Retailers kunnen gratis producten promoten via Google Shopping

Retailers kunnen gratis producten promoten via Google Shopping

Op 21 april 2020 heeft Google in hun Google Blog aangekondigd dat zij voor Google Shopping met een nieuwe update zullen komen, retailers in Nederland kunnen voor het eind van het jaar gratis producten gaan promoten in Google Shopping. Eind april zal deze update in de Verenigde Staten worden doorgevoerd, waarna de rest van de landen voor het eind van 2020 zullen volgen.

Waarom doet Google dit?

Volgens Bill Ready, president Ecommerce, hebben de retailers de afgelopen jaren al met veel bedreigingen te maken gehad, welke alleen nog maar meer zijn toegenomen door de coronacrisis. Bill Ready zegt hierover in de Google Blog:

‘Met fysieke winkels gesloten, is digitale handel een levensader geworden voor retailers. En terwijl consumenten steeds vaker online winkelen, zoeken ze niet alleen naar benodigdheden, maar ook naar dingen als speelgoed, kleding en huishoudelijke artikelen. Hoewel dit voor worstelende bedrijven een kans biedt om opnieuw contact te leggen met consumenten, kunnen velen het zich niet veroorloven om dit op grote schaal te doen.’

Bill Ready, president Ecommerce van Google

Tabblad shopping

Vanaf volgende week zal het tabblad Google Shopping in de Verenigde Staten dus voornamelijk bestaan uit gratis vermeldingen, waardoor verkopers beter in contact kunnen komen met consumenten, ongeacht of ze op Google adverteren.

Concurreren met Amazon product listing

Naast de coronacrisis verwachten wij dat de update ook te maken zal hebben met de concurrent Amazon. Google verwacht waarschijnlijk meer listings doordat retailers de kans krijgen om producten gratis aan te bieden. Hierdoor hoopt Google dat meer kopers gebruik zullen maken van de vergelijkingsfunctie. Als het gebruik hiervan toeneemt, dan kan Google stappen gaan maken in de concurrentiestrijd met Amazon.

Wat betekent deze wijziging?

Voor de retailers die al gebruik maken van Google Shopping betekent deze wijziging dat ze gratis in het Google Shopping tabblad zullen worden weergegeven. Voor retailers die nog niet zijn aangesloten bij het Google Shopping platform biedt het een grote kans. Zij kunnen nu gratis gebruik gaan maken van Google Shopping.

Voor kopers betekent dit een groter aanbod van producten van winkels.

Waar zie je de gratis Google Shopping resultaten terug?

Google zal deze update gaan doorvoeren voor het Google Shopping tabblad.

Tabblad Google Shopping met rood aangegeven.

Google zal de update dus niet gaan doorvoeren voor de SERP (Search Engine Result Page), de standaard/primaire pagina met zoekresultaten die wordt getoond als je zoekt in Google op bepaalde keywords.

standaard SERP

Om producten te promoten op de SERP pagina, moet dus nog steeds betaald worden. Dit zijn juist wel de resultaten die consumenten het meest te zien krijgen, omdat mensen veelal via de ‘hoofdpagina’ zoeken i.p.v. het Google Shopping tabblad. Wij verwachten daarom dat het heel belangrijk blijft voor de omzet van bedrijven om te blijven adverteren in Google Shopping.

Maak jij nog niet gebruik van Google Shopping?

Een shopping feed genereren is vrij complex werk en niet voor iedereen weggelegd. Wil je meer weten over een Google Shopping feed en de gratis vertoningen in Google? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Open chat
Appje sturen?
Hoi! Stuur ons een direct een appje. We zullen z.s.m. reageren.