Marketing in begrijpelijke taal
Jouw externe collega
Binnen no time reactie

SEA trends in 2023

SEA trends in 2023

Dit worden de SEA trends voor 2023. Om jullie als eerste op de hoogte te brengen, hebben wij de 10 trends voor volgend jaar op een rij gezet.

  1. Automatisering
  2. Performance Max
  3. Biedstrategieën Google Ads
  4. Video advertising
  5. Brede zoektermen
  6. First party data
  7. Google Analytics 4
  8. Meer conversiedata verzamelen
  9. Back 2 basic
  10. Onvoorspelbaar jaar 2023
SEA trends in 2023 1 SEA trends in 2023

1. Automatisering

Automatisering wint al een paar jaar aan snelheid en momentum. Zo wordt er meer gestuurd op automatische biedstrategieën (bijvoorbeeld de meest recente Performance Max) en dynamische advertenties. Ook in 2023 zal Google door middel van data de automatiseringsopties verbeteren. Het is hierdoor telkens belangrijker om informatie uit meerdere bronnen samen te voegen om voor de concurrentie te blijven. 

Opvallende automatiseringen in 2022 waren:

  • Uitgebreide tekstadvertenties zijn vervangen door dynamische tekstadvertenties
  • Google heeft de optie om automatisch aanbevelingen te accepteren
  • Smart Shopping en Lokale campagnes zijn omgezet naar Performance Max campagnes.
  • Bij het zoekwoordtype [exact] wordt nu ook “sterk overeenkomstige” zoektermen geactiveerd
  • Items (voorheen: extensies) kunnen worden gemaakt op basis van website content
  • Diverse Performance Max-campagne verbeteringen, zoals exacte zoekterm uitsluitingen en meer assetgroups toevoegen.

Om het telkens slimmer wordende algoritme te blijven voeden, is het belangrijk om meer conversiedata op te bouwen, schrijf goede advertentieteksten om jouw doelgroep te targeting. Door meer gebruik te maken van een goed gevoed algoritme ontstaat tijd om te focussen op andere marketingactiviteiten. Automatisering ontwikkelt zich in sneltreinvaart, daarom is het belangrijk de laatste ontwikkelingen nauwlettend te blijven volgen.

2. Performance Max

In deze blog gaan we nog een paar aspecten behandelen die ook kenmerkend zijn voor de campagnestrategie Performance Max. Performance Max campagnes zijn een combinatie van display, videoadvertenties, tekst advertenties en shopping en worden weergegeven in de volgende netwerken:

  • Google Search en zoekpartners
  • Google Display-netwerk
  • Discover
  • Gmail
  • Youtube en andere video kanalen
  • Google Maps
SEA trends Performance Max
De Google netwerken waar de advertenties kunnen worden getoond

De ontwikkelingen van Perfomance Max gaan razendsnel, bijna wekelijks vinden er veranderingen plaats doordat er telkens meer data beschikbaar is. Dit door de geringe controle op de plaatsingen geef je Google de vrijheid om te experimenteren. Lever daarom kwaliteit voor je advertenties, zorg voor een goede datafeed, verzamel doelgroepen om zoveel mogelijk controle te behouden. Ook in 2023 zullen ongetwijfeld meer ontwikkelingen komen. Deze ontwikkelingen zullen vooral komen vanuit de toegenomen data en verrijking van het algoritme. Blijf daarom op de hoogte van de ontwikkelingen en pas jouw campagnes hierop aan. Wist je dat je sinds kort ook [exact] kunt uitsluiten binnen deze campagne?

3. Biedstrategieën Google Ads

De slimme biedstrategieën binnen Google Ads ontwikkelen zich telkens verder. Op basis van machine learning worden biedingen in veilingen telkens meer geautomatiseerd. Met conversiedata en goed inrichten van Google Ads wordt de slimme biedstrategie telkens efficiënter. Dit door de grote hoeveelheid aan data en gekoppeld aan websitegedrag.

Naarmate 2023 telkens vorder, wordt slim bieden telkens sterker en krachtiger en zullen deze strategieën vaker toegepast worden. Wil je dan bijvoorbeeld richten op klikken maximaliseren, conversie waarde of juist ROAS?

