Eerlijke prijzen & geen contracten
Meer dan 100% CO2 neutraal
400 + actieve campagnes

Google Ads budget bepalen – hoe doe je dat?

Google Ads budget bepalen – hoe doe je dat?

“Wat voor advertentiebudget zouden jullie ons adviseren?”. Dit is de vraag die wij praktisch bij ieder gesprek met een nieuwe klant krijgen. En terecht!

Om daar een goed antwoord op te geven zijn er verschillende factoren doorslaggevend en zou je minimaal antwoord moeten kunnen geven op onderstaande vragen:

  1. Wat is je bedrijfsdoelstelling?
  2. Hoeveel nieuwe sales/leads wil je uit Google Ads halen?
  3. Wat heb je begroot voor marketing uitgaven?
  4. Hoe converteert je website of webshop?
  5. Start met een testbudget.

Weet je bovenstaande al en wil je direct weten wat voor advertentiebudget je nodig hebt?

Start direct met rekenen

Kleine afkadering: we hebben het in deze blog niet over de marges of overige sales gerelateerde kosten. Ook hebben we het niet over de doelmetingen of die wel of niet accuraat zijn ingesteld op dit moment.

Het doel van dit blog is handvatten te geven om bedrijfsdoelstellingen snel te vertalen naar een advertentiebudget voor Google Ads.


1. Wat is je bedrijfsdoelstelling?

Als je als bedrijf wilt groeien moet je (vaak) investeren om die doelstelling te bereiken. Een simpel voorbeeld:

Aan het einde van het jaar wil je €100.000 extra omzet genereren t.o.v. vorig jaar om de groei te borgen van het 5 jaren plan.

Deze bedrijfsdoelstelling kan je aan de hand van een paar simpele vragen in stukken hakken:

  • Wat is je gemiddelde omzet per klant?
  • Hoeveel klanten zijn dat?
  • Hoeveel leads zijn dat?
  • Wat zijn de kosten per lead?
  • Hoeveel leads per maand heb je nodig?

P.s. let op dat je de bedrijfsdoelstellingen altijd SMART maakt.

Het SMART principe is een eenvoudige methode voor het eenduidig opstellen en controleren van je bedrijfsdoelstellingen.
voorbeeld van een SMART opzet

Middels welke kanalen ga je deze omzet binnenhalen?

Het kan natuurlijk zijn dat je een accountmanager in dienst hebt. Deze zal dan hoofdzakelijk verantwoordelijk zijn om €100.000 extra omzet te genereren voor jou.

Maar het kan ook zijn dat je organisatie is ingericht op inbound marketing activiteiten. In dat geval zijn online marketing inspanningen als zoekmachine-optimalisatie onmisbaar voor je bedrijf. Denk aan inspanningen als:

  • SEO – Zoekmachine Optimalisatie
  • SEA – Zoekmachine Advertenties
  • CRO – Het optimaliseren van je conversie in de website of webshop

Vooral op een termijn als een jaar is Google Ads een perfect medium om te gebruiken.

2. Hoeveel sales wil je uit Google Ads halen?

Ervan uitgaande dat je alle nieuwe sales uit Google Ads wilt behalen is het dus belangrijk om de eerder gestelde vragen bij punt 1 te gaan beantwoorden, hieronder zijn de voorbeeld antwoorden:

  • Wat is je gemiddelde omzet per klant? €5.000,-
  • Hoeveel klanten zijn dat? €100.000 / €5.000,- = 20 nieuwe klanten
  • Hoeveel leads zet je om naar een klant? 50%
  • Hoeveel leads zijn dat? Factor van 50% betekent. 40 leads nodig
  • Hoeveel leads per maand heb je nodig? 40 leads / 12 maanden = Gemiddeld 3,4 leads per maand nodig.
Kosten per lead zijn een belangrijke KPI voor Google campagnes

3. Wat heb je begroot voor marketinguitgaven?

Nu we bij vraag 2 hebben berekend hoeveel leads je nodig hebt om je omzetdoelstelling te behalen is het zaak om je Google Ads budget te gaan bepalen.

