Eerlijke prijzen & geen contracten
Meer dan 100% CO2 neutraal
400 + actieve campagnes

Landingspagina optimalisatie – Waar moet je op letten?

Landingspagina optimalisatie – Waar moet je op letten?

Als Online Marketeer of Webshop beheerder is het belangrijk dat je altijd op zoek blijft naar optimalisaties op de landingspagina’s. Dit wil je doen zodat de pagina’s van je website of shop (beter) gaan converteren en waardoor je campagnes uiteindelijk beter gaan renderen. Dit wordt in de terminologie CRO (Conversion Rate Optimization) genoemd.

Landingspagina optimalisatie elementen

Bij een landingspagina komen veel elementen terug waar je op moet letten.

  1. Doelgroep
  2. Het design
  3. Techniek van het CMS
  4. (verkoop)Strategie en propositie
  5. De informatie/content die je toont en de voordelen die het jouw doelgroep oplevert.
  6. Social Proof. Haal onnodige risico’s en onzekerheden weg.
landingspagina optimalisatie
De ideale opbouw van een landingspagina volgens onderzoek van SEMRUSH.

Wat kan je zelf en wat kan je niet zelf uitvoeren?

Binnen het hele CRO aspect heb je vaak te maken met meerdere disciplines en dus andere bedrijven of collega’s. Maar ook externe factoren als concurrenten of het weer. In dit artikel kijken we puur naar het gedeelte waar we wel invloed op uit kunnen oefenen.

Waar wij meestal geen directe invloed op hebben zijn zaken als:

  • Techniek en mate van vrijheid in het CMS
  • Pagespeed / Core Web Vitals
  • Webdesign / Huisstijl
  • Prijzen en product zelf
  • Concurrenten in de markt
  • Marketing trends / seizoenen

Conversie optimalisatie voor je landingspagina

In dit blogartikel draait het vooral om verbeterpunten te vinden op een landingspagina die je zelf kunt oppakken. Met als doel de conversieratio van je landingspagina’s te verbeteren. Dit is vaak tijdrovend, maar wel erg belangrijk. Daarom geven je 8 tips om verbeterpunten te vinden voor je belangrijkste landingspagina’s.


cro voordelen

Meer lezen over CRO voordelen?


1. Statistieken van landingspagina’s achterhalen

Het is belangrijk om de (huidige) resultaten te meten van je landingspagina’s. Gebruik hier Google Analytics of een vergelijkbare tool voor. Heb je dat nog niet gedaan? Dan kan je hier direct mee aan de slag. Meet binnen Google Analytics niet alleen het aantal bezoekers, maar stel ook doelen in. Denk hierbij aan dat je op de bewuste landingspagina de bezoeker een ‘actie’ wilt laten uitvoeren zoals op een telefoonnummer klikken of een formulier invullen of een product te laten kopen.

Vergeet ook gedragsobserverende tools niet zoals bijvoorbeeld HotJar. Hiermee verzamel je kwalitatief waardevolle informatie over hoe bezoekers interacteren met je landingspagina.

segmenteren op een landingspagina via google analytics
Voorbeeld van een segmentatie op basis van een apparaat op een landingspagina.

Segmenteren van prestaties op een landingspagina:

De prestaties en dus ook conversieratio’s van een landingspagina kan je vaak onderverdelen door te kijken naar onderliggende segmenten:

  • Geografie. Uit welke landen/regio’s wordt de landingspagina bezocht?
  • Verkeersbronnen. Waar komen de bezoekers vandaan?
  • Apparaten. Op welk apparaat bekijken ze de pagina?
  • Browser. Welke browser gebruikt de bezoeker op het apparaat?
  • Nieuwe / terugkerende bezoekers. Zijn de mensen al eerder in contact geweest met je website of shop?

2. Call-to-Action (CTA) mogelijkheden

De bezoekers hebben een doel terwijl ze landen op je pagina. Dit doel moet zonder moeite behaald kunnen worden. Welke actie moet de bezoeker voltooien om gebruik te maken van jouw product of dienst.

DON’T MAKE YOUR USER THINK

De propositie van je aanbod moet direct in beeld zijn en begrijpelijk zijn voor je doelgroep

Uit een onderzoek van VWO is gebleken dat de CTA knop ‘boven de vouw’ op de landingspagina moet blijven. Dat houdt in dat de bezoeker niet eerst hoeft te scrollen om het doel te behalen. Als de bezoeker behoefte heeft aan meer informatie dan lezen zij wel verder op de pagina en zou je voor het gemak van de bezoeker aan het einde van de informatievoorziening nog een CTA knop kunnen plaatsen.

Het herhalen van de CTA’s op een landingspagina is dus ook belangrijk.

