4.9

Het belang van een effectieve landingspagina – Waar begin je met optimaliseren?

Wij leggen je uit welke elementen belangrijk zijn voor een optimale landingspagina.

Als Online Marketeer of Webshop beheerder is het belangrijk dat je altijd op zoek blijft naar optimalisaties op de landingspagina’s. Dit wil je doen zodat de pagina’s van je website of shop (beter) gaan converteren en waardoor je campagnes uiteindelijk beter gaan renderen. Dit wordt in de terminologie CRO (Conversion Rate Optimization) genoemd.

Landingspagina optimalisatie elementen

Bij een landingspagina komen veel elementen terug waar je op moet letten.

  1. Doelgroep

  2. Het design

  3. Techniek van het CMS

  4. (verkoop)Strategie en propositie

  5. De informatie/content die je toont en de voordelen die het jouw doelgroep oplevert.

  6. Social Proof. Haal onnodige risico’s en onzekerheden weg.

De ideale opbouw van een landingspagina volgens onderzoek van SEMRUSH.

Landingspagina optimalisatie

Wat kan je zelf en wat kan je niet zelf uitvoeren?

Binnen het hele CRO aspect heb je vaak te maken met meerdere disciplines en dus andere bedrijven of collega’s. Maar ook externe factoren als concurrenten of het weer. In dit artikel kijken we puur naar het gedeelte waar we wel invloed op uit kunnen oefenen.

Waar wij meestal geen directe invloed op hebben zijn zaken als:

  • Techniek en mate van vrijheid in het CMS

  • Pagespeed / Core Web Vitals

  • Webdesign / Huisstijl

  • Prijzen en product zelf

  • Concurrenten in de markt

  • Marketing trends / seizoenen

Conversie optimalisatie voor je landingspagina stappenplan

In dit blogartikel draait het vooral om verbeterpunten te vinden op een landingspagina die je zelf kunt oppakken. Met als doel de conversieratio van je landingspagina’s te verbeteren. Dit is vaak tijdrovend, maar wel erg belangrijk. Daarom geven je 8 tips om verbeterpunten te vinden voor je belangrijkste landingspagina’s.


Voorbeeld ab test

1. Statistieken van landingspagina’s achterhalen

Het is belangrijk om de (huidige) resultaten te meten van je landingspagina’s. Gebruik hier Google Analytics 4 of een vergelijkbare tool voor. Heb je dat nog niet gedaan? Dan kan je hier direct mee aan de slag.

Meet binnen Google Analytics niet alleen het aantal bezoekers, maar stel ook doelen in. Denk hierbij aan dat je op de bewuste landingspagina de bezoeker een ‘actie’ wilt laten uitvoeren zoals op een telefoonnummer klikken, een formulier invullen of een product te laten kopen.

Vergeet ook gedragsobserverende tools niet zoals bijvoorbeeld Hotjar of Microsoft Clarity. Hiermee verzamel je kwalitatief waardevolle informatie over hoe bezoekers interacteren met je landingspagina.

Voorbeeld van een segmentatie op basis van een apparaat op een landingspagina.

voorbeeld van segmenteren op landingspagina niveau in GA4

Segmenteren van prestaties op een landingspagina:

De prestaties en dus ook conversieratio’s van een landingspagina kan je vaak onderverdelen door te kijken naar onderliggende segmenten:

  • Geografie. Uit welke landen/regio’s wordt de landingspagina bezocht?

  • Verkeersbronnen. Waar komen de bezoekers vandaan?

  • Apparaten. Op welk apparaat bekijken ze de pagina? Zie bovenstaande afbeelding.

  • Browser. Welke browser gebruikt de bezoeker op het apparaat?

  • Nieuwe / terugkerende bezoekers. Zijn de mensen al eerder in contact geweest met je website of shop?

2. Call-to-Action (CTA) mogelijkheden

De bezoekers hebben een doel terwijl ze landen op je pagina. Dit doel moet zonder moeite behaald kunnen worden. Welke actie moet de bezoeker voltooien om gebruik te maken van jouw product of dienst.