4. Video advertising

Het mobiele gebruik en verkeer blijft verder groeien. Daarmee neemt het aandeel Video Advertising ook toe. Bij een groot deel van de oriënterende zoekopdrachten, de basis tot een conversie, wordt een mobiel gebruikt. Hoe zorg je dat jij in beeld komt bij de potentiële koper? Video advertising kan ontzettend helpen om de aandacht te trekken en is relatief goedkoop. Video’s zijn geweldig voor zakelijk bereik en hebben een visuele aantrekkingskracht.

De welbekende Bumper Ads van Youtube is een vorm van video advertising. Daarmee kan eenvoudig video’s worden weergegeven die korter zijn dan 90 seconden. Het is sinds kort mogelijk door diverse afbeeldingen automatisch video’s te ontwikkelen, waardoor het tonen van videoadvertenties telkens laagdrempeliger wordt. Deze automatisch gegenereerde video’s kunnen worden getoond vanuit Responsieve Display Ads.

De nieuwste Chromecast met Google TV heeft een interface waar ‘slimme TV’ samen komt. Ook hierin is een optie om advertenties weer te geven. Wist je dat video advertenties ontzettend krachtig zijn? Een paar feiten:

  • 139% is hoeveel merkassociatie toeneemt na het bekijken van een video
  • 88% is hoeveel meer tijd gebruikers besteden aan pagina’s met video’s
  • 83% van de marketeers die video’s gebruiken gelooft dat het een goede ROI oplevert
  • 80% dat het conversiepercentage stijgt op bestemmingspagina’s waarop video’s opgenomen zijn
  • 80% van de mensen zegt dat ze meestal schakelen tussen online zoeken en video wanneer ze onderzoek doen naar te kopen producten.

Het is daarom niet voor niets dat bijvoorbeeld ook Netflix advertenties in de toekomst niet uitgesloten zijn. Ook op social media zoals Instagram, Tiktok of Facebook zijn video’s populair. Vergeet daarom niet om video advertising mee te nemen in jouw online strategie.

5. Brede zoektermen

Brede zoekwoorden zullen beter gaan presteren. Google wil graag vrijheid en om het automatisch bieden beter te beheersen, heeft Google data nodig om het algoritme te voeden. Door brede zoektermen te standaardiseren en telkens vaker te matchen aan een exact of woordgroep, worden advertenties vaker vertoond. We zien dat bredere zoektermen telkens beter presteren en komende jaren telkens beter ontwikkeld met opgebouwde conversiedata. Brede zoektermen in combinatie met doelgroepen en slim bieden, presteren telkens beter dan andere zoektypen of zelfs exacte zoekwoorden. Dat komt door de manier hoe breed zoeken.

Sea trends breed zoeken
Hoe breed zoeken telkens meer toegepast gaat worden

6. First Party Data

First Party Data is data over jouw eigen bezoekers die je in de loop der tijd hebt opgebouwd opgeslagen op je eigen server. Denk aan mailadressen, NAW-gegevens en koopgedrag. Waar voorheen data gehaald kon worden uit pixels, tags en cookies, uit platformen zoals Google en Facebook. Zal deze data telkens minder beschikbaar worden. Op 1 juli 2023 zal Universal Analytics van Google vervangen worden door een privacy vriendelijke versie van Google Analytics. Namelijk versie 4. De informatie die al van jouw klanten is verzameld kan je efficiënt inzetten om de eerder genoemde platformen van ontbrekende informatie te voorzien. Immers je vervangt de Third Party Data met jouw eigen data (First Party Data). Maar verdwijnt Third Party Data dan?

Nee, zeker niet. Bezoekers van webpagina’s kunnen aangeven of zij cookies willen achterlaten. De bezoeker moeten ‘consent’ (toestemming) geven voor het gebruik van haar gegevens door de websitebeheerder. Deze informatie wordt telkens lastiger aan te vullen. De verwachting is dat bezoekers steeds kritischer gaan worden op het gebruik van haar gegevens. Daarom gaat Apple en Google de privacy van de consument beter gaat beschermen door geen cookies meer te plaatsen. Maar wat nu dan? Het Privacy Sandbox-initiatief ontwikkelt innovatieve, privacy gerichte alternatieven voor belangrijke online zakelijke behoeften, waaronder het weergeven van relevante advertenties. Kortom, er zijn voldoende mogelijkheden om de gegevens gap te vullen.

