5.0

Google Ads budget bepalen – hoe doe je dat?

Wil je adverteren op Google? Dan moet je eerst je Google Ads budget bepalen. Wij leggen uit hoe je dat doet.

“Wat voor advertentiebudget zouden jullie ons adviseren?”. Dit is de vraag die wij praktisch bij ieder gesprek met een nieuwe klant krijgen. En terecht!

Om daar een goed antwoord op te geven zijn er verschillende factoren doorslaggevend en zou je minimaal antwoord moeten kunnen geven op onderstaande vragen:

  1. Wat is je bedrijfsdoelstelling?

  2. Hoeveel nieuwe sales/leads wil je uit Google Ads halen?

  3. Wat heb je begroot voor marketing uitgaven?

  4. Hoe converteert je website of webshop?

  5. Start met een testbudget.

Weet je bovenstaande al en wil je direct weten wat voor advertentiebudget je nodig hebt?


Kleine afkadering: we hebben het in deze blog niet over de marges of overige sales gerelateerde kosten. Ook hebben we het niet over de doelmetingen of die wel of niet accuraat zijn ingesteld op dit moment.

Het doel van dit blog is handvatten te geven om bedrijfsdoelstellingen snel te vertalen naar een advertentiebudget voor Google Ads.


1. Wat is je bedrijfsdoelstelling?

Als je als bedrijf wilt groeien moet je (vaak) investeren om die doelstelling te bereiken. Een simpel voorbeeld:

Aan het einde van het jaar wil je €100.000 extra omzet genereren t.o.v. vorig jaar om de groei te borgen van het 5 jaren plan.

Deze bedrijfsdoelstelling kan je aan de hand van een paar simpele vragen in stukken hakken:

  • Wat is je gemiddelde omzet per klant?

  • Hoeveel klanten zijn dat?

  • Hoeveel leads zijn dat?

  • Wat zijn de kosten per lead?

  • Hoeveel leads per maand heb je nodig?

P.s. let op dat je de bedrijfsdoelstellingen altijd SMART maakt.

Het SMART principe is een eenvoudige methode voor het eenduidig opstellen en controleren van je bedrijfsdoelstellingen.

voorbeeld van een SMART opzet

bedrijfdoelstellingen smart maken

Middels welke kanalen ga je deze omzet binnenhalen?

Het kan natuurlijk zijn dat je een accountmanager in dienst hebt. Deze zal dan hoofdzakelijk verantwoordelijk zijn om €100.000 extra omzet te genereren voor jou.

Maar het kan ook zijn dat je organisatie is ingericht op inbound marketing activiteiten. In dat geval zijn online marketing inspanningen als zoekmachine-optimalisatie onmisbaar voor je bedrijf. Denk aan inspanningen als:

  • SEO – Zoekmachine Optimalisatie

  • SEA – Zoekmachine Advertenties

  • CRO – Het optimaliseren van je conversie in de website of webshop

Vooral op een termijn als een jaar is Google Ads een perfect medium om te gebruiken.

2. Hoeveel sales wil je uit Google Ads halen?

Ervan uitgaande dat je alle nieuwe sales uit Google Ads wilt behalen is het dus belangrijk om de eerder gestelde vragen bij punt 1 te gaan beantwoorden, hieronder zijn de voorbeeld antwoorden:

  • Wat is je gemiddelde omzet per klant? €5.000,-

  • Hoeveel klanten zijn dat? €100.000 / €5.000,- = 20 nieuwe klanten

  • Hoeveel leads zet je om naar een klant? 50%

  • Hoeveel leads zijn dat? Factor van 50% betekent. 40 leads nodig

  • Hoeveel leads per maand heb je nodig? 40 leads / 12 maanden = Gemiddeld 3,4 leads per maand nodig.

Kosten per lead zijn een belangrijke KPI voor Google campagnes

kosten per lead

3. Wat heb je begroot voor marketinguitgaven?

Nu we bij vraag 2 hebben berekend hoeveel leads je nodig hebt om je omzetdoelstelling te behalen is het zaak om je Google Ads budget te gaan bepalen.