DON’T MAKE YOUR USER THINK

De propositie van je aanbod moet direct in beeld zijn en begrijpelijk zijn voor je doelgroep

Uit een onderzoek van VWO is gebleken dat de CTA knop ‘boven de vouw’ op de landingspagina moet blijven. Dat houdt in dat de bezoeker niet eerst hoeft te scrollen om het doel te behalen. Als de bezoeker behoefte heeft aan meer informatie dan lezen zij wel verder op de pagina en zou je voor het gemak van de bezoeker aan het einde van de informatievoorziening nog een CTA knop kunnen plaatsen.

Het herhalen van de CTA’s op een landingspagina is dus ook belangrijk.

3. Duidelijke CTA’s met toelichting

Het is belangrijk om de CTA knoppen te onderscheiden met kleur en duidelijke teksten. Denk hierbij aan activerende teksten zoals ‘Download hier de brochure’ of ‘Start de gratis test’. Als je een CTA knop gebruikt met alleen ‘Download’ of ‘Klik’ is dat nietszeggend en wordt de bezoeker snel sceptisch, dat wil je voorkomen natuurlijk. Netflix geeft het goede voorbeeld voor duidelijke CTA’s. Let hier op bij het kleur gebruik en de tekst. De rode kleur in contrast met de donkere achtergrond knalt er uit.

De CTA knop van Netflix. Boven de vouw en met duidelijk CTA uitleg.

Netflix CTA

4. Waardevolle afbeeldingen

Afbeeldingen worden vaak onderschat op een landingspagina. Echter, moet de afbeelding wel echt de geschreven teksten of het doel van de pagina goed ondersteunen. Tegenwoordig wordt de afbeelding vaak ingezet om emoties op te roepen. Als je op het punt staat een wintersport te boeken in Oostenrijk, welke afbeelding roept de meeste emotie op bij jou met als doel een wintersport te boeken?

Afbeelding 1: De Oostenrijkse vlag

vlag Oostenrijk

Afbeelding 2: Een foto in actie

Wintersport voorbeeld

Welke afbeelding roept meer emotie op? Doel: mensen moeten een wintersport bij je boeken.

Ja precies, wij kiezen ook voor afbeelding 2 en zien onszelf al van de pistes afgaan. Tevens helpt het om met een afbeelding aandacht te vestigen richting de CTR knop om het doel te behalen, in dit geval een knop onder de skiër die “naar beneden wijst” met Boek nu je Wintersport zou een goed voorbeeld zijn van een waardevolle afbeelding die de landingspagina ondersteunt

5. Kort maar krachtig

Een valkuil van landingspagina’s is vaak de ‘overkill’ aan informatie. De bezoeker leest namelijk nooit voor de volle 100% de tekst van je landingspagina. Zorg er voor dat je informatie functioneel blijft voor de bezoeker en dat de eventuele vraag die bij de bezoeker opkomt beantwoord wordt en dan vervolgens converteren doordat je aan de verwachting voldoet, of nog beter de verwachting overtreft!

De kunst bij dit punt is om 100% zeker te weten waar je doelgroep naar op zoek is, welke informatie je toont en hoe je hem/haar weet te overtuigen.

Deze overtuigende teksten werken vaak beter met bijvoorbeeld een opsommingslijst of in combinatie met een bijpassende afbeelding.

6. De kracht van overtuiging

Hoe zorg je er voor dat de bezoeker wordt overtuigd en bij jou gaat converteren en niet de concurrent? Wat helpt is het toevoegen van iconen, certificaten, beoordelingen en keuringen. Deze toevoegingen helpen met het scheppen van vertrouwen.

Uiteindelijk is de review van een bezoeker die voor dezelfde keuze heeft gestaan de grootste kracht van overtuiging om te converteren op je landingspagina. Coolblue is voornamelijk goed in het overtuigen van de bezoeker door autoriteit en vertrouwen uit te stralen naar de bezoeker.

