Het verschil tussen SEO en SEA

Het verschil tussen SEO en SEA

SEO vs SEA: wij helpen je kiezen

SEO of SEA? De wedstrijd van deze eeuw. Wie gaat er met de winst vandoor? Dat verschilt elke keer weer. Laten we proberen de uitslag te voorspellen, maar eerst de voorbeschouwing.

SEO en SEA
Overzicht van de SERP met SEA en SEO.

Het verschil tussen SEO en SEA

Om een keuze te maken of je SEO of SEA in wilt zetten voor je bedrijf moet je natuurlijk weten wat het grootste verschil is:

SEO: middellange en lange termijn

SEO, ook wel bekend als Search Eninge Optimization. We kennen het als een term binnen online marketing en Google, maar wat gaat er nou echt schuil achter SEO? Wij hebben een aantal voordelen en aandachtspunten opgesomd:

Organische vindbaarheid: hardlopers zijn doodlopers

Door SEO toe te passen op jouw website ga je merken dat jouw website op bepaalde zoekwoorden of zoekwoord combinaties hoger komt te staan in Google. Dit is een proces voor de lange termijn. Het toepassen van SEO op jouw website is niet iets wat over één nacht zijn resultaten gaat afwerpen.

Hoe werkt SEO precies?

Uiteraard draait alles om vindbaarheid. Jij wilt gevonden worden door jouw (potentiële) klanten. Hiervoor is SEO bedoelt.

Hoe ga je aan de slag met SEO en waar moet je rekening mee houden? Dat gaat om tientallen/honderden factoren. Een aantal hiervan zijn: Het gebruik van H1- en H2-tags in jouw content. Een logische URL opbouw. Kijk maar eens naar de URL van dit bericht: na de domeinnaam volgt /blog en daarna de blognaam.

Maar ook het verschaffen van relevante teksten. Niet alleen voor de specifieke pagina, maar ook relevantie van de ene pagina met de ander. (Ja, zo ver gaat het al.)

De 3 belangrijkste factoren van SEO

Om het simpel en overzichtelijk te houden zijn er 3 belangrijke factoren op het gebied van SEO.

  1. On-page SEO
  2. Off-page SEO (linkbuilding, social media, google my business)
  3. Techniek van de website
SEO linkbulding
De 3 SEO ranking factoren in een notendop.

Starten met SEO?

Hulp nodig met SEO om zelf uit te voeren of wil je het graag uitbesteden? Laat het ons weten! We helpen je graag op weg!

SEA: resultaten op korte termijn

Heb je net een nieuwe dienst gelanceerd? Begin je met een eigen bedrijf en wil je online ook tussen die spelers die er al jaren staan? Kies dan voor de snelle sprinter. SEA!

PPC met Google Ads

“Oké, PPC, en nu?” PPC is een auction variant binnen Google Ads. Google Ads werkt namelijk met biedingen/veilingen (auctions) per keer dat er iemand een bepaalde term in Google intypt.

per zoekwoord kan je zien hoe veel je hebt betaald en wat het oplevert.

Hoe werkt PPC?

Voorbeeld: als iemand zoekt op “Online Marketing Heerenveen” . Kan het zijn dat er een aantal advertenties naar voren komen. Betaald de adverteerder hiervoor? Bij een PPC-bieding niet, PPC staat namelijk voor Pay-Per-Click. Er wordt pas betaald zodra er een klik is geweest op de advertentie.

Een goede sprinter haalt snel de finish

Door SEA in te zetten voor jouw bedrijf wordt je gelijk zichtbaar binnen de zoekresultaten van Google. Echter kost dit geld. Hierbij is de afweging: ‘wat kost het en wat levert het op?’ uiteraard belangrijk!

Boven aan de eerste pagina

Met SEO – de organische zoekresultaten – kan het zijn dat er alsnog geadverteerd wordt op bepaalde termen. Deze advertenties worden boven de organische zoekresultaten geplaatst.

Zie eerdere screenshots.

SEO technisch staat travyk op de 1e plek. Echter staan er 4 advertenties boven van andere online marketing bureau’s. Hierdoor staan we dus eigenlijk op de 4e of 5e plek.

De eerste advertenties komen namelijk boven de organische zoekresultaten te staan. Wil je op één staan? Overweeg dan te gaan adverteren!

Moet je SEA en SEO ook maandelijks bijsturen?

JA!

Zowel voor SEO als SEA is het zaak dat er continu gemonitord en geoptimaliseerd wordt. Jouw advertenties en indexaties kunnen één keer goed staan, maar een week of maand later kan het zo zijn dat de concurrentie deze nog beter heeft neergezet.

Of er wordt opeens veel minder gezocht op bepaalde termen door jouw potentiële klanten. Dit is vooral met seizoensgebonden acties/producten of diensten het geval.

SEO samen met SEA: creëert momentum

Om tot de beste resultaten te komen voor jouw website/webshop is het altijd praktisch om zowel SEO als SEA in te zetten. Waarom? Dat leggen we nog even kort uit:

Zoekwoordenanalyse + intentie analyse

Je wilt weten op welke termen jij gevonden kan worden, wat je concurrentie doet en waar de potentiële klanten op zoeken. Deze termen zijn zowel in te zetten voor SEO als SEA.

SEA afstemmen op de SEO werkzaamheden

SEO is de voor de lange termijn. Als er dus zaken geoptimaliseerd dienen te worden kun je hier het beste mee starten, SEO heeft – zoals eerder vermeld – tijd nodig. In de tussentijd kun je voor dezelfde soort pagina’s ook SEA gaan inzetten om direct mee te doen in de zoekresultaten.

Waarom je dit kan doen? SEA kost namelijk altijd geld, als er geen budget meer beschikbaar is stoppen de advertenties en als er geen SEO is toegepast heb je niks opgebouwd voor de lange termijn.

SEA is perfecte input voor SEO

SEA activiteiten en analyses zijn ook zeer waardevol voor je SEO inspanningen. Waarom? Met SEA kan je namelijk experimenteren met advertenties en zoekwoorden om te achterhalen hoe je interactie is met de doelgroep en wat het oplevert.

Als je dit alleen met SEO inspanningen wilt doen ben je vaak maanden verder. SEA heeft dus als bijkomend voordeel dat je dus sneller data kan verzamelen en conclusies kunt trekken over wat wel en niet goed werkt.

SEO kan SEA vervangen

Na geruime tijd is het mogelijk om de organische vindbaarheid zo geoptimaliseerd te hebben dat de SEA overbodig is. Als dit het geval is, heb je een perfect voorbeeld voor hoe SEO en SEA samen kunnen werken om tot de beste resultaten te komen!

Samenvatting: De voordelen van SEO en SEA

De voordelen van SEO:

  • Gratis kliks
  • Organische resultaten zijn 24/7 zichtbaar
  • Je kunt meerdere keywords kostentechnisch inzetten in jouw sales funnel
  • SEO is kostentechnisch efficiënter op lange termijn
  • Organische resultaten zijn 10x meer effectief ten opzichte van betaalde resultaten

De voordelen van SEA:

  • Je ziet bijna direct resultaat!
  • Je advertenties verschijnen boven organische zoekresulaten
  • Je kunt je advertenties beter inzetten door Ad extensies
  • SEA is minder arbeidsintensief dan SEO
  • Je kunt verschillende advertenties koppelen aan specifieke doelgroepen
  • Je krijgt enorm veel inzichten in de data van jouw doelgroep
De voordelen en nadelen van SEO en SEA

Wij adviseren een combinatie van SEO en SEA!

Afhankelijk van de beschikbare budgetten en jouw opgestelde doelen, adviseren wij 9 van de 10 keer om een combinatie in te zetten van zowel SEO als SEA.

Weten hoe wij dit aanpakken?

Wij verschaffen graag uitleg of nemen het voor je uit handen. Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal!

Vraag een gratis SEO/SEA scan aan

SEO SEA winst - Travyk