Afgelopen jaar zeiden we ook dat first party data telkens belangrijker wordt. Dat wordt het dit jaar zeker ook. In 2022 hebben landen als Italië, Frankrijk en Oostenrijk de populaire Google Universal Analytics verbannen van de markt als gevolg van de GDPR (General Data Protection Regulation oftewel AVG). Waarmee de noodzaak aangeeft om first party data zelf te verzamelen.

Website en gedragsgegevens zijn voor het maken van website- en gedragsanalyses en verzamelen van conversiedoelen onmisbaar. In 2023 zullen we telkens meer gegevens verliezen van ‘derden’ de zogenoemde Third Party Data en is er vanuit marketingaspecten behoefte aan eerste hands data voor het targetten, optimalisatie en klantreis optimalisaties.

7. Google Analytics 4 veranderd niet alleen de statistieken

Google Analytics 4 wordt in 2023 een feit. Na ruim 2 jaar naast Universal gedraaid te hebben heeft Google halverwege 2022 aangekondigd de overstap definitief te maken. Op 1 juli 2023 stopt de dataverzameling van Universal Analytics. Google Analytics 4 heeft een andere denkwijze en verzameling van data en datamodellen.

De nieuwe event-based model van GA4 is totaal verschillend van de sessie en cookiebased manier van denken tot nu toe. Betaald zoekmachine adverteerders, zoals ons, moeten aanpassen welke KPI’s belangrijk zijn en hoe we deze moeten configureren om de advertenties te blijven verbeteren.

8. Meer conversiedata in Google Ads verzamelen

Door slimme biedstrategieën is conversiemeting erg belangrijk. Je krijgt veel meer data en daardoor ook veel meer inzichten in websitebezoekers. Het is belangrijk om “Conversion Linker” te activeren en daarmee de doelmeting ook separaat voor Google Ads aan de praat te krijgen. Hierdoor verzamel je meer conversie data en wordt de biedstrategie beter gevoed

Door toevoegen van een tool zoals calltracking, kan meer inzicht gegeven worden voor vooral de zakelijke doelgroep. Voor marketeers enorm belangrijk om waardevolle inzichten zoals vertoningen, klikken maar voor klanten zijn gekwalificeerde leads die converteren het belangrijkst. Naast formulieren is calltracking een manier om inzichtelijk te krijgen. Het geeft inzicht in:

  • Het aantal conversies vanuit telefoons
  • Het aantal conversies vanuit formulieren
  • De exacte zoekwoorden die bijdragen aan conversies
  • De manier waarop de lead tot een telefoon of formulier gekomen is
  • Call to action conversiepercentages
  • De kwaliteit van de leads.

Door meer inzichten in de kwaliteit van de leads te krijgen en de kwaliteit van opvolging, wordt meer inzicht verkregen in de gehele keten. Van adverteren tot het behalen van de opdracht.

9. Back 2 basic

Google heeft diverse updates uitgebracht afgelopen jaren. Met vooral de nadruk op meer automatisering. Het gebruik van zoekwoorden, zoektypen, type advertenties en biedstrategieën zijn veranderd afgelopen jaar. Zo worden zoekwoorden meer gebruikt als intentie, zoektypen worden breder beoordeeld door Google en zijn er meer automatische biedstrategieën.

Bekijk en beoordeel daarom periodiek de campagnes van klanten die je beheert. Daarom is het belangrijk op te letten op bestaande advertenties en campagnes van accounts die je beheert. Om te conversies te behalen en concurrentie voor te blijven, is het meegaan in de veranderingen van deze basiselementen belangrijk. Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen rondom deze SEA-pijlers en pas hier zo nodig de inhoud van jouw campagne op aan.

10. Onvoorspelbaar jaar 2023

Met een flexibele campagnestructuur binnen Google Ads ben je voorbereid op 2023. Het nieuwe jaar zal ook weer een aantal veranderingen met zich meebrengen. Met een flexibele campagnestructuur kan eenvoudig en snel van koers veranderd worden als de Google Ads budgetten verhoogd of verlaagd worden.

Ben jij klaar voor 2023?

Is jouw campagnestructuur al flexibel en worden jouw online en offline conversies al goed doorgemeten? Wij helpen jou hier graag bij. Neem vrijblijvend contact met ons op of vraag een gratis campagnescan aan.