Check of je al voldoet aan de volgende punten:

  • Reviews van klanten over het product

  • Algemene reviews over de betrouwbaarheid van het bedrijf + het aantal reviews en reviewscore

  • Logo’s van bekende samenwerkende bedrijven. In dit geval van de pakketdienst en betaalmethoden

  • Keurmerken uit je markt. Bijvoorbeeld van Thuiswinkel Waarborg en Tweakers

  • Als je een dienstverlener bent zijn cases ook vaak handig om te hebben

Coolblue’s keuze en reviews productspecifiek. In afbeelding rechts zie je de vertrouwde keurmerken.

7. De kracht van een header

De header is het eerste wat je ziet als je binnenkomt op een landingspagina. Zorg ervoor dat het een opvallende en aantrekkelijke header is. Is je header niet spraakmakend genoeg? Dan verlies je de bezoeker.

Wanneer je een header qua design goed hebt staan is de tekst misschien nog wel essentiëler om de bezoeker vervolgens te binden. Wat vaak helpt is het doel formulieren in een vragende vorm om op die manier de bezoeker centraal te stellen in plaats van jouw bedrijf of merk. Binnen die vraag is het belangrijk om het onderwerp van de landingspagina te verbinden met je bezoeker.

Travyk homepagina

8. De kracht van visualisatie

Het oog wil ook wat. Zorg er dus voor dat je landingspagina goed te navigeren is. Geen lange teksten achter elkaar, maar verdeel het in paragrafen en maak goed gebruik van witruimte. Door content blokken in te zetten maakt het tijdens het scrollen goed scanbaar en komt het rustig over voor de bezoeker en stimuleert het om te lezen.

Visualisatie van een verhaal. Op deze manier heb je amper tekst nodig.

Visualiseren voorbeeld

9. Optimaliseer voor laadsnelheid

Met de huidige trends voor een snel (en veilig) internet is het belangrijk om hier bij het maken van landingspagina’s ook op te letten.

Let op bij het gebruiken van afbeeldingen dat deze niet te groot zijn qua formaat en kb’s. Zorg ervoor dat er ook een effectief caching beleid aanwezig is zodat de gebruikers een prettige ervaring hebben.

Ook voor SEO effectiviteit van de landingspagina’s is dit uiteraard een belangrijke optimalisatieslag.

Happy landingpage optimization – blijf testen en doorontwikkelen

Met deze tips kan je ongetwijfeld elementen op je landingspagina vinden die voor een verbetering van je conversie zouden kunnen zorgen.

Twijfel je hier over? Stel dan eerst een hypothese op om het vervolgens middels een A/B test te verifiëren!

Pakt deze wel/niet goed uit. Ga altijd door het met verder optimaliseren.

Hulp nodig met optimaliseren van een landingspagina?

Met onze tools en kennis kunnen wij je altijd helpen om verbeterpunten te vinden voor je landingspagina. Laat je het weten als we moeten helpen?

Veelgestelde vragen over een landingspagina

Hieronder worden de belangrijkste vragen beantwoord over landingspagina’s.

Wat is precies een landingspagina?

Een landingspagina is een webpagina die bezocht wordt naar aanleiding van zoekmachine campagnes/optimalisaties, social media campagnes of bijvoorbeeld e-mail campagnes. De inhoud van de pagina is sterk afgestemd op de doelgroep van de campagnes met vaak commerciele intenties. Deze intenties kan je weer vertalen naar leads genereren of omzet genereren. Deze pagina’s zijn vaak niet gekoppeld aan een menustructuur en zijn (vaak) alleen te benaderen vanuit campagnes.

Wat zijn de voordelen van landingspagina’s?

In onze ogen zijn er meerdere voordelen van een landingspagina:

1. Het belangrijkste voordeel van een landingspagina is dat je zeer gerichte focus hebt op een specifiek product of dienst. De inhoud hiervan is dan weer volledig afgestemd op de doelgroep met bijpassende call-to-actions.

2. De reis van een bestelling of een lead veel korter en dus makkelijker door te meten. De conversie op een landingspagina is vaak een stuk hoger.

3. Gebruikerservaring staat vaak ook centraal. Zoals eerder gezegd moet de weg naar het doel zo kort mogelijk zijn.

4. Als laatste voordeel kan het ook voor SEO doeleinden voordelen opleveren. Je kan gericht op zoekwoorden en intentie optimaliseren.

Welke elementen moeten er op een landingspagina staan?

