Dit worden de SEA trends voor 2023. Wat staat ons te wachten binnen Google Ads en Bing? De veranderingen volgden elkaar snel op in het afgelopen jaar. Hierdoor wordt het steeds belangrijker om up to date te blijven en vooruit te blikken op volgend jaar. Wij hebben de 10 trends voor 2023 op een rij gezet:
1. Automatisering in 2023
Automatisering binnen SEA wint al een paar jaar terrein. Zo wordt er meer gestuurd op automatische biedstrategieën (bijvoorbeeld via Performance Max) en dynamische advertenties. Ook in 2023 zal Google door middel van data de automatiseringsopties verbeteren. Het is hierdoor telkens belangrijker om informatie uit meerdere bronnen samen te voegen en zo meer conversiedata op te bouwen om de concurrentie voor te blijven.
Een paar opvallende automatiseringen van afgelopen jaar:
Uitgebreide tekstadvertenties zijn vervangen door dynamische tekstadvertenties.
Google heeft de optie geïntroduceerd om automatisch aanbevelingen te accepteren.
Smart Shopping en Lokale campagnes zijn omgezet naar Performance Max campagnes.
Bij het zoekwoordtype [exact] wordt nu ook “sterk overeenkomstige” zoektermen geactiveerd.
Items (voorheen: extensies) kunnen automatisch worden gemaakt op basis van websitecontent.
Diverse Performance Max-campagne verbeteringen, zoals exacte zoekterm uitsluitingen en meer assetgroups toevoegen.
Google ontwikkelt zich in sneltreinvaart, daarom is het belangrijk de laatste ontwikkelingen nauwlettend te blijven volgen.
Lees ook: SEO trends 2023
2. Performance Max
Een opvallende SEA trend is de sturing op Performance Max campagnes. In deze blog gaan we later nog een paar aspecten behandelen die ook kenmerkend zijn voor dit campagnetype. Performance Max campagnes zijn een combinatie van display, videoadvertenties, tekst advertenties en shopping en worden weergegeven in de volgende netwerken:
Google Search en zoekpartners
Google Display-netwerk
Discover
Gmail
Youtube en andere video kanalen
Google Maps
De ontwikkelingen van Performance Max gaan razendsnel. Bijna wekelijks vinden er veranderingen plaats doordat er telkens meer data beschikbaar is. Door de geringe controle op de plaatsingen, geef je Google de vrijheid om te experimenteren voor de beste prestaties. Zorg daarom voor hoge kwaliteit advertenties, zorg voor een goede datafeed, verzamel doelgroepen en lever goede items aan. Ook in 2023 zullen ongetwijfeld meer ontwikkelingen volgen. Deze ontwikkelingen zullen vooral voortkomen uit de toegenomen data en verrijking van het algoritme. Blijf daarom op de hoogte van de ontwikkelingen en pas jouw campagnes hierop aan voor jouw concurrentie en pak zo een voorsprong. Wist je dat je sinds kort ook [exact] zoektermen kunt uitsluiten binnen deze campagne?
3. Biedstrategieën Google Ads
De slimme biedstrategieën binnen Google Ads ontwikkelen zich telkens verder. Een trend die een advertising marketeer natuurlijk niet ontgaat. Op basis van machine learning worden biedingen in veilingen telkens meer geautomatiseerd. Door een grote hoeveelheid conversiedata, doelgroepgedrag en het goed inrichten van Google Ads wordt de slimme biedstrategie telkens efficiënter.
Naarmate 2023 vordert, zal slim bieden steeds sterker en efficiënter worden. Wil je dan bijvoorbeeld richten op klikken maximaliseren, conversies of juist ROAS?
Een ontwikkeling die wij op moment van schrijven al aantreffen is het wijzigen in de doelgroeptargeting. Vanaf 1 mei 2023 maakt Google Ads geen vergelijkbare doelgroepen meer aan. Ook wel de vergelijkbare segmenten genoemd. Tot 1 augustus 2023 zullen de actieve campagnes met vergelijkbare segmenten in de campagnes blijven staan. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de ontwikkelingen rondom privacy en Google Analytics 4.
4. Video advertising
Bij een groot deel van de oriënterende zoekopdrachten, de basis tot een conversie, wordt een mobiel gebruikt. Hoe zorg je dat jij in beeld komt bij de potentiële koper? Video Advertising kan helpen om de aandacht te trekken en is relatief goedkoop. Video’s zijn geweldig voor een groot bereik en hebben een visuele aantrekkingskracht.
De welbekende Bumper Ads van Youtube is een vorm van video advertising. Daarmee kan eenvoudig video’s worden weergegeven die korter zijn dan 90 seconden. Het is sinds kort mogelijk om automatisch video’s te ontwikkelen via diverse afbeeldingen, waardoor het tonen van videoadvertenties laagdrempeliger wordt. Deze automatisch gegenereerde video’s kunnen worden getoond vanuit Responsieve Display Ads, maar ook vanuit Performance Max. De nieuwste Chromecast heeft zelfs een eigen interface genaamd “Google TV”. Ook hierin is een optie om advertenties weer te geven.
