4.9

5 Tips om E-A-T SEO content te ontwikkelen

In onze laatste blog schreven wij over wat E-A-T is en hoe deze in relaties tot personen en organisaties staat. Een kleine opfrisser, E-A-T staat voor expertise, authoritativeness and trustworthiness. Google EAT is belangrijk voor de prestaties van de website, maar ook voor SEO.

Afgelopen jaren zijn er veel ontwikkelingen geweest en moeten SEO contentmarketeers hun strategie blijven verbeteren om ook te voldoen aan een goede E-A-T SEO. Content optimaliseren zijn werkzaamheden die doorlopend nodig zijn en dragen bij om organisch te groeien. Belangrijk om te benadrukken: E-A-T is geen rankingfactor, maar wel een richtlijn waar het algoritme zich aan moet voldoen. 

  1. Focus op inhoud, niet op hoeveelheid. 

  2. Bouw actuele autoriteit op

  3. Duidelijke doelen per pagina

  4. Presenteer de pagina inhoud op een bruikbare manier

  5. Laat E-A-T zien!

Google E-A-T SEO en het algoritme

Met de Diffbot Natural Lanuage API Demo kun je testen hoe het algoritme van Google personen, organisaties en termen aan elkaar koppelt. Hoe meer data er over een bepaald onderwerp, organisatie en persoon te koppelen valt, hoe eenvoudiger de zoekmachine de factoren van E-A-T omtrent een persoon of organisatie begrijpt. Een klein voorbeeld hoe dit werkt bij een persoon en hoe Google informatie koppelt op basis van teksten. 

Diffbot Demo

TIP 1: Focus op inhoud, niet op hoeveelheid. 

  • Pagina’s op hoofdniveau: Met pagina’s op hoofdniveau kun je een overkoepelende pagina of pagina’s aanmaken. Bijvoorbeeld als een verzameling over een bepaald onderwerp , met verwijzingen naar pagina’s over diepgang. De pagina’s op het middenniveau.

  • Pagina’s op middenniveau: Pagina’s op middenniveau gaan veel dieper in over bijvoorbeeld SEO. Welke kenmerken er zijn, welke onderwerpen en diensten erbij horen. Elke pagina weer voorzien van goede en kwalitatieve inhoud.

  • Ondersteunende content: Naast bovenstaande pagina’s kan eenvoudig blogs, how-to’s en nieuwsartikelen geplaatst worden ter ondersteuning van bovenstaande niveaus. Bedoeld om de breedte en diepte van actuele berichtgeving toe te voegen.

Door te focussen op inhoud en niet op hoeveelheid, kan er veel meer expertise en autoriteit getoond worden. Maar hoe doe je dat dan? Door meer content te produceren voor een bepaald onderwerp. Dit kan in diverse gelaagdheden, namelijk:

En hoe doet Travyk dit?

  • Pagina’s op hoofdniveau: Wij hebben diverse diensten pagina’s. Onze SEO pagina is een pagina op hoofdniveau. Hier schrijven we over wat SEO is en wat de voordelen hiervan zijn om hier wél mee aan de slag te gaan.

  • Pagina’s op middenniveau: Op de hoofdpagina SEO vind je aanvullende verwijzingen naar pagina’s op middenniveau. Achter deze verwijzingen zitten pagina’s met diepgang ter ondersteuning van de hoofdpagina SEO.

  • Ondersteunende content: Bijvoorbeeld onze blogs en cases over SEA, waaronder deze.

TIP 2: Bouw actuele autoriteit op

We hebben zojuist gelaagdheid opgebouwd in onze content, echter is het belangrijk dat deze ook actueel is. Dit kan bijvoorbeeld ondersteund worden door reviews over verschillende diensten. Hierin kunnen ‘user-cases’ toegevoegd worden om de content verder te verrijken. Vragen die ontstaan door gebruikerservaringen is een eenvoudige manier om kwalitatief ondersteunende content over te produceren. Zeker in combinatie met een gedegen zoekwoorden onderzoek, kan je goed laten zien dat je autoriteit bezit over een bepaald thema of onderwerp.

  • Houd je content up to date en breid deze waar nodig uit

  • Speel in op recente gebeurtenissen

  • Zorg voor kwaliteit en behoud deze over je gehele website

TIP 3: Duidelijke doelen per pagina

Voor de pagina’s moet een duidelijke, bezoekersgerichte reden zijn waarom een pagina en/of website is gemaakt. Het doel kan enkelvoudig of meervoudig zijn. Voor de bezoeker is het belangrijk dat deze pagina altijd nuttig is. En hoe maak je dan deze doelen? Bij elke pagina jezelf enkele vragen te stellen:

  • Wat is het belangrijkste doel van deze pagina op de website?

  • Welke bezoeker verwacht je op deze pagina?

  • Wat verwacht de bezoeker wanneer deze op de pagina kijkt?

  • Hoe verwacht de bezoeker dat de inhoud wordt weergegeven?

TIP 4: Presenteer de pagina inhoud op een bruikbare manier

Nu de doelen duidelijk zijn, willen we de bezoeker ook op de pagina houden. Maak op de pagina duidelijk wat belangrijke content is voor de bezoeker. Door de content duidelijk aan te bieden, kan de bezoeker eenvoudig geleid worden om diepgang te vinden op de pagina. 

  • Hoofdinhoud: Een pagina moet direct helpen om het doel te bereiken. Dit kunnen teksten, afbeeldingen, tabellen, videos, reviews of andere middelen om de bezoeker te helpen begrijpen wat het doel is en ook daadwerkelijk het doel bereikt.

  • Aanvullende inhoud: De bezoeker helpen bij het vinden en navigeren door de belangrijkste inhoud. Deze aanvullende inhoud mag absoluut niet afleiden van de hoofdinhoud.

