5.0

Wat is een zoekwoordenonderzoek en hoe voer je deze uit?

Wij leggen jou hier precies uit wat een zoekwoordenonderzoek is en hoe je deze uitvoert.

Klantreis begint online

Wat hebben een zoekwoordenonderzoek en nieuwe telefoon met elkaar te maken? Als je een nieuwe telefoon wilt gaan kopen, hoe ga je op zoek naar informatie om te kijken welk toestel het beste bij jou past?

Je kunt je laten informeren in de winkel. Maar je kunt ook alvast online je laten informeren. Je kunt zoeken naar vergelijkingssites, telefoonmerken maar ook telefoontypes. Voor veel mensen begint de zoektocht naar een – in dit geval – een nieuwe telefoon dan ook online.

Wanneer doe je een zoekwoordonderzoek?

Tijdens de klantreis kun je op verschillende momenten je toekomstige klant van informatie voorzien. Bijvoorbeeld wanneer hij / zij in de oriënterende-, beslis-, of koopfase zit. Om de content voor de juiste fase te produceren, kun je starten met een zoekwoordenonderzoek.

Maar wanneer doe je eigenlijk een zoekwoordenonderzoek? Een zoekwoordenonderzoek gebruik je om meer zichtbaar te worden bij jouw doelgroep, hiermee kan jij je SEO en SEA inrichten of optimaliseren. Je wilt graag weten hoe en welke zoekwoorden verkeer en het geld gaan opleveren.

1. Wat is een zoekwoordenonderzoek?
2. Wat voor type zoekwoorden zijn er?
3. Short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden
3.1. Voorbeelden van longtail en shorttail zoekwoorden
4. SERP features
5. Concurrentieonderzoek
6. Google automatisch aanvullen
7. Google Search Console
8. Zoekwoordenonderzoek tools

Een zoekwoordenonderzoek

1. Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Met een zoekwoordenonderzoek breng je het hele zoekwoorden landschap rondom een bepaald onderwerp in kaart. Je weet dan alles over de termen die in Google ingevoerd worden, alternatieven, gerelateerde onderwerpen maar ook onderwerpen die er haaks op staan. 

2. Wat voor type zoekwoorden zijn er?

Het belangrijkste onderscheid die wij online marketeers maken tussen zoekwoorden is de intentie. Wat wil de persoon weten als hij deze zoekterm in Google intypt? Google is heel goed om dan de juiste informatie bij de juiste intentie te tonen. Waardoor het resultaat past bij de vraag (relevantie). Hoe hoger de relevantie, hoe beter de bezoeker geholpen wordt. Dit wil je ook op jouw website. De juiste informatie overbrengen in de juiste fase van de informatievoorziening.

Daarin onderscheiden we vier type zoekwoorden:

  • Transactionele zoekwoorden: Deze zoekwoorden zijn gericht op het volbrengen van een online aankoop of het plaatsen van een bestelling. Een voorbeeld is een zoekwoord met het woord “kopen” of “bestellen”. Transactionele pas je toe in webshops.

  • Informerende zoekwoorden: Dit zijn informerende zoekwoorden. De mensen die deze type zoekwoorden gebruiken willen iets weten over een bepaald onderwerp. Dit kan van alles zijn. Zoals “hoe moet je ramen wassen” tot “wie is de schrijver van het kinderboek Nijntje?”.

  • Navigerende zoekwoorden: Navigerende zoekwoorden probeert men naar een website te gaan. Mensen typen niet de URL in, maar voeren een bedrijfsnaam in de zoekmachine. En klikken vervolgens door naar de eindbestemming.

  • Commerciële zoekwoorden: Dit zijn type zoekwoorden van mensen die informatie willen weten alvorens ze een aankoop doen. Bijvoorbeeld “Robotmaaier aanbieding” of “Robotmaaiers vergelijken”.

3. Short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden

Bij een zoekwoordenonderzoek valt vaak op dat zoekwoorden die uit één of twee termen bestaan, veel zoekvolume hebben. Terwijl zoekwoorden met 3 of meer zoekwoorden een lager zoekvolume hebben. Deze laatste zoekwoorden combinaties zijn vaak specifieker. Over het algemeen kun je stellen: hoe korter het zoekwoord, hoe hoger het zoekvolume én concurrentieniveau. 

Shorttail en longtail zoekwoorden

Zoals eerder aangegeven is een short tail zoekwoord vaak één of twee woorden en multi interpretabel. Zo weet je bij de zoekopdracht “voetbalschoen” nog niet waar iemand naar op zoek is en krijg je ook meerdere resultaten. Stel je optimaliseert jouw pagina op het zoekwoord voetbalschoen, dan is de kans aanwezig dat je veel verkeer op je website krijgt, maar dit kan ook verkeer zijn die zoekt met een andere intentie.

