Google Optimize was het middel om A/B testen uit te voeren en hiermee je conversieratio’s te verhogen. Google heeft het besluit genomen om haar dienst Optimize te beëindigen per 30 september 2023. Er ontbraken volgens gebruikers nog veel functies en services waar ze om hadden gevraagd. In plaats van deze functies toe te voegen heeft Google besloten te gaan investeren in effectievere oplossingen. Zoals integraties met A/B-tests van derden. In deze blog gaan we dieper in op de alternatieve opties van Google Optimize, zoals: FigPii, Thrive, AB Press en Google Tag Manager.
1. Wat het stoppen van Google Optimize betekent voor jouw website
2. Alternatieven voor Google Optimize: FigPii, Thrive en AB Press
1. Wat het stoppen van Google Optimize betekent voor jouw website
Google Optimize maakte A/B-testen op je website makkelijk. Met A/B-tests kun je twee verschillende varianten van pagina’s testen om te kijken welke het hoogste conversieratio behaald. Dit blijven optimaliseren van de landingspagina is een belangrijk onderdeel van Conversie Optimalisatie (CRO). Wil je meer weten over het optimaliseren van landingspagina’s? Bekijk dan onze blog: Het belang van een effectieve landingspagina.
Het stoppen van Google Optimize betekent dat veel website-eigenaren op zoek moeten naar alternatieven. Als website eigenaar wil je namelijk altijd blijven optimaliseren. Gelukkig zijn er verschillende opties voor alternatieven die net zo effectief zijn als Google Optimize. Een paar voorbeelden hiervan zijn: FigPii, Thrive en AB Press. Dit zijn populaire tools die kunnen helpen om websites te optimaliseren en te testen. Ze bieden allemaal verschillende functies waarmee je een website kunt verbeteren, zoals A / B-testen, functietests, prestatiebewaking en meer. Deze tools helpen je om dieper inzicht te krijgen in manieren om je website te verbeteren en de prestaties te verhogen.
2. Alternatieven voor Google Optimize: FigPii, Thrive en AB Press
Met Google Optimize stoppen, is het belangrijk om te weten wat de alternatieven zijn die je kunt gebruiken. Er zijn drie opties die je kunt overwegen: FigPii, Thrive en AB Press.
2.1. FigPii
FigPii is een krachtige A/B-testingssoftware die je kunt gebruiken voor het testen van verschillende elementen op jouw website. Het is eenvoudig te gebruiken en biedt je een aantal geavanceerde functies, zoals het opstellen van meerdere varianten van jouw pagina’s en het beheren van de gegevens die met behulp van deze optie worden verzameld. Ook kunnen er heatmaps gemaakt worden en maakt Figpii het mogelijk om sessies op te nemen, zodat je je website kan zien door de ogen van de bezoeker.
De Figpii omgeving waarop je kunt inloggen om A/B test te genereren
2.2. Thrive
Thrive is ook een goede optie om te overwegen als alternatief voor Google Optimize. Het biedt een aantal vergelijkbare functies als FigPii, waaronder het opstellen van varianten van jouw pagina’s, het uitvoeren van testen en het verzamelen van gegevens. Het verschil met FigPii is dat Thrive een veel simpeler systeem heeft, waardoor het een betere optie is voor gebruikers die meer gemakkelijk en snel A/B testen willen uitvoeren.
Bekijk ook het Youtube kanaal van Thrive Optimize voor een grote hoeveelheid aan inspiratie voor A/B testing.
2.3. AB Press
Als derde is er AB Press. Dit is een gratis optie die je kunt gebruiken voor het testen van verschillende elementen op jouw WordPress website. Het is een eenvoudig te gebruiken systeem dat je ook toegang geeft tot een aantal geavanceerde functies. Je kunt bijvoorbeeld meerdere varianten van jouw pagina’s verzenden en gegevens verzamelen die met deze optie worden verzameld. Je kan met AB Press oneindig veel testen doen en het werkt met alle WordPress thema’s. Een echte aanrader dus!
2.4 Google Tag Manager
Ten slot is het mogelijk om te A/B testen met behulp van Google Tag Manager (GTM). Dit is ook een gratis tool die je kan gebruiken om te A/B testen. Het instellen hiervan vereist alleen wel meer kennis. In GTM worden doormiddel van tags en triggers je bezoekers opgesplitst in verschillende groepen. Deze worden a.d.v. Tags anders behandelt dan je controlegroep. Door gebruik te maken van aangepaste dimensies en event tracking tijdens dit proces kunnen de resultaten duidelijk gemaakt worden in GA4.
Met de bovengenoemde opties kun je de beste oplossing vinden voor jouw website. Je kunt de opties vergelijken en erachter komen welke het beste bij uw behoeften past.
De kracht van A/B testing met een nieuw formulier. 155% groei in aanvragen!
3. Conclusie: Wat past bij jou?
Naar aanleiding van het stoppen van Google Optimize bieden FigPii, Thrive en AB Press interessante alternatieven voor het optimaliseren van je website. Ook is Google Tag Manager een goede manier om te A/B testen, echter heb je wel wat meer kennis nodig om hiervan gebruik te maken. Al deze opties bieden verschillende voordelen en verschillende functies om je website zo goed mogelijk te optimaliseren.
Als je advies nodig hebt voor je conversieoptimalisatie staan onze experts altijd klaar om te helpen. Neem gerust contact met ons op en we vertellen je er meer over.