4.9

Uitsluitingszoekwoorden in Google Ads. Belangrijker dan ooit te voren!

Uitsluitingszoekwoorden worden steeds belangrijker in Google Ads. Wij vertellen jou hier alles over.

Het is geen geheim meer dat Google ieder ads account wil automatiseren binnen Google Ads. Van beginners tot gevorderden moeten met Google Ads kunnen werken. Google heeft het vooral op beginners gemikt. Voor deze beginners heeft Google inmiddels meer accounttypes, campagnetypes en biedstrategieën klaar staan.

Maar ook voor specialisten die volledige controle willen houden over de Google Ads campagnes wordt het steeds lastiger gemaakt om alle data volledig in de hand te houden…

Recent kondigde Google ook nog aan dat ook het zoektermenrapport in Google Ads steeds verder wordt geblokkeerd. Gelukkig worden er door veel specialisten petities getekend.

Bron: Search Engine Land.

Het begon 2 jaar geleden al..

Zoals de intro al omschrijft. Google is al dus al jaren geleden begonnen om de Google Ads industrie volledig te gaan automatiseren. Denk aan twee jaar geleden, toen werd een “Exact Match” keyword ineens niet meer exact. Het werd een “Exacte Match (close variance)” .

Hek van de dam

Daarna kwamen er nog vele nieuwe ontwikkelingen bij .

  • Nieuwe biedstrategieen

  • Reponsieve advertenties

  • Smart campaigns (search, display, shopping)

  • Automatisch doorvoeren van wijzingen in advertenties

  • In het geval van Display advertenties kon je APPS ineens niet meer uitsluiten.

  • Etc.

  • Etc.

Verstoppen van keyword data in zoektermenrapport

Sindskort gaat Google steeds meer keyword data verstoppen onder het mom van privacy van de gebruikersdata. Dit willen ze doen door zoektermen niet meer te laten als “niet genoeg significante data” beschikbaar is.

Wat betekent dit in de praktijk?

Dat je steeds minder goed kan zien waar de klikken vandaan komen uit de Google campagnes.

In een aantal Google Ads accounts in ons beheer, meerdere SEA specialisten in de markt en meerdere SEA bronnen is duidelijk terug te zien dat er ruim 30% van alle zoektermdata niet meer zichtbaar is voor de adverteerders.

De verschillen liggen tussen de 27% en 33% conform bovenstaande bron.

ongeveer 30% van de zoektermdata is verstopt

Wat kan je WEL doen?

We hebben tot nu toe 3 dingen actief doorgezet voor ons en onze klanten.

  1. Een petitie tekenen dat Google de zoektermen niet mag verstoppen. Dit hebben wij actief verspreid via ons Linkedin netwerk.

  2. Uitsluitingszoekwoorden lijsten actiever beheren(!)

  3. Meer exact match advertentiegroepen opzetten voor ons en onze klanten

Negative keywords Google Ads

Een steeds belangrijker wordende taak voor SEA specialisten is dus het up-to-date houden van uitsluitingszoekwoorden in Google Ads.

Waar voorheen 1 algemene Google Ads uitsluitingslijst prima kon volstaan (bij een goede account structuur en de juiste keyword matchtypes), is dat tegenwoordig geen optie meer. De kans is te groot dat je voor onzinnige zoektermen gaat betalen (namelijk ruim 30%).

Per campagne een uitsluitingszoekwoorden lijst

Wij werken tegenwoordig het liefst met (zo goed als) één uitsluitingslijst per campagne + 1 algemene uitsluitingszoekwoordenlijst voor Google Ads.

werken met meerdere uitsluitingslijsten is een must

lijsten met uitsluitingszoekwoorden

Succes met reverse keyword research!

We kunnen eigenlijk niets anders zeggen dan: gebruik je zoekwoordonderzoek ook als negatief zoekwoordenonderzoek. Vind gelijk zo veel mogelijk negatives per onderwerp. Vooral als je met broad modified of broad matchtypes werkt in je Google campagnes.

