Google Ads stelt nieuwe conversies beschikbaar die je kunt gebruiken in je campagnes. Deze nieuwe conversies zijn in het leven geroepen om acties op je website beter te tracken die een belangrijk onderdeel zijn van je customer journey.
Interacties importeren in je campagne
In accounts die we beheren zien we de extra conversie opties al regelmatig terugkomen. De nieuwe conversies zijn handig om te importeren als microconversies en interacties te stimuleren. Met deze nieuwe conversies kan je bijvoorbeeld achterhalen of ze vanuit je campagnes doorgeklikt zijn naar bijvoorbeeld je winkelwagen of dat bezoekers een route naar je bedrijf hebben aangevraagd.
Nieuwe conversies importeren in je Google ads account
Sindskort zijn er extra conversies beschikbaar gesteld in Google Ads accounts. Voor zowel Sales als Leads kunnen deze conversies gebruikt worden. Bijvoorbeeld voor Sales:
– Winkelwagen bezoekers
– Checkout bezoekers
– abonneren.
Voor Leads zijn de nieuwe conversies:
– Route opvragen
– Offerte aanvragen
– Afspraak maken
– Uitgaande kliks.
Let op: deze leads kan je alleen zien als ze al beschikbaar zijn in je account. Anders moet je helaas nog even wachten.
De nieuwe conversies importeren in je campagnes
10 minuten 10 minuten
Ga naar tools en instellingen
ga naar het tabblad meting en klik vervolgens op “Conversies”
Klik op het blauwe plusje
Via het blauwe plusje kan je nieuwe conversies importeren
Kies voor “Website”
Bij website kan je verkopen en andere acties op je website bijhouden.
Selecteer bij “Categorie” je gewenste conversie
Onder het tabblad categorie krijg je toegang tot nieuwe conversies die beschikbaar zijn gesteld.
Implementeer de Goole ads pixel in je website
De enige voorwaarde dat deze conversies goed gemeten kunnen worden is dat een google ads pixel in je website geimplementeerd wordt. Via Google Tag Manager is dit de “conversion linker tag“
Welke conversies waren er eerst dan?
De oude Google Ads conversies waren in de basis 5 stuks.
Aankoop
Lead
Paginaweergave
Aanmelding
Of overig
Is het waardevol om te meten?
Voor iedere klant zal dit verschillen. Bijvoorbeeld bij Ecommerce zal dit enorm verschillen. Het valt of staat bij de complexiteit van je product. Verkoop je een bulk / simpel product. Dan zal het weinig toegevoegde extra leveren.
Bij een complex product kan het zeker waarde toevoegen aan je campagnes.
Ecommerce conversies met complexe producten
Verkoop van complexe producten of ingrijpende producten kan lastiger zijn om direct veel conversies te gaan meten binnen je campagnes. In dit specifieke geval is het handig om de nieuwe Google Ads conversies toe te voegen in je campagnes.
Conclusie
Met deze nieuwe micro conversies kan je dus meer interacties met je doelgroep gaan stimuleren. Je geeft de Google Ads campagnes namelijk extra informatie en kan op die manier bij gaan sturen op keywords die wel micro conversies genereren maar geen macro conversie.
Dit kan uiteindelijk een belangrijk onderdeel (lees: attributie leveren aan) zijn van je customer journey richting die uiteindelijk een bijdrage gaat leveren aan de Macro conversie. Namelijk een sale.
Wij gaan het testen
One way to find out if it works.. Kortom wij gaan voor een aantal klanten zeker microconversies importeren om te kijken of het een positieve bijdrage levert aan leads en uiteindelijk omzet!