3. Duidelijke CTA’s met toelichting

Het is belangrijk om de CTA knoppen te onderscheiden met kleur en duidelijke teksten. Denk hierbij aan activerende teksten zoals ‘Download hier de brochure’ of ‘Start de gratis test’. Als je een CTA knop gebruikt met alleen ‘Download’ of ‘Klik’ is dat nietszeggend en wordt de bezoeker snel sceptisch, dat wil je voorkomen natuurlijk. Netflix geeft het goede voorbeeld voor duidelijke CTA’s. Let hier op bij het kleur gebruik en de tekst. De rode kleur in contrast met de donkere achtergrond knalt er uit.

cta op een landingspagina
De CTA knop van Netflix. Boven de vouw en met duidelijk CTA uitleg.

4. Waardevolle afbeeldingen

Afbeeldingen worden vaak onderschat op een landingspagina. Echter, moet de afbeelding wel echt de geschreven teksten of het doel van de pagina goed ondersteunen. Tegenwoordig wordt de afbeelding vaak ingezet om emoties op te roepen. Als je op het punt staat een wintersport te boeken in Oostenrijk, welke afbeelding roept de meeste emotie op bij jou met als doel een wintersport te boeken?

Ja precies, wij kiezen ook voor afbeelding 2 en zien onszelf al van de pistes afgaan. Tevens helpt het om met een afbeelding aandacht te vestigen richting de CTR knop om het doel te behalen, in dit geval een knop onder de skiër die “naar beneden wijst” met Boek nu je Wintersport zou een goed voorbeeld zijn van een waardevolle afbeelding die de landingspagina ondersteunt

5. Kort maar krachtig

Een valkuil van landingspagina’s is vaak de ‘overkill’ aan informatie. De bezoeker leest namelijk nooit voor de volle 100% de tekst van je landingspagina. Zorg er voor dat je informatie functioneel blijft voor de bezoeker en dat de eventuele vraag die bij de bezoeker opkomt beantwoord wordt en dan vervolgens converteren doordat je aan de verwachting voldoet, of nog beter de verwachting overtreft!

De kunst bij dit punt is om 100% zeker te weten waar je doelgroep naar op zoek is, welke informatie je toont en hoe je hem/haar weet te overtuigen.

Deze overtuigende teksten werken vaak beter met bijvoorbeeld een opsommingslijst of in combinatie met een bijpassende afbeelding.

6. De kracht van overtuiging

Hoe zorg je er voor dat de bezoeker wordt overtuigd en bij jou gaat converteren en niet de concurrent? Wat helpt is het toevoegen van iconen, certificaten, beoordelingen en keuringen. Deze toevoegingen helpen met het scheppen van vertrouwen.

Uiteindelijk is de review van een bezoeker die voor dezelfde keuze heeft gestaan de grootste kracht van overtuiging om te converteren op je landingspagina. Coolblue is voornamelijk goed in het overtuigen van de bezoeker door autoriteit en vertrouwen uit te stralen naar de bezoeker.

Check of je al voldoet aan de volgende punten:

  • Reviews van klanten over het product
  • Algemene reviews over de betrouwbaarheid van het bedrijf + het aantal reviews en reviewscore
  • Logo’s van bekende samenwerkende bedrijven. In dit geval van de pakketdienst en betaalmethoden
  • Keurmerken uit je markt. Bijvoorbeeld van Thuiswinkel Waarborg en Tweakers
  • Als je een dienstverlener bent zijn cases ook vaak handig om te hebben

7. De kracht van een header

De header is het eerste wat je ziet als je binnenkomt op een landingspagina. Zorg ervoor dat het een opvallende en aantrekkelijke header is. Is je header niet spraakmakend genoeg? Dan verlies je de bezoeker.

Wanneer je een header qua design goed hebt staan is de tekst misschien nog wel essentiëler om de bezoeker vervolgens te binden. Wat vaak helpt is het doel formulieren in een vragende vorm om op die manier de bezoeker centraal te stellen in plaats van jouw bedrijf of merk. Binnen die vraag is het belangrijk om het onderwerp van de landingspagina te verbinden met je bezoeker.

In onze header zie je een beknopte propositie, reviews, contactgegevens, CTA en een duidelijke navigatiestructuur.

8. De kracht van visualisatie

Het oog wil ook wat. Zorg er dus voor dat je landingspagina goed te navigeren is. Geen lange teksten achter elkaar, maar verdeel het in paragrafen en maak goed gebruik van witruimte. Door content blokken in te zetten maakt het tijdens het scrollen goed scanbaar en komt het rustig over voor de bezoeker en stimuleert het om te lezen.

Visualisatie van een verhaal. Op deze manier heb je amper tekst nodig.

Happy landingpage optimization

Met deze tips kan je ongetwijfeld elementen op je landingspagina vinden die voor een verbetering van je conversie zouden kunnen zorgen.

Twijfel je hier over? Stel dan eerst een hypothese op om het vervolgens middels een A/B test te verifieren!

Hulp nodig met optimaliseren van een landingspagina?

Met onze tools en kennis kunnen wij je altijd helpen om verbeterpunten te vinden voor je landingspagina. Laat je het weten als we moeten helpen?