TIP 5: Laat E-A-T zien!

Met de content die je produceert en de inhoud die je daarin opneemt per pagina, krijg je voldoende kansen om aan te tonen dat je E-A-T bezit. Hoe doe je dit dan?

Expertise

  • Het aanmaken van auteurspagina met aandacht over de kennis van een bepaald onderwerp, ervaring, achtergrond en de hoeveelheid kennis die aanwezig is.

  • Toevoegen van structured data aan de pagina

  • Verwijzingen naar bijvoorbeeld socialmedia, contactgegevens en eventueel een nieuwsfeed.

Authoritativeness 

On-page uitbreidingen om te laten zien dat je een autoriteit bent op dit onderwerp.

  • Inleiding: Een overzicht van de content op de pagina en doel in de eerste paragraaf. Eventueel direct uitgebreid met een call-to-action.

  • Product en/of dienst-beoordelingen. Eigen kritische beoordeling en ondersteund middels (Google) reviews.

Trustworthiness

Hoe betrouwbaar ben je? Dit kun je laten zien met:

  • Wees nauwkeurig met wat je aanbied. Betreft het product en/of dienstpagina? Maar is het momenteel uitverkocht of veranderd? Laat dit zien en breng eventueel gebruikers op de hoogte. Zo kun je laten zien dat je altijd de meest actuele informatie aanbied. Zo breiden wij regelmatig onze pagina’s uit of updaten deze.

  • En natuurlijk moet je transparant blijven. Hoe beveel je jouw producten of diensten aan? Heb je voorbeelden of deze producten getest? Je wilt immers uitleggen dat je te vertrouwen bent en waarom ze voor jou moeten kiezen.

Direct aan de slag

Heb jij deze 5 tips al verwerkt in jouw website en de bijbehorende content? Dan kun je deze pagina’s verder uitbreiden om nog meer expertise en autoriteit te tonen. Moet je hier nog aan beginnen en weet je niet hoe? Wij hebben hiervoor nog meer CRO tips geschreven. 

Jort van Deutekom
Casper Höyng

Wij laten SEO voor je werken

Ons team staat voor je klaar! Heb je moeite om te ranken met je SEO pagina’s?
En ben je op zoek naar een SEO Bureau uit Heerenveen? Dan helpen we je graag.
Bel ons of vraag een gratis adviesgesprek aan.

Vertrouwd. Door onze partners en klanten

  • Google reviews

    • 5.0
      Wat een ontzettend fijne samenwerking hebben wij met Travyk. Ruurd is erg flexibel en heeft veel kennis van zijn vakgebied. Zowel Ruurd als Iwan geven ons de nodige sturing binnen onze plannen, waardoor wij weer nieuwe inzichten krijgen. Op naar een duurzame samenwerking met mooie resultaten.
      Opjewallie Opdrachtgever
    • 5.0
      Wij van Kantoormeubelen Nederland werken vanaf januari 22 met Travyk. Regelmatig hebben we plezierige contacten, waarbij we elke keer weer concluderen dat er een duidelijke groei zit in de resultaten. Travyk is een betrokken en pro-actieve organisatie met medewerkers, die weten waar ze het over hebben. Keep up the good work!
      Kantoormeubelen Nederland Opdrachtgever
    • 5.0
      Goede kennis van zaken, meedenken met ons als klant en altijd een enthousiaste benadering van Ruurd zorgt voor een goede samenwerking. Samen met Travyk gaan we voor het behalen van het beste resultaat!
      Communicatie GO Opdrachtgever
    • 5.0
      Fijn bedrijf om mee samen te werken! Goede kennis van zaken en altijd een persoonlijke benadering van Ruurd en Iwan wat de samenwerking ten goede komt. Dus ben je op zoek naar een online marketing bureau dan kunnen wij Travyk van harte aanbevelen!
      De Mallemok ‘Smokehouse & Grill’ Opdrachtgever
    • 5.0
      Onze samenwerking met Travyk is prima. Fijne mensen met goede ideeën om onze online marketing up-to-date te houden! Wij zijn erg tevreden.
      Sappe Reiniging, onderhoud en renovatie Opdrachtgever
    • 5.0
      Travyk doet voor ons alles achter de schermen op onze website. De samenwerking en het meedenken over het proces voor de nieuwe website en het uitrollen daarvan en daarna. Wij zijn zeer tevreden over Travyk. Ik heb ze daarom in mijn netwerk al meerdere malen genoemd.
      West Specialist in Buitenreiniging Opdrachtgever
    • 5.0
      Travyk gaat altijd voor een resultaatverplichting. Het ultieme voorbeeld van partnerschap, ontwikkeling en strategievorming leidend tot internetsucces. Een proactieve samenwerking waar kennisdeling voorop staat.
      Donker Groep Hoofdkwartier Opdrachtgever
    • 5.0
      Waar voor je geld. Geen loze leuzen en marketing gepraat. Gewoon duidelijke taal die elke ondernemer begrijpt. Transparante prijzen en daadkracht. Twee weken na akkoord offerte alle zaken uitgevoerd en de eerste conversies gerealiseerd. Top werk 👍leuke gasten ook!
      Doozo Leeuwarden Opdrachtgever
    • 5.0
      Geweldig bedrijf, ze denken goed met je mee en zijn heel goed gemotiveerd om jou te helpen.
      Solexverhuur Sloten Opdrachtgever
    • 5.0
      Wat een geweldig bedrijf! Ze hebben onze website geoptimaliseerd op Google, daarnaast is de website veel sneller geworden! Bedankt voor jullie service!👍
      De Goede Specialist in verzekeringen en hypotheken Opdrachtgever

    Kennis delen is macht