Wist je dat video advertenties ontzettend krachtig zijn? Een paar feiten:
139% hogere merkassociatie na het bekijken van een video
88% langere bezoektijd op pagina’s met een video
83% van de marketeers die video’s gebruiken gelooft dat het een goede ROI oplevert
80% van de marketeers gelooft dat het conversiepercentage stijgt op bestemmingspagina’s met video’s
80% van de mensen zegt dat ze schakelen tussen online zoeken en video wanneer ze onderzoek doen naar producten
Het is daarom niet voor niets dat bijvoorbeeld ook Netflix advertenties in de toekomst niet uitsluit. Ook op social media zoals Instagram, Tiktok of Facebook zijn video’s populair. Vergeet daarom niet om video advertising mee te nemen in jouw online strategie.
5. Maak ook gebruik van audio advertenties in 2023
Beetje in dezelfde lijn als de hierboven genoemde video advertising: audio advertenties. YouTube wordt immers niet alleen maar gebruikt om video’s te bekijken, maar ook om podcasts te luisteren, een audioboek of gewoonweg muziek. Met een audio advertentie kun je je doelgroep via deze weg ook bereiken en je naamsbekendheid vergroten.
Een voorbeeld van zo’n audio advertentie van Google:
Praktische tips voor audio advertenties
Wil je ook een audio advertentie opzetten? Let dan hier vooral op:
Gebruik een afbeelding met CTA
Omdat YouTube wel gewoon beeld vertoond, raden we aan om wel een statische afbeelding of een simpele animatie te gebruiken. Daar kun je natuurlijk ook weer je boodschap op kwijt, kort en bondig.
Houd toon en tempo consistent
Wanneer je een voice-over in je advertentie gebruikt, houd dan rond de 40 woorden aan voor een advertentie van 15 seconden.
Gebruik een vriendelijke toon
Op zich een inkopper, maar luisteraars kunnen op die manier makkelijker overschakelen van entertainmentcontent naar advertenties.
CTA in audio- en/of video-advertentiemateriaal
Bied de luisteraars – en dus je doelgroep – de mogelijkheid om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld meer informatie te lezen of naar de website te gaan (middels een korte link die te onthouden is)
Voldoe aan het beleid van Google
Advertenties mogen niet te opdringerig zijn. Dat wekt geen positieve gevoelens op. Zorg er dus voor dat je advertentie voldoet aan het beleid van Google Ads.
6. Brede zoekwoorden
Brede zoekwoorden zullen beter gaan presteren, vooral in combinatie met slimme biedstrategieën en doelgroepen. Google wil graag vrijheid en om het automatisch bieden beter te beheersen, heeft Google data nodig om het algoritme te voeden. Door brede zoekwoorden te gebruiken komt jouw opgegeven zoekwoord in aanmerking voor alle mogelijk relevante zoekopdrachten die gerelateerd zijn en wordt jouw advertentie vaker vertoond. We zien dat bredere zoekwoorden beter presteren dan voorheen en komende jaren beter ontwikkelen met opgebouwde conversiedata.
Onze tip: ga in 2023 voldoende testen met brede zoekwoorden als je dat nog niet hebt gedaan in 2022. Leer van het zoekgedrag, analyseer goed converterende zoektermen en trek hier conclusies uit die je kan gebruiken voor bijvoorbeeld exacte zoekwoorden of de content op je website.
7. First Party Data
First Party Data is data van jouw eigen bezoekers die je in de loop der tijd hebt opgeslagen op je eigen server. Denk aan mailadressen, NAW-gegevens en koopgedrag. Waar voorheen data gehaald kon worden uit pixels, tags en cookies zal deze data steeds minder beschikbaar worden. Op 1 juli 2023 zal Universal Analytics van Google vervangen worden door een privacy vriendelijke versie van Google Analytics, namelijk versie 4. De informatie van jouw klanten is verzameld, kan je efficiënt inzetten om marketing platformen van ontbrekende informatie te voorzien. Immers, je vervangt de Third Party Data (verzameld via het platform zelf) met jouw eigen data (First Party Data). Maar verdwijnt Third Party Data dan?
Nee, zeker niet. Bezoekers van webpagina’s kunnen aangeven of zij cookies willen achterlaten. De bezoeker moeten ‘consent’ (toestemming) geven voor het gebruik van haar gegevens door de websitebeheerder. Deze informatie wordt lastiger aan te vullen. De verwachting is dat bezoekers steeds kritischer gaan worden op het gebruik van haar gegevens. Deze trend was al gestart in 2022 en zal verder doorzetten in 2023. Daarom gaan Apple en Google de privacy van de consument beter beschermen door geen cookies meer te plaatsen. Maar wat nu dan? Het Privacy Sandbox-initiatief ontwikkelt innovatieve, privacy gerichte alternatieven voor belangrijke online zakelijke behoeften, waaronder het weergeven van relevante advertenties. Kortom, er zijn voldoende mogelijkheden om het gebrek aan gegevens op te vullen.
