4.9

Google Expanded Text Ads verdwijnen volgend jaar

Na het verwijderen van de Broad Match Modifier enige tijd geleden, heeft Google nu bekend gemaakt dat Expanded Text Ads (uitgebreide tekstadvertenties) vanaf 30 juni 2022 gaat verdwijnen.

Na het verwijderen van de Broad Match Modifier enige tijd geleden, heeft Google nu bekend gemaakt dat Expanded Text Ads (uitgebreide tekstadvertenties) vanaf 30 juni 2022 gaat verdwijnen. Uitgebreide tekstadvertenties kunnen vanaf dan niet meer aangemaakt of bewerkt worden. Dit heeft impact op de werkwijze van veel SEA marketeers als ze bezig zijn met Google Ads. Voor bepaalde organisaties betekent dit dat alle campagnes op dit moment alleen nog opgebouwd zijn uit uitgebreide tekstadvertenties. 

Getoonde melding bij het aanmaken van uitgebreide tekstadvertenties
Google Expanded Text Ads verdwijnen volgend jaar 2

Van Expanded Text Ads naar responsieve zoekadvertenties

Deze update zorgt ervoor dat vanaf 30 juni volgend jaar deze uitgebreide tekst advertenties alleen nog in rapportage overzichten weergegeven worden, maar verder niet aangemaakt en aangepast kunnen worden. Google adviseert nu al om campagnes te optimaliseren en hier een responsieve zoekadvertenties aan toevoegen. Dit zal in de toekomst de standaard worden.

Wat is een responsieve zoekadvertentie?

Een responsieve zoekadvertentie, ook wel responsive search ads (RSA) genoemd. Deze advertenties zijn opgebouwd uit dynamische blokken, die reageert op het zoekwoord van de gebruiker. Waardoor het als marketeer eenvoudiger wordt om de juiste boodschap te tonen aan de gebruiker. Doordat deze advertenties automatisch samengesteld worden, is het eenvoudiger om in te spelen op het continu veranderende zoekgedrag.

Zie hieronder een tutorial vanuit Google.

https://www.youtube.com/watch?v=mxdelKnGybM&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Ftravyk.nl%2F&source_ve_path=MjM4NTE&feature=emb_title

De kenmerken van een responsieve zoekadvertentie

  • De advertentie wordt bij het opstellen direct beoordeeld op de kwaliteit

  • Verbetersuggesties worden getoond

  • Meerdere advertenties koppen mogelijk, namelijk 3 tot 15 verschillende koppen

  • Mogelijkheid koppen aan bepaalde posities binnen de advertentie toe te wijzen

  • 2 tot 4 beschrijvingen

Advertentiekwaliteit
Responsive Search Ad in werking

Hoe werkt een responsive search ad?

Doordat je de advertentie meer voedt met koppen en beschrijvingen krijgt de machine learning betere input om de context rondom het zoekgedrag en je landingspagina beter te leren kennen. Google test vervolgens volledig automatisch met hun befaamde A.I. welke combinaties van koppen en beschrijvingen het beste presteren. Na verloop van tijd serveert Google Ads middels de Responsive Ad de beste boodschap aan de verschillende zoekers en zoekintenties.

Dit hangt af van de volgende variabelen:

  • Het zoekwoord dat ze gebruiken

  • Het apparaat die gebruikt wordt

  • Het zoekgedrag van de gebruiker

  • De betreffende landingspagina

  • Conversiegegevens van de landingspagina (afhankelijk van je biedstrategie uiteraard)

Voordelen van een responsieve zoekadvertentie

Al eerder benoemd, is de responsieve zoekadvertentie enorm sterk in het aanpassen aan het zoekgedrag. Hierdoor neemt de relevantie toe en wordt altijd de best presterende zoekadvertentie aan de gebruiker weergegeven. Dit zorgt voor meer relevantie en daardoor meer conversies. Daarnaast zorgt het ook voor:

  • Groter bereik ten opzicht van Expended Text Ads (vooral in het Display netwerk)

  • Eenvoudiger zichtbaar op verschillende apparaten, zoals mobiel, computer of tablet.

  • Tijdsbesparing in het maken van meerdere zoekadvertenties.

  • Google herkent de gebruiker en past hier de advertentie op aan met doorgaans hogere click-through-rate (CTR).

  • De advertentie wordt vaak weergegeven in diverse advertentie combinaties.

Onze nadelen van een responsieve zoekadvertentie

Het telkens meer automatiseren van zoekadvertenties heeft naast voordelen, ook enkele nadelen. 

  • Het is niet mogelijk om A/B testen uit te voeren met verschillende geschreven advertenties.

