Eerlijke prijzen & geen contracten
Meer dan 100% CO2 neutraal
400 + actieve campagnes

Google Expanded Text Ads verdwijnen volgend jaar

Google Expanded Text Ads verdwijnen volgend jaar

Na het verwijderen van de Broad Match Modifier enige tijd geleden, heeft Google nu bekend gemaakt dat Expanded Text Ads (uitgebreide tekstadvertenties) vanaf 30 juni 2022 gaat verdwijnen. Uitgebreide tekstadvertenties kunnen vanaf dan niet meer aangemaakt of bewerkt worden. Dit heeft impact op de werkwijze van veel SEA marketeers als ze bezig zijn met Google Ads. Voor bepaalde organisaties betekent dit dat alle campagnes op dit moment alleen nog opgebouwd zijn uit uitgebreide tekstadvertenties. 

Getoonde melding bij het aanmaken van uitgebreide tekstadvertenties

Getoonde melding bij het aanmaken van uitgebreide tekstadvertenties

Van Expanded Text Ads naar responsieve zoekadvertenties

Deze update zorgt ervoor dat vanaf 30 juni volgend jaar deze uitgebreide tekst advertenties alleen nog in rapportage overzichten weergegeven worden, maar verder niet aangemaakt en aangepast kunnen worden. Google adviseert nu al om campagnes te optimaliseren en hier een responsieve zoekadvertenties aan toevoegen. Dit zal in de toekomst de standaard worden.

Aanmaken expanded text ads


Het aanmaken van een advertentievariant ziet er nu als volgt uit, inclusief melding

Wat is een responsieve zoekadvertentie?

Een responsieve zoekadvertentie, ook wel responsive search ads (RSA) genoemd. Deze advertenties zijn opgebouwd uit dynamische blokken, die reageert op het zoekwoord van de gebruiker. Waardoor het als marketeer eenvoudiger wordt om de juiste boodschap te tonen aan de gebruiker. Doordat deze advertenties automatisch samengesteld worden, is het eenvoudiger om in te spelen op het continu veranderende zoekgedrag.

De kenmerken van een responsieve zoekadvertentie

  • De advertentie wordt bij het opstellen direct beoordeeld op de kwaliteit
  • Verbetersuggesties worden getoond
  • Meerdere advertenties koppen mogelijk, namelijk 3 tot 15 verschillende koppen
  • Mogelijkheid koppen aan bepaalde posities binnen de advertentie toe te wijzen
  • 2 tot 4 beschrijvingen


Een voorbeeld van de verbetersuggesties

Hoe werkt een responsive search ad?

Doordat je de advertentie meer voedt met koppen en beschrijvingen krijgt de machine learning betere input om de context rondom het zoekgedrag en je landingspagina beter te leren kennen. Google test vervolgens volledig automatisch met hun befaamde A.I. welke combinaties van koppen en beschrijvingen het beste presteren. Na verloop van tijd serveert Google Ads middels de Responsive Ad de beste boodschap aan de verschillende zoekers en zoekintenties.

Dit hangt af van de volgende variabelen:

  • Het zoekwoord dat ze gebruiken
  • Het apparaat die gebruikt wordt
  • Het zoekgedrag van de gebruiker
  • De betreffende landingspagina
  • Conversiegegevens van de landingspagina (afhankelijk van je biedstrategie uiteraard)
Een simpel schema die weergeeft hoe Google Ads RSA’s werken in de praktijk

Voordelen van een responsieve zoekadvertentie

Al eerder benoemd, is de responsieve zoekadvertentie enorm sterk in het aanpassen aan het zoekgedrag. Hierdoor neemt de relevantie toe en wordt altijd de best presterende zoekadvertentie aan de gebruiker weergegeven. Dit zorgt voor meer relevantie en daardoor meer conversies. Daarnaast zorgt het ook voor:

  • Groter bereik ten opzicht van Expended Text Ads (vooral in het Display netwerk)
  • Eenvoudiger zichtbaar op verschillende apparaten, zoals mobiel, computer of tablet.
  • Tijdsbesparing in het maken van meerdere zoekadvertenties.
  • Google herkent de gebruiker en past hier de advertentie op aan met doorgaans hogere click-through-rate (CTR).
  • De advertentie wordt vaak weergegeven in diverse advertentie combinaties.

Onze nadelen van een responsieve zoekadvertentie

Het telkens meer automatiseren van zoekadvertenties heeft naast voordelen, ook enkele nadelen. 

  • Het is niet mogelijk om A/B testen uit te voeren met verschillende geschreven advertenties.
  • Er is nu minder controle over hoe de advertentie aan de gebruiker getoond wordt, doordat er automatisch koppen en beschrijvingen gecombineerd worden. Wel is het mogelijk om koppen aan bepaalde posities toe te wijzen binnen de getoonde advertentie.
  • Het is moeilijker te onderscheiden of de CTR hoger of lager kan zijn

Tips om je Responsive Search Ads te optimaliseren

Ben je al begonnen met het opzetten van Responsive Search Ads of wil je direct starten met het opzetten van effectieve responsive search ads? Wij hebben enkele tips voor jou.

  • Koppen en beschrijvingen worden willekeurig weergegeven. Het is daarom belangrijk dat alle koppen en beschrijvingen afzonderlijk zinvol zijn.
  • Schrijf geen koppen of beschrijvingen die op elkaar lijken. 
  • Voeg niet in elke kop het zoekwoord toe. Hiermee voorkom je dat koppen repeterend zijn.
  • Dynamic Keyword Insertion maakt de advertentietekst nog dynamischer. Daarmee wordt de ingevoerde zoekopdracht weergegeven in de advertentietekst. Hierdoor valt de advertentie meer op en wordt deze beschouwd als relevanter en nuttiger.
  • Het is niet nodig om bij elke kop of beschrijving de maximale hoeveelheid tekens te gebruiken. Dit vergroot de kans dat u een tweede of derde beschrijving weergeeft.
  • De advertentie presteert het beste met meerdere koppen en beschrijvingen. Benut zoveel mogelijk van de 15 koppen en 4 beschrijvingen.
  • Zorg ervoor dat de advertentie kwaliteit minimaal goed of zelfs uitstekend is.
  • Wil je bij elke advertentie jouw bedrijfsnaam op positie 3 hebben? Klik op de speld achter de kop en wijs positie 3 toe.
  • Roep de gebruiker op tot actie, pas een call-to-action toe.

Al gestart met het vervangen van Expanded Text Ads?

Ben jij al klaar voor om responsieve zoekadvertenties toe te voegen binnen jouw campagnes? Wij helpen je hierbij graag