Afgelopen jaar zeiden we ook dat first party data belangrijker wordt. In 2022 hebben landen als Italië, Frankrijk en Oostenrijk de populaire Google Universal Analytics verbannen als gevolg van de GDPR (General Data Protection Regulation oftewel AVG). Hiermee wordt de noodzaak aangegeven om first party data te verzamelen en op te slaan.
Websitegegevens zijn onmisbaar voor het maken van gedragsanalyses en verzamelen van conversiedoelen. In 2023 zullen we meer gegevens van ‘derden’ verliezen, de zogenoemde Third Party Data, en is er vanuit marketingaspecten behoefte aan eerstehands data voor het targetten, optimalisatie en klantreis optimalisaties.
8. Google Analytics 4 veranderd niet alleen de statistieken
Google Analytics 4 (GA4) wordt in 2023 een feit. Na ruim 2 jaar naast Universal gedraaid te hebben, heeft Google halverwege 2022 aangekondigd de overstap definitief te maken. Op 1 juli 2023 stopt de dataverzameling van Universal Analytics. Google Analytics 4 heeft een andere werkwijze, verzameling van data en verwerking van datamodellen.
Het nieuwe event-based model van GA4 is totaal verschillend van de sessie- en cookiebased manier van werken tot nu toe. Zoekmachine adverteerders moeten aanpassen welke KPI’s belangrijk zijn en hoe deze geconfigureerd moeten worden om de advertenties te blijven verbeteren.
9. Meer conversiedata in Google Ads verzamelen
Door het gebruik van slimme biedstrategieën is conversiemeting erg belangrijk geworden binnen Google Ads. Je krijgt daardoor meer relevante data en ook meer inzichten in websitebezoekers. Het is belangrijk om “Conversion Linker” te activeren in Google Tag Manager en daarmee de Google Ads doelmetingen aan de praat te krijgen, als aanvulling op Google Analytics doelmetingen. Hierdoor verzamel je meer conversiedata en worden de biedstrategieën beter gevoed.
Door bijvoorbeeld het toevoegen van calltracking, kan er meer conversiedata worden verzameld voor leadgeneratie. Voor marketeers is het enorm belangrijk voor waardevolle inzichten binnen Google Ads, maar voor klanten geeft het belangrijke inzichten in gekwalificeerde leads die converteren. Naast formulieren is calltracking een manier om dit inzichtelijk te krijgen. Het geeft inzicht in:
Het aantal conversies vanuit telefoons
Het aantal conversies vanuit formulieren
De exacte zoekwoorden die bijdragen aan conversies
De manier waarop de lead tot een telefoon of formulier gekomen is
Call to action conversiepercentages
De kwaliteit van de leads
Door meer inzichten in de kwaliteit van de leads te krijgen en de kwaliteit van opvolging, wordt meer inzicht verkregen in de gehele conversieketen. Van adverteren tot het behalen van de klant.
10. Back 2 basic
Google heeft diverse updates uitgebracht afgelopen jaren, met de nadruk op meer automatisering. Het gebruik van zoekwoorden, zoektypen, type advertenties en biedstrategieën zijn veranderd afgelopen jaar. Zo worden zoekwoorden meer gebruikt als intentie, zoektypen worden breder beoordeeld door Google en zijn er meer automatische biedstrategieën.
Daarom is het belangrijk om bestaande advertenties en campagnes periodiek te bekijken en beoordelen. Om targets te behalen en concurrentie voor te blijven, is het meegaan in de veranderingen van deze basiselementen belangrijk. Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen rondom deze SEA-pijlers en pas hier zo nodig de inhoud van jouw campagne op aan.
11. Onvoorspelbaar jaar 2023
Met een flexibele strategie van de campagnes binnen Google Ads, ben je voorbereid op 2023. Het nieuwe jaar zal ook weer een flink aantal ontwikkelingen met zich meebrengen. Wees flexibel met je campagnestrategie, zodat je eenvoudig en snel van koers kan veranderen om de concurrentie in de Google Ads veiling voor te blijven. Test voldoende met gecontroleerde automatisering, leer van het zoekgedrag en analyseer jouw klantdata. Zo zorg je voor een flexibele SEA strategie.
Ben jij klaar voor 2023?
Is jouw campagnestrategie al flexibel, maak jij gecontroleerd gebruik van de Google Ads automatisering en worden jouw online en offline conversies al goed doorgemeten? Is jouw data al inzichtelijk via Google Analytics 4? Geweldig, je bent klaar voor 2023. Denk je dat er nog wat punten verbetering nodig hebben? Wij helpen jou hier graag bij. Neem vrijblijvend contact met ons op of vraag een gratis adviesgesprek aan.