Longtail zoekwoorden zijn specifieker en gerichter. Bijvoorbeeld: Voetbalschoen puma voor senioren. De potentiële klant is dus niet op zoek naar een kindermaat. Longtail zoekwoorden bevatten dus meer woorden over bijvoorbeeld het merk, type schoen, leeftijd etc.

3.1. Voorbeelden van longtail en shorttail zoekwoorden

Hieronder staan een aantal voorbeelden van short tail zoekwoorden en hun long tail varianten.

  • Short tail: Marketing bureau

  • Long tail: Marketing bureau Heerenveen Friesland

  • Short tail: Speaker

  • Long tail: Bose speaker SoundLink Revolve II

  • Short tail: Eettafel

  • Long tail: Scandinavische eettafel 160cm

4. SERP features

Als je een zoekwoordenonderzoek uitvoert, is het belangrijk te begrijpen dat elk zoekwoord andere informatie kan weergeven. Google laat naast andere websites ook features en informatie zien. Denk hierbij aan features zoals informatief, lokale plaatsen, google shopping of nieuws. Op het moment van schrijven is dit bij 3,33% niet het geval. Dit kunnen ook kansen zijn die je kan meenemen vanuit je zoekwoordenonderzoek. 

SERP features occurence

5. Concurrentieonderzoek

De meeste bedrijven die een product of dienst aanbieden hebben vaak concurrentie. Op welke termen is de concurrentie zichtbaar? Op welke termen is de concurrent per ongeluk zichtbaar en wellicht kun je daar maximaal van profiteren. Natuurlijk kun je ook kijken op welke zoektermen je concurrenten niet zichtbaar zijn. Dit is voor jou een kans om daar in te stappen. Tijdens het zoeken naar concurrentie kun je in de zoekmachine resultaten pagina ook bekijken welke gerelateerde termen worden getoond.

Zoekwoorden kun je ook inzetten voor je linkbuilding strategie. Om zo de pagina’s die het belangrijkste voor je zijn meer autoriteit mee te geven. En dat is automatisch weer bevorderlijk voor je ranking, zodat je je concurrent voor kan blijven.

6. Google automatisch aanvullen

Als je een zoekterm in de zoekmachine van Google schrijft, krijg je suggesties. Deze vorm van voorspellingen kunnen goed toegepast worden om long tail suggesties te krijgen. Je krijgt dan direct alternatieve suggesties of specifieke onderwerpen. Je kan bijvoorbeeld na je focus zoekwoord elke letter van het alfabet intypen om meer suggesties te krijgen. Alhoewel een zoekwoorden tool zoals SEMrush of SEranking dit voor jou uit handen kan nemen. Wel zo handig. Daarnaast kun je ook automatisch aanvullen gebruiken op Youtube. Youtube is ook een onderdeel van Google die veel informatie kan verschaffen over zoektermen.

Het automatisch aanvullen van Google

7. Google Search Console

Naast alle zoekwoordonderzoeken, zoekideeën, brainstormessies zijn er ook nog andere mogelijkheden. Waar rankt je huidige pagina al op en zijn dit interessante termen? Deze informatie kun je uit Google Search Console halen. Ga vervolgens naar prestaties.

Google Search console

Bekijk het volledige rapport. Hier kun je eenvoudig goed presterende zoekwoorden zien op basis van het aantal klikken. Je kan deze sorteren op vertoningen waar je pagina veel op vertoond wordt, maar geen klikken genereren. Deze informatie is belangrijk! Je ziet dat je wel relevant bent, maar dat je website nog niet geschikte content bevat om in de top 3 te eindigen. Dit zijn dus kansen om de pagina te optimaliseren of een subonderwerp toe te voegen aan jouw website. 

Weten wat er verbeterd kan worden aan jouw website? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan! 

8. Zoekwoordenonderzoek tools

Om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren zijn er een aantal online tools die je hierbij kunnen helpen. Deze eerstgenoemde tools hieronder zijn gratis:

  • Google Prestatieplanner

  • Ubersuggest

  • Also Asked

  • Keywordtool.io

  • Google Trends

Wil je meer inzichten, langere historie of het bijhouden van zoekwoordposities? Dan is wellicht een betaalde zoekwoorden tool wel iets voor jou. Bij Travyk hebben we dit voor iedere klant. Wij kunnen zoekwoordenonderzoeken voor je doen over bepaalde onderwerpen. Hiervoor gebruiken wij de tools Semrush en SE Ranking. Echter zijn er naast Semrush en SE ranking ook nog de volgende opties mogelijk(en nog veel meer):

  • Long Tail Pro

  • Ahrefs

  • MOZ

Naast deze zoekwoordentools kun je ook onderzoek doen op bijvoorbeeld grote fora. Waar praat jouw doelgroep over? Welke huidige trends zijn er waar de concurrentie nog weinig op inspeelt? Het platform Reddit kan je bijvoorbeeld een hoop interessante ideeën geven.