Een vaak genoemde vuistregel is 15% van de omzet te reserveren voor marketingbudget. In dit geval 15% van €100.000 = €15.000,- marketingbudget per jaar.

Hoe ga je de begroting omzetten naar een gemiddelde kosten per lead:

  • Per maand: €15.000,- / 12 maanden = €1.250,- adbudget per maand

  • Gemiddeld aantal leads: 3,4 per maand

  • Conform je begroting zou je uit mogen komen op maximaal: €1.250,- / 3,4 = €367,64,-

De kosten per lead mogen dus uitkomen op €367,54

4. Hoe converteert je website of webshop

Op papier is dit een ideale situatie! Want je weet precies wat het mag kosten om je gewenste aantal leads te behalen en daarme je omzetdoelstelling.

Maar in de praktijk ben je vaak afhankelijk van variabelen als Cost Per Click (CPC) en Conversieratio’s. Wij hebben daarom een simpele calculator ontwikkelt voor je om theorie te toetsen uit cijfers uit de praktijk. Hiervoor heb je toegang nodig tot je Google Ads account en Google Analytics.

CRO voordelen

Gemiddelde CPC controleren

Door in te loggen in je Google Ads account kan je direct je gemiddelde CPC bekijken. Zet de periode bij voorkeur op (minimaal) de laatste 90 dagen om een accuraat beeld van je gemiddelde te krijgen en bekijk in je campagne overzicht het gemiddele van je CPC’s

gemiddelde CPC van €0,23 in dit Google Ads account

gemiddelde cpc controleren in google ads

Gemiddeld conversieratio controleren

Om het gemiddelde conversieratio van je website te controleren ga je in je Google Analytics omgeving naar doelen > overzicht:

Voorbeeld van een heel hoog conversieratio van 22%. Let op: dit is uitzonderlijk hoog en in een nichemarkt.

conversieratio controleren in google analytics

Google Ads budget berekenen

Nu we weten wat een concrete doelstelling is en als we weten wat je gemiddelde CPC en conversieratio is kunnen we goed uitrekenen wat een geschikt advertentiebudget per maand zou zijn in Google Ads om je doelstellingen te behalen.

Je salesdoelstelling


Wat doe je als je nog geen CPC’s weet?

Als je niet weet wat je werkelijke cpc’s zijn gebruik dan tools als de Google zoekwoordenplanner of Semrush. Deze tools geven gemiddelde CPC’s terug op de keywords die interessant zijn voor jouw producten of diensten.

voorbeeld van cpc ontdekken in semrush

Werkt deze tool ook om het advertentiebudget van andere kanalen te berekenen?

Ja dat werkt ook prima. Probeer via het betreffende kanaal inzicht te krijgen wat je nu betaald voor een gemiddelde klik of gebruik voor die kanalen ook gemiddeldes om tot een goede inschatting te komen.

Hoe bereken je een Google Ads dagbudget?

In deze blog rekenen we vooral met maandbudgetten. Een maandbudget zet je eenvoudig om door het maandbudget te delen door 30,4. Een adbudget van €1.250 per maand komt neer op een Google Ads budget van €41,11 per dag.

Waarom zie ik gemiddelde CPC’s van €0.00

Vaak betekent dit dat er lage zoekvolumes aanwezig of dat de zoekintentie niet 100% geschikt is voor commerciele doeleinden. Er zijn overigens nog meer redenenen te bedenken zoals weinig concurrentie in een veiling.

Wat doe je als je weinig accurate CPC data hebt?

Rekenen met groffe gemiddeldes en uiteindelijk adviseren wij om te gaan starten met een testbudget.

5. Start met een testbudget

Als je dus geen feitelijke data hebt verzameld of als de zoekwoordplanners geen accurate data terugkoppelen? Start dan met een budget om te gaan testen om te kijken waar de gemiddelde CPC’s op komen te liggen en wat de conversieratio’s van je website of webshop zijn.

