Optimalisatie van landingspagina’s om beter te converteren

Optimalisatie van landingspagina’s om beter te converteren

Als Online Marketeer is het belangrijk dat je altijd op zoek blijft naar optimalisaties op de landingspagina’s. Dit wil je doen zodat de betreffende pagina’s beter gaan converteren, dit wordt in de terminologie CRO (Conversion Rate Optimization) genoemd. Hierbij komt niet alleen de tekstuele inhoud of afbeeldingen kijken, maar ook het design, de strategie en het versterken van een campagne. Door de pagina te A/B testen krijg je inzichten welke variant van je pagina het beste presteert / converteert. Nogmaals.. belangrijk dus! Maar dit gaat niet zonder inspanning, geduld en geld. Travyk wil daarom 8 stappen met je delen om verbeterde resultaten te boeken met je landingspagina’s!

1. Inzichten van landingspagina’s

Het is belangrijk om de (huidige) resultaten te meten van je landingspagina’s. Gebruik hier Google Analytics of een vergelijkbare tool voor. Heb je dat nog niet gedaan? Dan kan je hier direct mee aan de slag. Meet binnen Google Analytics niet alleen het aantal bezoekers, maar stel ook doelen in. Denk hierbij aan dat je op de bewuste landingspagina de bezoeker een ‘actie’ wilt laten uitvoeren zoals op een telefoonnummer klikken of een formulier invullen.

2. Call-to-Action (CTA) mogelijkheden

De bezoekers hebben een doel terwijl ze landen op je pagina. Dit doel moet zonder moeite behaald kunnen worden. Uit een onderzoek van VWO is gebleken dat de CTA knop ‘boven de vouw’ op de landingspagina moet blijven. Dat houdt in dat de bezoeker niet eerst hoeft te scrollen om het doel te behalen. Als de bezoeker behoefte heeft aan meer informatie dan lezen zij wel verder op de pagina en zou je voor het gemak van de bezoeker aan het einde van de informatievoorziening nog een CTA knop kunnen plaatsen.

3. Duidelijke CTA’s met toelichting

Het is belangrijk om de CTA knoppen te onderscheiden met kleur en duidelijke teksten. Denk hierbij aan activerende teksten zoals ‘Download hier de brochure’ of ‘Start de gratis test’. Als je een CTA knop gebruikt met alleen ‘Download’ of ‘Klik’ is dat nietszeggend en wordt de bezoeker snel sceptisch, dat wil je voorkomen natuurlijk. Netflix geeft het goede voorbeeld voor duidelijke CTA’s. Let hier op bij het kleur gebruik en de tekst. De rode kleur in contrast met de donkere achtergrond knalt er uit.

De CTA knop van Netflix

4. Waardevolle afbeeldingen

Afbeeldingen worden vaak onderschat op een landingspagina. Echter, moet de afbeelding wel echt de geschreven teksten of het doel van de pagina goed ondersteunen. Tegenwoordig wordt de afbeelding vaak ingezet om emoties op te roepen. Als je op het punt staat een wintersport te boeken in Oostenrijk, welke afbeelding roept de meeste emotie op bij jou met als doel een wintersport te boeken?

Ja precies, wij kiezen ook voor afbeelding 2 en zien onszelf al van de pistes afgaan. Tevens helpt het om met een afbeelding aandacht te vestigen richting de CTR knop om het doel te behalen, in dit geval een knop onder de skiër die “naar beneden wijst” met Boek nu je Wintersport zou een goed voorbeeld zijn van een waardevolle afbeelding die de landingspagina ondersteunt

5. Kort maar krachtig

Een valkuil van landingspagina’s is vaak de ‘overkill’ aan informatie. De bezoeker leest namelijk nooit voor de volle 100% de tekst van je landingspagina. Zorg er voor dat je informatie functioneel blijft voor de bezoeker en dat de eventuele vraag die bij de bezoeker opkomt beantwoord wordt en dan vervolgens converteren doordat je aan de verwachting voldoet, of nog beter de verwachting overtreft!

6. De kracht van overtuiging

Hoe zorg je er voor dat de bezoeker wordt overtuigd en bij jou gaat converteren en niet de concurrent? Wat helpt is het toevoegen van iconen, certificaten, beoordelingen en keuringen. Deze toevoegingen helpen met het scheppen van vertrouwen. Uiteindelijk is de review van een bezoeker die voor dezelfde keuze heeft gestaan de grootste kracht van overtuiging om te converteren op je landingspagina. Coolblue is voornamelijk goed in het overtuigen van de bezoeker door autoriteit en vertrouwen uit te stralen naar de bezoeker.

7. De kracht van een header

De header is het eerste wat je ziet als je binnenkomt op een landingspagina. Zorg ervoor dat het een opvallende en aantrekkelijke header is. Is je header niet spraakmakend genoeg? Dan verlies je de bezoeker… Wanneer je een header qua design goed hebt staan is de tekst misschien nog wel essentiëler om de bezoeker vervolgens te binden. Wat vaak helpt is het doel formulieren in een vragende vorm om op die manier de bezoeker centraal te stellen in plaats van jouw bedrijf of merk. Binnen die vraag is het belangrijk om het onderwerp van de landingspagina te verbinden met je bezoeker.

8. De kracht van visualisatie

Het oog wil ook wat…zorg er dus voor dat je landingspagina goed te navigeren is. Geen lange teksten achter elkaar, maar verdeel het in paragrafen en maak goed gebruik van witruimte. Door content blokken in te zetten maakt het tijdens het scrollen goed scanbaar en komt het rustig over voor de bezoeker en stimuleert het om te lezen.

Visualisatie van een verhaal
Open chat
Appje sturen?
Hoi! Stuur ons een direct een appje. We zullen z.s.m. reageren.
Powered by