Vragen? Stuur gerust een berichtje via whatsapp of neem contact met ons op.

Erik de Jager
Casper Höyng
Cindy Hoomans

Wij laten SEA voor je werken

Ons team staat voor je klaar! Wij helpen je graag met het opzetten en het beheren van succesvolle en rendabele Google Ads campagnes. Ben je op zoek naar een Online Marketing Bureau uit Heerenveen? Dan helpen wij je graag.
Bel ons of vraag een gratis adviesgesprek aan.

Vertrouwd. Door onze partners en klanten

  • Google reviews

    • 5.0
      Wat een ontzettend fijne samenwerking hebben wij met Travyk. Ruurd is erg flexibel en heeft veel kennis van zijn vakgebied. Zowel Ruurd als Iwan geven ons de nodige sturing binnen onze plannen, waardoor wij weer nieuwe inzichten krijgen. Op naar een duurzame samenwerking met mooie resultaten.
      Opjewallie Opdrachtgever
    • 5.0
      Wij van Kantoormeubelen Nederland werken vanaf januari 22 met Travyk. Regelmatig hebben we plezierige contacten, waarbij we elke keer weer concluderen dat er een duidelijke groei zit in de resultaten. Travyk is een betrokken en pro-actieve organisatie met medewerkers, die weten waar ze het over hebben. Keep up the good work!
      Kantoormeubelen Nederland Opdrachtgever
    • 5.0
      Goede kennis van zaken, meedenken met ons als klant en altijd een enthousiaste benadering van Ruurd zorgt voor een goede samenwerking. Samen met Travyk gaan we voor het behalen van het beste resultaat!
      Communicatie GO Opdrachtgever
    • 5.0
      Fijn bedrijf om mee samen te werken! Goede kennis van zaken en altijd een persoonlijke benadering van Ruurd en Iwan wat de samenwerking ten goede komt. Dus ben je op zoek naar een online marketing bureau dan kunnen wij Travyk van harte aanbevelen!
      De Mallemok ‘Smokehouse & Grill’ Opdrachtgever
    • 5.0
      Onze samenwerking met Travyk is prima. Fijne mensen met goede ideeën om onze online marketing up-to-date te houden! Wij zijn erg tevreden.
      Sappe Reiniging, onderhoud en renovatie Opdrachtgever
    • 5.0
      Travyk doet voor ons alles achter de schermen op onze website. De samenwerking en het meedenken over het proces voor de nieuwe website en het uitrollen daarvan en daarna. Wij zijn zeer tevreden over Travyk. Ik heb ze daarom in mijn netwerk al meerdere malen genoemd.
      West Specialist in Buitenreiniging Opdrachtgever
    • 5.0
      Travyk gaat altijd voor een resultaatverplichting. Het ultieme voorbeeld van partnerschap, ontwikkeling en strategievorming leidend tot internetsucces. Een proactieve samenwerking waar kennisdeling voorop staat.
      Donker Groep Hoofdkwartier Opdrachtgever
    • 5.0
      Waar voor je geld. Geen loze leuzen en marketing gepraat. Gewoon duidelijke taal die elke ondernemer begrijpt. Transparante prijzen en daadkracht. Twee weken na akkoord offerte alle zaken uitgevoerd en de eerste conversies gerealiseerd. Top werk 👍leuke gasten ook!
      Doozo Leeuwarden Opdrachtgever
    • 5.0
      Geweldig bedrijf, ze denken goed met je mee en zijn heel goed gemotiveerd om jou te helpen.
      Solexverhuur Sloten Opdrachtgever
    • 5.0
      Wat een geweldig bedrijf! Ze hebben onze website geoptimaliseerd op Google, daarnaast is de website veel sneller geworden! Bedankt voor jullie service!👍
      De Goede Specialist in verzekeringen en hypotheken Opdrachtgever

    Kennis delen is macht