Google Analytics 4 – een nieuwe property

Google Analytics 4 – een nieuwe property

De nieuwste versie van Google Analytics, Google Analytics 4, is vanaf nu direct beschikbaar voor gebruik. De nieuwste versie van de tool verschijnt als een nieuwe property type. Er zijn vele voordelen bij het gebruiken van Google Analytics 4.

Geen zin om te lezen? Check dan deze video van 12 minuten.

Hoe te starten met Google Analytics 4.

Uitbreiding op web+app property

De update ‘Google Analytics 4’ is onderdeel van een eerdere uitbreiding van de APP + Web property welke vorig jaar gelanceerd is door Google. Dit kan men zien als een grote sprong naar het uitbreiden van de huidige Universal Analytics.

google analytics 4

Wat zijn de nieuwe functies van Google Analytics 4?

Google heeft natuurlijk nieuwe functies toegevoegd om ervoor te zorgen dat Google Analytics sterk verbeterd ten opzichte van de huidige versie. Lees snel verder.

Analytics zonder cookies gebruiken

Cookies zullen uiteindelijk gaan verdwijnen. Dit zal er waarschijnlijk voor zorgen dat er een gat wordt geslagen in de data van Google Analytics. Om ervoor te zorgen dat de schade beperkt blijft, gebruikt Google machine learning om zo het gat in deze data weer op te vullen.

Data verzamelen op basis van acties

Om het gat van de cookies op te vangen dient men over een gemengde set aan data te beschikken. Dit houdt dus in: data over acties maar niet over de gebruiker. Dit geldt voor álle aanbieders van tools voor het analyseren van data.

Interactielijsten bouwen

In de aankomende jaren is het daarom het plan van Google om ervoor te zorgen dat machine learning gebruikt wordt om de doelgroeplijst analyses in Google Analytics te ondersteunen.

Google zonder cookies?

Customer lifecyle rapporten inzichtelijk

Het customer lifecycle onderdeel dat door Google toegevoegd is aan Google Analytics 4 is een belangrijke update. De rapporten zijn nieuw ‘ingeschaald’ waardoor de Customer Journey nu nog beter inzichtelijk is. Zo kan men onder ‘Acquisitie’ precies zien welke kanalen de meeste interacties opleveren.

Daarnaast zijn ‘Betrokkenheid’ en ‘Behoud’ (nieuwe) belangrijke graadmeters om te kijken wat klanten voor acties uitvoeren en hoelang zij na een conversie nog op de website/webshop blijven navigeren.

Interacties met je site of shop meten

Deze Google Analytics 4 update is bedoeld om ervoor te zorgen dat men een veel completer overzicht heeft van de interactie tussen de klanten en de website/webshop.

Om uiteindelijk dus te oordelen in welke fase van de customer journey de betreffende bezoeker is.

Betere doelgroep-integratie tussen Google Ads en Google Analytics 4

Door Google Analytics 4 te gebruiken, kan men een op maat gemaakte doelgroep ‘bouwen’ en onderhouden op basis van website- en app gebruikers. Een doelgroep kan bijvoorbeeld gebaseerd zijn op conversies, website-bezoek, aankoop binnen een app, inschrijving van een nieuwsbrief, item toegevoegd in winkelwagen, etc.

Doelgroepen basseren op interacties sluit naadloos aan bij de eerder toegevoegde micro conversies update in Google Ads.

Lees ons eerder blog over: Nieuwe Google Ads conversies voor leads en sales

De lijst wordt vervolgens automatisch geüpdatet wanneer deze gekoppeld staat aan Google Analytics 4. Zo worden deze gebruikers overgeslagen bij het gebruiken van een retargeting campagne aangezien zij al de gewenste actie hebben voltooid.

Nieuwe inzichten & voorspellingen op het gebied van AI

Google Analytics 4 gaat in steeds grotere mate gebruik maken van machine learning om verbeterde inzichten en voorspellingen te kunnen leveren. Zo geeft het verbeterde systeem inzicht in data-trends zoals pieken in vraag van één of meerdere producten of diensten welke je verkoopt of levert.

De technologie binnen Google Analytics 4 kan vervolgens weer worden gebruikt om resultaten te voorspellen hierin, zoals hoeveel omzet je kan verwachten via een bepaald klantsegment of hoeveel klanten zullen afhaken. Hierdoor kan je optimaliseren voor bepaalde klantsegmenten welke het beste zijn voor jouw business.

Meer controle binnen Google Analytics 4 over gebruikersdata

Alle bedrijven in Nederland hebben te maken met de wet AVG. Google heeft hierover nagedacht binnen Google Analytics 4 en heeft daarom, om adverteerders te helpen om zich aan de wet AVG te houden, Consent Mode geïmplementeerd. De nieuwe instelling zorgt ervoor dat er aparte consent opt-ins voor analyse en advertenties gevraagd kunnen worden.

conclusie: Google Analytics 4 is wéér een stap vooruit om de Google Automation train beter te voeden 😉

Uitgebreide functionaliteiten en een meedenkende Google zorgt er weer voor dat deze update weer een grote stap vooruit is in de automatisering slagen waar Google mee bezig is.

Heb je nou nog vragen over Google Analytics of heb je een ander zoekmachine vraagstuk? Neem dan contact op, we helpen je graag verder!