Google heeft de geruchten bevestigd van een ‘lokale zoek update’ die begin november is doorgevoerd. De naam ‘Nov. Lokale Zoek Update 2019’ vloeit voort uit de naam die Google vorig jaar is beginnen te gebruiken voor grote updates ter verbetering van de algemene algoritmes van Google, namelijk: ‘Google Core Update’. Het bedrijf bevestigde via Twitter op 2 december dat het Neural Matching begon te gebruiken in begin november.
Wat betekent dat nou eigenlijk?
Neural Matching stelt Google in staat beter te begrijpen wanneer zoekopdrachten van gebruikers lokale zoekintenties hebben, zelfs wanneer de bedrijfsnaam of bedrijfsbeschrijving niet is opgenomen.
Er zijn geen vereiste wijzigingen die een bedrijf moet aanbrengen als gevolg van deze update. Google verwijst bedrijven naar het lang geleden gepubliceerde lokale basishulpdocument.
Google heeft via Twitter laten weten dat dit: “Een wereldwijde lancering voor landen en talen over de hele wereld”. Dit had dus niet alleen gevolgen voor Amerikaanse regio’s, maar voor alle landen en talen waarin Google beschikbaar is.
Neural Matching binnen Google
Google zei dat het Neural Matching begon te gebruiken bij het zoeken in 2018 om vragen beter te begrijpen. Net als bij BERT en RankBrain algoritmen, helpt Neural Matching Google de toewijzing van zoekopdrachten aan resultaten te verbeteren, hoewel het verschilt in functie. Danny Sullivan van Google heeft Neural Matching aangeduid als ‘een super synoniem systeem’. Zie Google’s: Neural Matching versus RankBrain hoe Google deze gebruikt voor meer informatie.
Waarom we dit belangrijk vinden.
We hebben nu duidelijk bewijs dat het niet alleen je verbeelding of je datagegevens zijn die positie wijzigingen aantonen met de lokale zoekresultaten. Google zegt dat het nu Neural Matching gebruikt om lokale zoekopdrachten beter te begrijpen en daarom kan Google hierdoor verschillende lokale resultaten laten zien. Vorig jaar zei Sullivan dat Neural Matching 30% van de zoekopdrachten beïnvloedde. Dat is een forse toename!
Het advies van Google blijft hier hetzelfde: relevantie, bekendheid en afstand zijn ‘key’ om goed te scoren in Lokale SEO. Het is alleen dat het begrip van Google van relevantie nu is uitgebreid met Neural Matching.
Update: Voeg vooral schematische opmaak toe over je bedrijfslocatie. Dit helpt Google nog beter begrijpen in welk servicegebied je actief bent met bepaalde diensten / producten.