Uitsluitingszoekwoorden in Google Ads. Belangrijker dan ooit te voren!

Uitsluitingszoekwoorden in Google Ads. Belangrijker dan ooit te voren!

Het is geen geheim meer dat Google ieder ads account wil automatiseren binnen Google Ads. Van beginners tot gevorderden moeten met Google Ads kunnen werken. Google heeft het vooral op beginners gemikt. Voor deze beginners heeft Google inmiddels meer accounttypes, campagnetypes en biedstrategieën klaar staan.

Maar ook voor specialisten die volledige controle willen houden over de Google Ads campagnes wordt het steeds lastiger gemaakt om alle data volledig in de hand te houden…

Recent kondigde Google ook nog aan dat ook het zoektermenrapport in Google Ads steeds verder wordt geblokkeerd. Gelukkig worden er door veel specialisten petities getekend.

Bron: Search Engine Land.

Het begon 2 jaar geleden al..

Zoals de intro al omschrijft. Google is al dus al jaren geleden begonnen om de Google Ads industrie volledig te gaan automatiseren. Denk aan twee jaar geleden, toen werd een “Exact Match” keyword ineens niet meer exact. Het werd een “Exacte Match (close variance)” .

Hek van de dam

Daarna kwamen er nog vele nieuwe ontwikkelingen bij .

  • Nieuwe biedstrategieen
  • Reponsieve advertenties
  • Smart campaigns (search, display, shopping)
  • Automatisch doorvoeren van wijzingen in advertenties
  • In het geval van Display advertenties kon je APPS ineens niet meer uitsluiten.
  • Etc.
  • Etc.

Verstoppen van keyword data in zoektermenrapport

Sindskort gaat Google steeds meer keyword data verstoppen onder het mom van privacy van de gebruikersdata. Dit willen ze doen door zoektermen niet meer te laten als “niet genoeg significante data” beschikbaar is.

Wat betekent dit in de praktijk?

Dat je steeds minder goed kan zien waar de klikken vandaan komen uit de Google campagnes.

In een aantal Google Ads accounts in ons beheer, meerdere SEA specialisten in de markt en meerdere SEA bronnen is duidelijk terug te zien dat er ruim 30% van alle zoektermdata niet meer zichtbaar is voor de adverteerders.

De verschillen liggen tussen de 27% en 33% conform bovenstaande bron.

Wat kan je WEL doen?

We hebben tot nu toe 3 dingen actief doorgezet voor ons en onze klanten.

  1. Een petitie tekenen dat Google de zoektermen niet mag verstoppen. Dit hebben wij actief verspreid via ons Linkedin netwerk.
  2. Uitsluitingszoekwoorden lijsten actiever beheren(!)
  3. Meer exact match advertentiegroepen opzetten voor ons en onze klanten

Negative keywords Google Ads

Een steeds belangrijker wordende taak voor SEA specialisten is dus het up-to-date houden van uitsluitingszoekwoorden in Google Ads.

Waar voorheen 1 algemene Google Ads uitsluitingslijst prima kon volstaan (bij een goede account structuur en de juiste keyword matchtypes), is dat tegenwoordig geen optie meer. De kans is te groot dat je voor onzinnige zoektermen gaat betalen (namelijk ruim 30%).

Per campagne een uitsluitingszoekwoorden lijst

Wij werken tegenwoordig het liefst met (zo goed als) één uitsluitingslijst per campagne + 1 algemene uitsluitingszoekwoordenlijst voor Google Ads.

werken met meerdere uitsluitingslijsten is een must

Succes met reverse keyword research!

We kunnen eigenlijk niets anders zeggen dan: gebruik je zoekwoordonderzoek ook als negatief zoekwoordenonderzoek. Vind gelijk zo veel mogelijk negatives per onderwerp. Vooral als je met broad modified of broad matchtypes werkt in je Google campagnes.

Vragen? Stuur gerust een berichtje via whatsapp of neem contact met ons op.