  • Er is nu minder controle over hoe de advertentie aan de gebruiker getoond wordt, doordat er automatisch koppen en beschrijvingen gecombineerd worden. Wel is het mogelijk om koppen aan bepaalde posities toe te wijzen binnen de getoonde advertentie.

  • Het is moeilijker te onderscheiden of de CTR hoger of lager kan zijn

Tips om je Responsive Search Ads te optimaliseren

Ben je al begonnen met het opzetten van Responsive Search Ads of wil je direct starten met het opzetten van effectieve responsive search ads? Wij hebben enkele tips voor jou. Deze tips lees je in ons speciaal ingerichte blog over RSA best practices.

Al gestart met het vervangen van Expanded Text Ads?

Ben jij al klaar voor om responsieve zoekadvertenties toe te voegen binnen jouw campagnes? Wij helpen je hierbij graag

Marco van der Werf

Wij laten SEA voor je werken

Ons team staat voor je klaar! Wij helpen je graag met het opzetten en het beheren van succesvolle en rendabele Google Ads campagnes. Ben je op zoek naar een Online Marketing Bureau uit Heerenveen? Dan helpen wij je graag.
Bel ons of vraag een gratis adviesgesprek aan.

Vertrouwd. Door onze partners en klanten

  • Google reviews

    • 5.0
      Wat een ontzettend fijne samenwerking hebben wij met Travyk. Ruurd is erg flexibel en heeft veel kennis van zijn vakgebied. Zowel Ruurd als Iwan geven ons de nodige sturing binnen onze plannen, waardoor wij weer nieuwe inzichten krijgen. Op naar een duurzame samenwerking met mooie resultaten.
      Opjewallie Opdrachtgever
    • 5.0
      Wij van Kantoormeubelen Nederland werken vanaf januari 22 met Travyk. Regelmatig hebben we plezierige contacten, waarbij we elke keer weer concluderen dat er een duidelijke groei zit in de resultaten. Travyk is een betrokken en pro-actieve organisatie met medewerkers, die weten waar ze het over hebben. Keep up the good work!
      Kantoormeubelen Nederland Opdrachtgever
    • 5.0
      Goede kennis van zaken, meedenken met ons als klant en altijd een enthousiaste benadering van Ruurd zorgt voor een goede samenwerking. Samen met Travyk gaan we voor het behalen van het beste resultaat!
      Communicatie GO Opdrachtgever
    • 5.0
      Fijn bedrijf om mee samen te werken! Goede kennis van zaken en altijd een persoonlijke benadering van Ruurd en Iwan wat de samenwerking ten goede komt. Dus ben je op zoek naar een online marketing bureau dan kunnen wij Travyk van harte aanbevelen!
      De Mallemok ‘Smokehouse & Grill’ Opdrachtgever
    • 5.0
      Onze samenwerking met Travyk is prima. Fijne mensen met goede ideeën om onze online marketing up-to-date te houden! Wij zijn erg tevreden.
      Sappe Reiniging, onderhoud en renovatie Opdrachtgever
    • 5.0
      Travyk doet voor ons alles achter de schermen op onze website. De samenwerking en het meedenken over het proces voor de nieuwe website en het uitrollen daarvan en daarna. Wij zijn zeer tevreden over Travyk. Ik heb ze daarom in mijn netwerk al meerdere malen genoemd.
      West Specialist in Buitenreiniging Opdrachtgever
    • 5.0
      Travyk gaat altijd voor een resultaatverplichting. Het ultieme voorbeeld van partnerschap, ontwikkeling en strategievorming leidend tot internetsucces. Een proactieve samenwerking waar kennisdeling voorop staat.
      Donker Groep Hoofdkwartier Opdrachtgever
    • 5.0
      Waar voor je geld. Geen loze leuzen en marketing gepraat. Gewoon duidelijke taal die elke ondernemer begrijpt. Transparante prijzen en daadkracht. Twee weken na akkoord offerte alle zaken uitgevoerd en de eerste conversies gerealiseerd. Top werk 👍leuke gasten ook!
      Doozo Leeuwarden Opdrachtgever
    • 5.0
      Geweldig bedrijf, ze denken goed met je mee en zijn heel goed gemotiveerd om jou te helpen.
      Solexverhuur Sloten Opdrachtgever
    • 5.0
      Wat een geweldig bedrijf! Ze hebben onze website geoptimaliseerd op Google, daarnaast is de website veel sneller geworden! Bedankt voor jullie service!👍
      De Goede Specialist in verzekeringen en hypotheken Opdrachtgever

    Kennis delen is macht