Dat verschilt over het algemeen per landingspagina. In de praktijk zien we vaak de volgende onderdelen.

1. Het plaatsen van een duidelijke en aantrekkelijke headline
2. Het toevoegen van een opvallende afbeelding of video
3. Het gebruik van een overtuigende call-to-action
4. Het integreren van een aanmeldformulier of aankoop knoppen
5. Het tonen van relevante testimonials/reviews
6. Relevante voordelen van de product of dienst
7. Tonen van autoriteit en betrouwbaarheid
8. Aanspreken van een specifieke doelgroep

Meer conversie?

Ons team staat voor je klaar! Wil je beter online gevonden worden en meer conversies binnen krijgen? Dan helpen onze specialisten je graag.
Bel ons of vraag een gratis adviesgesprek aan.

Vertrouwd. Door onze partners en klanten

  • Google reviews

    • 5.0
      Wat een ontzettend fijne samenwerking hebben wij met Travyk. Ruurd is erg flexibel en heeft veel kennis van zijn vakgebied. Zowel Ruurd als Iwan geven ons de nodige sturing binnen onze plannen, waardoor wij weer nieuwe inzichten krijgen. Op naar een duurzame samenwerking met mooie resultaten.
      Opjewallie Opdrachtgever
    • 5.0
      Wij van Kantoormeubelen Nederland werken vanaf januari 22 met Travyk. Regelmatig hebben we plezierige contacten, waarbij we elke keer weer concluderen dat er een duidelijke groei zit in de resultaten. Travyk is een betrokken en pro-actieve organisatie met medewerkers, die weten waar ze het over hebben. Keep up the good work!
      Kantoormeubelen Nederland Opdrachtgever
    • 5.0
      Goede kennis van zaken, meedenken met ons als klant en altijd een enthousiaste benadering van Ruurd zorgt voor een goede samenwerking. Samen met Travyk gaan we voor het behalen van het beste resultaat!
      Communicatie GO Opdrachtgever
    • 5.0
      Fijn bedrijf om mee samen te werken! Goede kennis van zaken en altijd een persoonlijke benadering van Ruurd en Iwan wat de samenwerking ten goede komt. Dus ben je op zoek naar een online marketing bureau dan kunnen wij Travyk van harte aanbevelen!
      De Mallemok ‘Smokehouse & Grill’ Opdrachtgever
    • 5.0
      Onze samenwerking met Travyk is prima. Fijne mensen met goede ideeën om onze online marketing up-to-date te houden! Wij zijn erg tevreden.
      Sappe Reiniging, onderhoud en renovatie Opdrachtgever
    • 5.0
      Travyk doet voor ons alles achter de schermen op onze website. De samenwerking en het meedenken over het proces voor de nieuwe website en het uitrollen daarvan en daarna. Wij zijn zeer tevreden over Travyk. Ik heb ze daarom in mijn netwerk al meerdere malen genoemd.
      West Specialist in Buitenreiniging Opdrachtgever
    • 5.0
      Travyk gaat altijd voor een resultaatverplichting. Het ultieme voorbeeld van partnerschap, ontwikkeling en strategievorming leidend tot internetsucces. Een proactieve samenwerking waar kennisdeling voorop staat.
      Donker Groep Hoofdkwartier Opdrachtgever
    • 5.0
      Waar voor je geld. Geen loze leuzen en marketing gepraat. Gewoon duidelijke taal die elke ondernemer begrijpt. Transparante prijzen en daadkracht. Twee weken na akkoord offerte alle zaken uitgevoerd en de eerste conversies gerealiseerd. Top werk 👍leuke gasten ook!
      Doozo Leeuwarden Opdrachtgever
    • 5.0
      Geweldig bedrijf, ze denken goed met je mee en zijn heel goed gemotiveerd om jou te helpen.
      Solexverhuur Sloten Opdrachtgever
    • 5.0
      Wat een geweldig bedrijf! Ze hebben onze website geoptimaliseerd op Google, daarnaast is de website veel sneller geworden! Bedankt voor jullie service!👍
      De Goede Specialist in verzekeringen en hypotheken Opdrachtgever

    Kennis delen is macht