Vaak hanteren wij een vertrekpunt van €200 tot €500 per maand om voorzichtig data te gaan verzamelen.

Vragen over budgetten berekenen en hoe in te zetten voor jouw bedrijf?

Dat kan altijd en we denken graag met je mee om het maximale uit je campagnes te halen.

Jort van Deutekom
Arjen

Wij laten SEA voor je werken

Ons team staat voor je klaar! Wij helpen je graag met het opzetten en het beheren van succesvolle en rendabele Google Ads campagnes. Ben je op zoek naar een Online Marketing Bureau uit Heerenveen? Dan helpen wij je graag.
Bel ons of vraag een gratis adviesgesprek aan.

Vertrouwd. Door onze partners en klanten

Google reviews

  • 5.0
    Wat een ontzettend fijne samenwerking hebben wij met Travyk. Ruurd is erg flexibel en heeft veel kennis van zijn vakgebied. Zowel Ruurd als Iwan geven ons de nodige sturing binnen onze plannen, waardoor wij weer nieuwe inzichten krijgen. Op naar een duurzame samenwerking met mooie resultaten.
    Opjewallie Opdrachtgever
  • 5.0
    Wij van Kantoormeubelen Nederland werken vanaf januari 22 met Travyk. Regelmatig hebben we plezierige contacten, waarbij we elke keer weer concluderen dat er een duidelijke groei zit in de resultaten. Travyk is een betrokken en pro-actieve organisatie met medewerkers, die weten waar ze het over hebben. Keep up the good work!
    Kantoormeubelen Nederland Opdrachtgever
  • 5.0
    Goede kennis van zaken, meedenken met ons als klant en altijd een enthousiaste benadering van Ruurd zorgt voor een goede samenwerking. Samen met Travyk gaan we voor het behalen van het beste resultaat!
    Communicatie GO Opdrachtgever
  • 5.0
    Fijn bedrijf om mee samen te werken! Goede kennis van zaken en altijd een persoonlijke benadering van Ruurd en Iwan wat de samenwerking ten goede komt. Dus ben je op zoek naar een online marketing bureau dan kunnen wij Travyk van harte aanbevelen!
    De Mallemok ‘Smokehouse & Grill’ Opdrachtgever
  • 5.0
    Onze samenwerking met Travyk is prima. Fijne mensen met goede ideeën om onze online marketing up-to-date te houden! Wij zijn erg tevreden.
    Sappe Reiniging, onderhoud en renovatie Opdrachtgever
  • 5.0
    Travyk doet voor ons alles achter de schermen op onze website. De samenwerking en het meedenken over het proces voor de nieuwe website en het uitrollen daarvan en daarna. Wij zijn zeer tevreden over Travyk. Ik heb ze daarom in mijn netwerk al meerdere malen genoemd.
    West Specialist in Buitenreiniging Opdrachtgever
  • 5.0
    Travyk gaat altijd voor een resultaatverplichting. Het ultieme voorbeeld van partnerschap, ontwikkeling en strategievorming leidend tot internetsucces. Een proactieve samenwerking waar kennisdeling voorop staat.
    Donker Groep Hoofdkwartier Opdrachtgever
  • 5.0
    Waar voor je geld. Geen loze leuzen en marketing gepraat. Gewoon duidelijke taal die elke ondernemer begrijpt. Transparante prijzen en daadkracht. Twee weken na akkoord offerte alle zaken uitgevoerd en de eerste conversies gerealiseerd. Top werk 👍leuke gasten ook!
    Doozo Leeuwarden Opdrachtgever
  • 5.0
    Geweldig bedrijf, ze denken goed met je mee en zijn heel goed gemotiveerd om jou te helpen.
    Solexverhuur Sloten Opdrachtgever
  • 5.0
    Wat een geweldig bedrijf! Ze hebben onze website geoptimaliseerd op Google, daarnaast is de website veel sneller geworden! Bedankt voor jullie service!👍
    De Goede Specialist in verzekeringen en hypotheken Opdrachtgever

Kennis delen is macht