Coronavirus en kansen voor SEO. 8 mogelijkheden om nu al mee te starten
De wereld verkeert momenteel in een staat van verwarring, paniek, verbijstering en onzekerheid. Nu de situatie met de dag verandert, kun je je verloren voelen en je afvragen wat er daarna gaat komen. Maar we zijn een sterke gemeenschap en we zullen er uiteindelijk weer bovenop komen. Dat alles ook voor bedrijven is veranderd is een feit. Maar juist de bedrijven die tijdens deze bizarre pandemie strategisch plannen hebben de mogelijkheid om er veel sterker uit te komen en zullen klaar zijn voor een sneller herstel.
Om na te denken over strategische planning na het Coronavirus hebben we hier enkele kansen waar je nu al aan kunt werken voor een verbeterde SEO.
Inhoudsopgave
Blijf op de hoogte van Google Trends
1. Blijf op de hoogte van Google Trends
Mensen zijn thuis, wat betekent dat we met z’n allen veel online zoeken.
Houd Google Trends in de gaten voor nieuwe vragen of onderwerpen die mensen in deze periode over jouw branche stellen. Als je deze gegevens kunt bijhouden en echt trends kunt herkennen die relevant zijn voor je bedrijf, kun je beginnen met het maken van waardevolle content rondom die onderwerpen.
Wanneer de sales weer terugkeren, ben je al voorbereid.
Doordat je de trends hebt herkent staat je content al klaar wanneer mensen er naar gaan zoeken. Hopelijk landen ze dan op jouw pagina. Kortom verbeter je SEO welke uiteindelijk voor meer traffic zal zorgen.
2. Controleer Google Search Console & Keyword Rankings
Het is belangrijk om tijdens deze periode GSC of de tools van derden beter te controleren op trefwoord wijzigingen dan je normaal doet.
In tijden waarin er veel vraag is of de vraag volledig is verschoven, zie je vaak verschuivingen in zoek interesses en user intent bij individuele zoekopdrachten.
Als je dit niet nauw genoeg volgt, mis je de kans om hierop in te spelen met je content.
3. Maak nu content voor de toekomst
Het consumentengedrag verandert en deze pandemie zal er voor zorgen dat consumenten anders gaan zoeken en zich anders gedragen dan voorheen.
Net als velen heb je wellicht wat tijd over. Dus ga aan de slag om nieuwe content te maken. Begin simpelweg door aandacht te geven aan content voor de bovenste / middelste gedeelte van de funnel.
Hoewel deze inhoud op korte termijn mogelijk niet zal converteren, probeer consumenten in deze trechter plaatsen zodat je producten / diensten voor de toekomstige behoeften kunt presenteren.
Door een voorraad geweldige content klaar te hebben staan krijg je een voorsprong op de concurrentie.
4. Begin nu al na te denken over vakanties & Q4 Initiatieven
We weten niet hoe lang we allemaal in deze situatie zullen zijn. Sommigen zeggen nog 2 weken en anderen weer 3 maanden.
Hoe dan ook, we kijken nog enkele maanden verder voordat de economische vooruitzichten verbeteren. Wetende dat de Q1- en Q2-cijfers mogelijk lager zijn dan aanvankelijk was voorspeld, begin dan nu alvast met het plannen van hoe je dat in de laatste helft van het jaar kunt opvangen.
Als je een e-commerce winkel hebt, begin dan nu al met het plannen van bijvoorbeeld Black Friday- en kerst.
5. Huur Top SEO Talent in
De trieste waarheid over het Coronavirus is dat bedrijven hun deuren sluiten. Top SEO-talent dat loyaal was aan hun bedrijf, kan zonder werk komen te zitten.
Als je al het idee had om nieuw talent aan te trekken, begin dan nu met werven.
Op de lange termijn zal het ten goede komen als je juist nu toptalent aanneemt om je team te komen versterken.
In sommige gevallen is je bedrijf mogelijk interessant voor mensen die op zoek zijn naar nieuwe carrièrekansen, dus zorg ervoor dat je actief blijft op LinkedIn en houd je ogen open potentieel talent.
Zelfs als je momenteel geen mensen (kunt) aanneemt, is dit een geweldige kans om verbindingen te leggen, gesprekken te beginnen en hopelijk in de nabije toekomst hiervan te profiteren.
6. Omarm nieuwe contentstrategieën
Hoewel we dit nooit hadden kunnen voorspellen, dwingen dit soort gebeurtenissen ons om anders na te gaan denken over de juiste strategie.
Nu mensen aanzienlijk meer tijd besteden aan het streamen en bekijken van bijvoorbeeld YouTube, kun je meer videocontent ontwikkelen om hiervan te profiteren.
Bekijk eerder gecreëerde content welke succes had en hergebruik die inhoud voor een videoproductie.
7. Omarm de data
Net als bij het eerste punt heb je niet alleen meer gegevens om mee te werken als het gaat om Google Trends omdat mensen vaker zoeken, maar zie je mogelijk ook een toename van het verkeer naar je eigen website (dit hangt natuurlijk af per industrie).
Hoewel dit verkeer mogelijk niet in sales of zelfs leads verandert, kan een toename van zoekopdrachten en mensen naar de website nog steeds een aantal goede inzichten bieden.
Welke van de beste pagina’s krijgen op dit moment de meeste tractie? Is dit anders dan de norm?
Dit is hét moment om te overwegen een heatmap of andere gegevensverzamelingsmethoden uit te voeren en echt een diepe duik in uw website te nemen.
8. Denk verder dan de content en gebruik deze tijd verstandig
Een “inkopper” voor alle marketeers is om simpelweg verstandig om te gaan met je tijd.
Hoewel content waarschijnlijk de eerste SEO-taak is die in je opkomt, is dit nu ook het moment om je te concentreren op SEO als geheel.
Zorg ervoor dat de paginasnelheid is waar deze moet zijn.
Update de website met nieuwe foto’s.
Controleer de URL-structuur.
Maak een test voor gebruikerservaringen.
Zorg ervoor dat de content gemakkelijk te vinden is.
Enzovoort…
Veel van deze taken vereisen mogelijk ook een beetje uitbesteding, wat weer een goede reden is om collega-marketeers in deze onzekere tijden te helpen aan wat opdrachten.
Dit kan ook een goed moment zijn voor e-learning.
Er zijn talloze websites die gratis toegang geven tot waardevolle informatie om geïnteresseerden te helpen hun kennis te verbeteren.
Zo biedt Moz Academy op dit moment al hun cursussen gratis aan.
Het zit boordevol cursussen om nieuwe vaardigheden op te doen die je kunt gebruiken zodra je weer van start wilt gaan.
Conclusie
Waar het op neer komt;
Je moet je SEO-inspanningen niet stoppen vanwege de actuele gebeurtenissen.
Er zijn altijd kansen, je moet gewoon weten waar je moet zoeken.
Alle data ziet er nu een beetje anders uit, dit kan voor- en nadelen hebben. Juist deze verandering kan veelzeggend zijn en ervoor zorgen dat je op lange termijn hier je voordeel mee kunt doen.
We hopen dat iedereen snel herstelt van de verwoestende effecten van het Coronavirus.
Blijf zoveel mogelijk binnen en denk om je gezondheid!