Klikfraude voorkomen = geld besparen op je adsbudget! Fraude met Google Ads gebeurd helaas vaker dan je denkt. Daarnaast maken de automatiseringen binnen Google Ads het steeds minder transparant om überhaupt de kwaliteit van de klikken te controleren!
Concurrenten, bots en scripts klikken regelmatig op je advertenties. Dat kost geld en levert niets op. Maar hoe kom je daar nou achter? En hoe voorkom je dat?
Voorkom frauduleuze klikken
Wie of wat maakt misbruik van je advertentiebudget?
In de hoofdregel kunnen we 4 type “gebruikers” markeren als frauduleuze klikken:
Concurrenten
Bots en scripts
Google Performance Max
VPN gebruikers
1. Klikfraude AdWords door concurrentie
In Google Ads (voorheen Google AdWords) is het nog steeds heel normaal dat je op de advertenties van je concurrenten gaat klikken. Al is het niet eens zo zeer om het advertentiebudget op te maken, maar ook uit nieuwsgierigheid. Op welke pagina landen we hier? Hoe presenteren zij de intentie achter deze zoekopdracht?
2. Bots en scripts
Naast concurrenten zijn er nog de wereld aan spiders, bots en scripts die over het Google netwerk heen jagen. Met een beetje pech zijn die op zoek naar advertenties van jou! Wederom zonde van je advertentiebudget. Een bot of script gaat namelijk geen serieus contactformulier invullen of bestelling plaatsen ;)!
Bots die je adsbudget leegklikken
3. Google Performance Max
Wanneer je (nog) niet zo thuis bent in adverteren in Google, kan de functie Google Performance Max uitkomst bieden. Bij Performance Max neemt Google het roer van je over. Je levert alleen de input aan waarvoor je wilt adverteren (bijvoorbeeld beeldmateriaal, tekst, prijsinformatie) en Google doet de rest. Verder kun je alleen je budget en locatie aangeven, maar heb je geen invloed waar je advertenties worden vertoond.
Er kleven wel nadelen aan de Performance Max campagnes. Je kunt zo bijvoorbeeld niet kiezen om puur te kiezen voor tekstadvertenties, die je in de SERP wilt tonen. Google vraagt je ook om beeldmateriaal toe te voegen om er ook display- en video advertenties van te maken. Heb je geen videomateriaal? Dan maakt Google zelf een video met jouw opgegeven foto’s. Display- en videoadvertenties zijn op hun beurt weer net wat gevoeliger voor ongewenste klikken dan een tekstadvertentie.
Ook heb je veel minder controle op de zoektermen. Je kunt alleen zoektermen uitsluiten op accountniveau en niet op campagne- of advertentieniveau. Waardoor je eigenlijk veel sneller veel minder relevante klikken / verkeer naar je website trekt.
4. VPN gebruikers
De VPN gebruikers zijn zeer lastig te traceren en kunnen heel snel wisselen van IP-adres. Deze type gebruikers zijn dus niet wenselijk voor je Google Ads campagnes. Er valt namelijk geen pijl op te trekken en het vervuilt de data van doelgroepinzichten en conversies.
Hoe voorkomen we deze klikfraude?
Door gebruik te maken van slimme software en deze te koppelen aan je website en Google Ads account. Maar ook – wat je dus bij een Performance Max niet / minder goed kan – door gebruik te maken van uitsluitingslijsten. Dit is een lijst met woorden waar men op kan zoeken in combinatie met jouw gewenste zoekwoorden. Bijvoorbeeld termen ‘vacature’ in combinatie met ‘fysiotherapie’, als je de dienst zelf aanbiedt en niet op zoek bent naar nieuw personeel. Dan ben je de eventuele klikken voor.
Hoe werkt de klikfraude software?
Deze software monitort over de hele wereld alle Google Ads campagnes en herkent op gegeven moment de “gebruiker” en kan dus ook snel het (klik)gedrag waarnemen of het valide is.
Is dit niet het geval? Dan wordt het betreffende IP-adres geblokkeerd en gedeeld met alle gebruikers.
Hoe herkennen we Google Ads fraude?
Het is hier boven al kort benoemd. Frauduleuze klikken worden gesignaleerd en direct geblokkeerd op basis van het IP-adres. Zo voorkom je dat deze frauduleuze gebruikers je advertenties kunnen zien en dus ook niet je advertentiebudget leeg kunnen klikken.
IP-adres blokkeren in Google Ads
Het IP-adres dat is gedetecteerd door de software wordt direct doorgevoerd in je Google Ads account op campagneniveau! Dit betekent dat deze gebruikers in de toekomst dus nooit meer je advertenties kunnen zien van je campagnes en dus niet je advertentiebudget leeg kunnen klikken.
IP-adres uitsluitingen op campagne niveau in Google Ads
Worden valide bezoekers geblokkeerd?
Ja dat is ook mogelijk. De bezoekers kunnen ook geblokkeerd worden op IP-adres als ze te vaak in een korte tijd op je advertenties klikken.
IP-adres blokkeren op basis van klikfrequentie
Is dat niet slecht?
Ja en NEE.
Het kan zo zijn dat concurrenten bijvoorbeeld de gelegenheid krijgen om ineens jouw advertentieplekje in te pikken op bepaalde zoekwoorden. Dat is natuurlijk zonde.
MAAR: je mag er rustig van uitgaan als ze zo actief op zoek zijn naar jouw bedrijf of naar je dienstverlening dat ze je inmiddels wel rechtstreeks weten te vinden of via Google organische resultaten weten te vinden.
Impressie voor en na blokkade van IP-adres
Is het IP-adres niet geblokkeerd? Dan blijf je de advertentie gewoon zien. Is het IP-adres geblokkeerd? Dan zie je geen advertentie. Zie afbeelding.
SERP met advertentie
SERP zonder de advertentie
Advertenties voor en na een geblokkeerd IP-adres
LET OP: Google test zo te zien ook met de SERP. Binnenkort dus weer een blogje van Travyk over een SERP wijziging ;)!
HINT: let op de kaders rondom de sitelinks!!
Voordelen voor jou
Het levert alleen maar voordelen op voor jou als Google Ads adverteerder, namelijk:
Je bespaart op kwalitatief slechte klikken;
Kwaliteit van je campagne verkeer gaat omhoog;
Kosten per conversie dalen;
Je gaat op jaarbasis honderden / duizenden euro’s besparen!
Besparing van 50 euro in een week = €2.600,- per jaar!
Commerciële boodschap
Uiteraard kost deze software geld. Dit is afhankelijk van het aantal klikken die je uit je campagnes haalt. Hoe meer klikken je genereert, hoe duurder het abonnement van de software.
MAAR breng je je campagnes onder bij ons? Dan is fraudedetectie software van Google Ads klikken gratis. Dat vinden wij namelijk wel binnen onze dienstverlening passen!