Een duurzame zoekmachine. Wie had dat gedacht. Toch bestaat het al een tijdje. Ecosia is namelijk al begonnen in 2009. De missie van Ecosia is simpel, het planten van een boom per 45 zoekopdrachten! Hun visie is simpel. Een beter internet bouwen.
Meer over de geschiedenis van Ecosia weten?
Check de pagina over de oprichting van Ecosia hier.
Hoe werkt Ecosia dan?
Internetten kost dagelijks gigantisch veel stroom en dus uiteindelijk ook CO2 uitstoot. Per zoekopdracht stoot je namelijk 0,2 gram onze atmosfeer in. Ecosia wil dat niet meer. Ecosia wil dus zoekopdrachten in zoekmachines faciliteren op basis van duurzame energie en tegelijkertijd bomen bijplanten. Dit met als doel om zoveel mogelijk CO2 uit de wereld weg te werken. Zij claimen zelfs per zoekopdracht 1KG CO2 uit de lucht weg te halen!
Ecosia is meer dan CO2 neutraal
Waar betaalt Ecosia dat allemaal van dan?
Net als iedere andere zoekmachine verdiend Ecosia geld dankzij advertenties. Alle advertenties zijn duidelijk te herleiden uit de zoekopdrachten. Dat zie je gelijk. Een deel van deze advertentieopbrengst spenderen ze gelijk aan het planten van bomen op de wereld. Fantastisch verdienmodel!
voorbeeld van advertenties in ecosia
Is de zoekmachine van Ecosia zelf?
NEE. De zoekmachine is in feite Bing. Ecosia is een zoekpartner in het bing netwerk. Kortom: alle zoekopdrachten en resultaten zijn precies hetzelfde als in de bing zoekmachine. Alleen Ecosia doet iets moois voor de wereld terug.
Worden wij blij van Ecosia?
Ja, wij vinden het een prachtig initiatief en zullen zeker onze klanten adviseren om ook aanwezig te zijn in Ecosia. Vooral op het gebied van advertenties in zoekmachines (SEA).
SEO en Ecosia dan?
Wij zelf niet. Het Bing algoritme zit helaas heel anders dan in elkaar dan bijvoorbeeld het algoritme van Google. Een voorbeeld in ons geval: als je zoekt op “Online Marketing Heerenveen”, dan komen wij in Bing en Ecosia ergens terug op pagina 650543985380954.
Hoe kan dat dan?
Wat me vooral opvalt op een aantal zoekopdrachten die ik heb getest is dat Ecosia (en dus ook Bing) de “oudere” content en autoriteit van een ouder domein veel meer voorrang geeft dan Google. Dit is voor een bedrijf als ons nadelig: we bestaan bijna een jaar en het domein is dus ook nog erg jong.
Ecosia SERP vs Google SERP
Zoals gezegd zijn wij SEO technisch gezien in Ecosia nergens te vinden op een competatieve zoekterm.
In Google daarentegen staan we netjes op plek #3 (SEO technisch gezien) en wordt zelfs verwezen naar onze merknaam. Dit komt doordat Google nieuwere technieken (zeer snelle website) en content freshness veel meer waarde toekent (wij bloggen dapper wekelijks, twee wekelijks). Zie afbeeldingen voor het bewijs.
Voor sommige klanten perfect!
De klanten van onze klanten (ja ja) worden tegenwoordig steeds vaker naar Ecosia verplicht. Wie zijn deze klanten van de klanten dan? Daar doen we uiteraard niet geheimzinnig over. Dit zijn vooral Universiteiten, Hoge-scholen en Gemeenten. Kortom: als je deze organisaties graag als klant wilt hebben? Dan zou je prominte plekjes in ecosia moeten gaan inpikken.
Adverteren in ecosia? Hoe dan?
Uiteraard kunnen wij dat voor je regelen. Mischien zou je het zelf ook wel kunnen. Het draait namelijk via Bing Ads.
Bing ads en Ecosia
Draai je al campagnes in Bing Ads en wil je op jou manier dan toch een steentje bijdragen aan je klant maar ook aan een betere wereld? Mooi! Pas je instellingen van je campagnes snel en simpel aan.
Ga naar je campagne(s)
Ga naar “advanced campaign settings”
Ga naar de kop “other settings”
Kijk bij “Ad distribution”
Selecteer de onderste optie: “BING, AOL, YAHOO en Partners only”