Een vaak genoemde vuistregel is 15% van de omzet te reserveren voor marketingbudget. In dit geval 15% van €100.000 = €15.000,- marketingbudget per jaar.

Hoe ga je de begroting omzetten naar een gemiddelde kosten per lead:

  • Per maand: €15.000,- / 12 maanden = €1.250,- adbudget per maand
  • Gemiddeld aantal leads: 3,4 per maand
  • Conform je begroting zou je uit mogen komen op maximaal: €1.250,- / 3,4 = €367,64,-

De kosten per lead mogen dus uitkomen op €367,54

4. Hoe converteert je website of webshop

Op papier is dit een ideale situatie! Want je weet precies wat het mag kosten om je gewenste aantal leads te behalen en daarme je omzetdoelstelling.

Maar in de praktijk ben je vaak afhankelijk van variabelen als Cost Per Click (CPC) en Conversieratio’s. Wij hebben daarom een simpele calculator ontwikkelt voor je om theorie te toetsen uit cijfers uit de praktijk. Hiervoor heb je toegang nodig tot je Google Ads account en Google Analytics.


cro voordelen

Lees meer over conversieratio’s in onze CRO blogs


Gemiddelde CPC controleren

Door in te loggen in je Google Ads account kan je direct je gemiddelde CPC bekijken. Zet de periode bij voorkeur op (minimaal) de laatste 90 dagen om een accuraat beeld van je gemiddelde te krijgen en bekijk in je campagne overzicht het gemiddele van je CPC’s

gemiddelde CPC van €0,23 in dit Google Ads account

Gemiddeld conversieratio controleren

Om het gemiddelde conversieratio van je website te controleren ga je in je Google Analytics omgeving naar doelen > overzicht:

Voorbeeld van een heel hoog conversieratio van 22%. Let op: dit is uitzonderlijk hoog en in een nichemarkt.

Google Ads budget berekenen

Nu we weten wat een concrete doelstelling is en als we weten wat je gemiddelde CPC en conversieratio is kunnen we goed uitrekenen wat een geschikt advertentiebudget per maand zou zijn in Google Ads om je doelstellingen te behalen.



Wat doe je als je nog geen CPC’s weet?

Als je niet weet wat je werkelijke cpc’s zijn gebruik dan tools als de Google zoekwoordenplanner of Semrush. Deze tools geven gemiddelde CPC’s terug op de keywords die interessant zijn voor jouw producten of diensten. cpc ontdekken in semrush

Werkt deze tool ook om het advertentiebudget van andere kanalen te berekenen?

Ja dat werkt ook prima. Probeer via het betreffende kanaal inzicht te krijgen wat je nu betaald voor een gemiddelde klik of gebruik voor die kanalen ook gemiddeldes om tot een goede inschatting te komen.

Hoe bereken je een Google Ads dagbudget?

In deze blog rekenen we vooral met maandbudgetten. Een maandbudget zet je eenvoudig om door het maandbudget te delen door 30,4. Een adbudget van €1.250 per maand komt neer op een Google Ads budget van €41,11 per dag.

Waarom zie ik gemiddelde CPC’s van €0.00

Vaak betekent dit dat er lage zoekvolumes aanwezig of dat de zoekintentie niet 100% geschikt is voor commerciele doeleinden. Er zijn overigens nog meer redenenen te bedenken zoals weinig concurrentie in een veiling.

Wat doe je als je weinig accurate CPC data hebt?

Rekenen met groffe gemiddeldes en uiteindelijk adviseren wij om te gaan starten met een testbudget.

5. Start met een testbudget

Als je dus geen feitelijke data hebt verzameld of als de zoekwoordplanners geen accurate data terugkoppelen? Start dan met een budget om te gaan testen om te kijken waar de gemiddelde CPC’s op komen te liggen en wat de conversieratio’s van je website of webshop zijn.

Vaak hanteren wij een vertrekpunt van €200 tot €500 per maand om voorzichtig data te gaan verzamelen.

Vragen over budgetten berekenen en hoe in te zetten voor jouw bedrijf?

Dat kan altijd en we denken graag met je mee om het maximale uit je campagnes te halen.