De update Uitleg biedt je meer inzichten in de prestaties van grote wijzigingen binnen je Google Ads-account. Wanneer er een schommeling in de prestatie(s) van je zoekcampagne voelbaar is, dan kan de nieuwe functie Uitleg van Google Ads je snel helpen met het verklaren van deze schommeling.
Factoren van invloed die inzichtelijk worden gemaakt:
Bodwijzigingen
Wijzigingen in bodmodifier
Budgetwijzigingen
Budgettoewijzing
Budgetverbruik percentage
Geschiktheid
Wijzigingsgeschiedenis
Wijziging in targeting
Veiling concurrentie en zoek interesse
Voordelen van de Uitleg functionaliteit
Je kan snel en makkelijk ontdekken waarom de prestatie(s) veranderd zijn. Met slechts een paar klikken krijg je een overzicht met alles op één plek, wat tijd bespaart. Verder krijg je een nauwkeurige en uitgebreide weergave in het bovengenoemde overzicht.
Waar kan ik Uitleg vinden in Google Ads?
Log in op je Google Ads-account
Klik in het linker navigatiemenu op je zoekcampagnes
Klik in het paginamenu op Campagnes
Klik rechtboven op de pijl naast de datum
Activeer de optie vergelijken
Selecteer de gewenste datum
Kies voor de optie vorige periode
Klik op toepassen
Zoek naar de procentuele wijziging (in het blauw gemarkeerd) en klik op het percentage om Uitleg te openen
Klik op meer informatie voor een specifieke onderbouwing
Voor wie geen zin heeft om de stappen tekstueel te volgen, dan kan dat ook gewoon aan de hand van onderstaande afbeelding:
Waar kan Uitleg voor gebruikt worden
Zoals je vermoeden waarschijnlijk al door had, is de Uitleg functionaliteit voor nu alleen beschikbaar in je zoekcampagnes die gestuurd worden aan de hand van ‘handmatige CPC’ of ‘verbeterde CPC’. Daarnaast worden alleen klikken, kosten en vertoningen binnen de Uitleg ondersteund.
Een voorwaarde voor het activeren van de Uitleg is dat ze aan de volume- en wijzigingsdrempel voldoen. De Uitleg functie is alleen beschikbaar voor de afgelopen negentig dagen. Een grotere periode biedt wel de procentuele wijziging, maar zonder Uitleg. De Uitleg functionaliteit zal worden uitgebreid de komende maanden, er is namelijk al een aankondiging geweest.