wij mee bezig:

  1. De bestaande Phrase opdrachten nalopen of woordvolgordes overal kloppen.
  2. Eventueel zeer relevante (lees ook: goed presterende) Phrase keywords ook toevoegen als exacte variant.
  3. ALLE BMM keywords ombouwen naar “Phrase” OF als de Phrase Match en BMM beide aanwezig zijn de BMM verwijderen.
  4. INDIEN Google Ads het toe laat gaan wij het zoektermen rapport doorspitten en actief negatieve zoekopdrachten weren uit de campagnes. Lees meer over het belang van uitsluitingszoekwoorden in Google Ads.
  5. Het verder uit blijven rollen van Campagne Experimenten en Aanmaken met Broad Match en Smart Bidding (indien budgetten het toelaten).

Sparren over wat dit betekent voor jouw account?

Vind je bovenstaande tips nog lastig om zelf uit te voeren of heb je behoefte aan wat extra uitleg? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag!