Het komt steeds vaker voor dat bedrijven de SEO inspanningen willen pauzeren of stoppen. Vaak wordt er gedacht dat dit geen kwaad kan. In deze blog wordt uitgelegd wat de consequenties en gevaren zijn van het pauzeren of volledig stoppen van SEO.
Als je stopt met het plaatsen van (actuele) content
Als je stopt met het publiceren van actuele inhoud kan het beteken dat:
Je niet meer gevonden wordt op nieuwe zoekwoorden, -termen en loopt daardoor nieuw verkeer mis.
Het interne linken op de website verouderd kan raken, waardoor gebruikers op je website niet blijven hangen. Ze krijgen immers het gevoel hebben dat er niks meer te halen valt en zullen je website verlaten.
Je minder nieuw verkeer trekt die je kan toevoegen aan je remarketing doelgroep of e-maillijst
Je geen nieuwe inhoud hebt om hubpagina’s te maken die doorverwijzen naar andere pagina’s over een hetzelfde onderwerp.
Je minder inhoud hebt om te delen op sociale media kanalen. Het verkeer van de sociale media kanalen zal ook afnemen.
Je stopt met het aanmoedigen van websitebezoekers om terug te keren naar je website voor vernieuwende informatie of producten en komt uiteindelijk niet ten goede voor je merk.
Als laatste geef je ook een signaal af naar Google dat je geen inspanningen meer verricht en dat je langzaam maar zeker toegeeft niet meer van waarde te zijn voor de zoekmachine.
Wees gerust, je hoeft het niet allemaal zelf te bedenken! Er zijn ook tools die je helpen met plaatsen van content (zie afbeelding)
SEO Technische fouten niet verhelpen
Website eigenaren die weinig kaas hebben gegeten van SEO onderschatten vaak dat er veel technische aspecten zijn die onderhoud nodig hebben. Met name het bijhouden van je Robots.txt, het (per ongeluk) maken van duplicate content en het laten indexeren van je testomgeving
De vergelijking die hierin vaak wordt getrokken is het onderhouden van je tuin. Als je het niet onderhoud dan raakt het overwoekerd. Wanneer je weer besluit de SEO inspanningen te hervatten dan is de ‘tuin’ zo overwoekerd met technische fouten dat het soms beter is om met een schone lei te beginnen. Oftewel… zonde van al je voorgaande inspanningen.
Je pagina’s niet updaten
Wanneer je een pagina regelmatig update zal het verkeer op lange termijn algemeen gezien 10 procent tot 30 procent toenemen. Dit komt omdat Google de nieuwe teksten en de waarde ervan ‘ziet’ en deze vervolgens hoger wil laten ‘ranken’.
Je pagina’s updaten kan op de volgende manieren:
Links toevoegen naar andere pagina’s
Nieuwe feiten toevoegen of bijwerken
Datum van publicatie bijwerken
Teksten uitbreiden
Schema (structured data) toevoegen
De opmaak van de pagina actueel houden
De opmaak van de pagina kan van cruciaal belang zijn omdat verouderde elementen op een pagina er voor kunnen zorgen dat je achterblijft ten opzichte van je concurrentie terwijl je inhoudelijk minstens zo sterk bent. Het simuleren van een zoekintentie kan je enorm helpen om een strategie te vormen die ervoor zorgt dat je pagina(s) hoog blijven ranken.
Slechte backlinks toelaten tot je website
Wanneer je SEO stopt of pauzeert kan het voorkomen dat er negatieve SEO aanvallen op je website worden gevoerd door middel van slechte backlinks. Negatieve SEO houdt in dat er onethische technieken worden ingezet om de ranking van concurrenten te saboteren. Het kan zich uiten in verschillende vormen:
Je website kan worden gehackt
Spam links naar je website leiden
Het kopiëren van je content en het verspreiden op het internet
Het koppelen van negatieve zoekwoorden door middel van backlinks aan je site
Het ontkoppelen van gezonde en goede backlinks van je website
Je zal wel denken, is dit een dreiging die veel voorkomt? Ja, er zijn (helaas) al veel websites die deze problemen hebben moeten ondervinden. Het voorkomen is veel eenvoudiger dan het oplossen!
Niet meer gevonden worden op je eigen SEO content
Wanneer je de pagina’s van je website niet meer onderhoudt kan het maar zo zijn dat je jezelf niet terugvindt in de zoekresultaten. Kopieer de eerste drie zinnen maar eens van je beste bestemmingspagina en plaats ze tussen aanhalingstekens in de zoekmachine van Google. Het kan in het ergste geval zo zijn dat je je concurrenten vindt, die met jouw content aan de haal zijn gegaan.
Als dit met meerdere pagina’s is gebeurd dan kan je wel nagaan dat de impact hiervan op de gehele website enorm zal zijn. Wanneer dit je is overkomen dan hebben we aantal tips om de schade te beperken:
Herschrijf de inhoud van je pagina(s)
Vraag de concurrerende website je teksten te verwijderen
Dien een DMCA-verwijder verzoek in
Conclusie van SEO inspanningen
Na het lezen van bovenstaande weten we natuurlijk allemaal dat je niet gaat stoppen met SEO inspanningen en dat het een verrijking is voor je bedrijf en website. Het draagt immers (lange termijn) bij aan een hogere zoekpositie en meer potentiële klanten. Op het moment dat je website in een negatieve spiraal dreigt te belanden is het moeilijk om dat moment terug te draaien. Als laatste is het belangrijk om te realiseren dat wanneer je bedrijf groeit, dat je SEO inspanningen op dezelfde schaal moeten meegroeien.