Weet jij al op welke zoekwoorden je wilt groeien?

Wil je een zoekwoordenonderzoek uitbesteden? Dat kan! Wij brengen het gehele landschap in kaart voor zowel SEO en SEA, maar wij zullen ook een strategie uitzetten. Of we nou een topic cluster moeten bouwen met subpagina’s of enkele pagina’s moeten optimaliseren. We nemen het allemaal met je door. We houden rekening met budgetten, concurrentie en je backlinkprofiel. Allemaal met basis voor verkeer en omzetgroei. Neem gerust contact met ons op en we vertellen je er meer over.

Dennis
Erik de Jager
Cindy Hoomans
Arjen

Wij laten SEO voor je werken

Ons team staat voor je klaar! Heb je moeite om te ranken met je SEO pagina’s?
En ben je op zoek naar een SEO Bureau uit Heerenveen? Dan helpen we je graag.
Bel ons of vraag een gratis adviesgesprek aan.

Vertrouwd. Door onze partners en klanten

Google reviews

  • 5.0
    Wat een ontzettend fijne samenwerking hebben wij met Travyk. Ruurd is erg flexibel en heeft veel kennis van zijn vakgebied. Zowel Ruurd als Iwan geven ons de nodige sturing binnen onze plannen, waardoor wij weer nieuwe inzichten krijgen. Op naar een duurzame samenwerking met mooie resultaten.
    Opjewallie Opdrachtgever
  • 5.0
    Wij van Kantoormeubelen Nederland werken vanaf januari 22 met Travyk. Regelmatig hebben we plezierige contacten, waarbij we elke keer weer concluderen dat er een duidelijke groei zit in de resultaten. Travyk is een betrokken en pro-actieve organisatie met medewerkers, die weten waar ze het over hebben. Keep up the good work!
    Kantoormeubelen Nederland Opdrachtgever
  • 5.0
    Goede kennis van zaken, meedenken met ons als klant en altijd een enthousiaste benadering van Ruurd zorgt voor een goede samenwerking. Samen met Travyk gaan we voor het behalen van het beste resultaat!
    Communicatie GO Opdrachtgever
  • 5.0
    Fijn bedrijf om mee samen te werken! Goede kennis van zaken en altijd een persoonlijke benadering van Ruurd en Iwan wat de samenwerking ten goede komt. Dus ben je op zoek naar een online marketing bureau dan kunnen wij Travyk van harte aanbevelen!
    De Mallemok ‘Smokehouse & Grill’ Opdrachtgever
  • 5.0
    Onze samenwerking met Travyk is prima. Fijne mensen met goede ideeën om onze online marketing up-to-date te houden! Wij zijn erg tevreden.
    Sappe Reiniging, onderhoud en renovatie Opdrachtgever
  • 5.0
    Travyk doet voor ons alles achter de schermen op onze website. De samenwerking en het meedenken over het proces voor de nieuwe website en het uitrollen daarvan en daarna. Wij zijn zeer tevreden over Travyk. Ik heb ze daarom in mijn netwerk al meerdere malen genoemd.
    West Specialist in Buitenreiniging Opdrachtgever
  • 5.0
    Travyk gaat altijd voor een resultaatverplichting. Het ultieme voorbeeld van partnerschap, ontwikkeling en strategievorming leidend tot internetsucces. Een proactieve samenwerking waar kennisdeling voorop staat.
    Donker Groep Hoofdkwartier Opdrachtgever
  • 5.0
    Waar voor je geld. Geen loze leuzen en marketing gepraat. Gewoon duidelijke taal die elke ondernemer begrijpt. Transparante prijzen en daadkracht. Twee weken na akkoord offerte alle zaken uitgevoerd en de eerste conversies gerealiseerd. Top werk 👍leuke gasten ook!
    Doozo Leeuwarden Opdrachtgever
  • 5.0
    Geweldig bedrijf, ze denken goed met je mee en zijn heel goed gemotiveerd om jou te helpen.
    Solexverhuur Sloten Opdrachtgever
  • 5.0
    Wat een geweldig bedrijf! Ze hebben onze website geoptimaliseerd op Google, daarnaast is de website veel sneller geworden! Bedankt voor jullie service!👍
    De Goede Specialist in verzekeringen en hypotheken Opdrachtgever

Kennis delen is macht