Tegenwoordig eisen website gebruikers meer privacy, waaronder transparantie, keuze en controle over hoe hun gegevens worden gebruikt. Naast de eisen van de gebruikers eist ook de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van de EU dat websites toestemming vragen en verkrijgen voordat ze hun persoonlijke gegevens verwerken. Daarom heeft Google aangekondigd dat het tegen 2022 cookies van derden in Chrome-browsers zal blokkeren.
Tot nu toe heeft het massaal verzamelen van persoonlijke gegevens van gebruikers voor gerichte advertenties op websites en daarbuiten geleid tot een kloof tussen enerzijds het beschermen van gebruikers tegen misbruik en privacy schendingen en anderzijds het veiligstellen van marketinginkomsten en analyses voor websites van alle formaten.
Google Privacy Sandbox is in het leven geroepen door Google om een brug te slaan tussen de advertentie- en privacy wereld. Het moet marketeers meer flexibiliteit bieden door gebruik te maken van Google-tags in combinatie met een toestemmingstool (Google Consent Mode). De onlangs uitgebreide API’s (Application Programming Interface) zijn bedoeld voor verschillende analyse- en advertentietechnologieën van Google om het vastleggen en opslaan van gegevens te regelen op basis van toestemming van de gebruiker.
Wat zijn cookies van derden?
Cookies van derden volgen je online activiteit om deze te matchen met relevante inhoud (inclusief advertenties). Deze cookies kunnen worden gebruikt om mensen te identificeren en grote hoeveelheden van hun persoonlijke gegevens te verzamelen. Pogingen om cookies van derden te blokkeren zonder privacy veilige vervangingen leiden echter tot een slechte website ervaring en hebben een negatieve invloed op het vermogen van sites om zichzelf te ondersteunen met advertenties. Het kan andere tracking methoden aanmoedigen waarvan mensen zich niet bewust zijn en waar ze geen controle over hebben.
Cookies van derden verdwijnen, en toen?
Allereerst is het belangrijk geworden dat gebruikers zich op het internet kunnen begeven zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over welke (persoonlijke) informatie wordt verzameld en door wie. Het Privacy Sandbox-initiatief heeft als doel veelgebruikte trackingmechanismen, zoals cookies van derden, te verwijderen en geheime tracking methoden te blokkeren.
Het stelt website ontwikkelaars in staat om duurzame sites te bouwen die uw privacy respecteren. Websiteontwikkelaars en bedrijven moeten geld kunnen verdienen met hun sites en hun klanten kunnen bereiken zonder afhankelijk te zijn van (opdringerige) tracking op het internet. Het Privacy Sandbox-initiatief ontwikkelt innovatieve, privacy gerichte alternatieven voor belangrijke online zakelijke behoeften, waaronder het weergeven van relevante advertenties.
Het open web is een waardevolle bron van informatie, met de unieke mogelijkheid om inhoud te delen met miljarden mensen en inhoud af te stemmen op individuele behoeften. De Privacy Sandbox-voorstellen hebben het doel zowel uw online veiligheid te beschermen als voor iedereen vrije toegang tot informatie te behouden, zodat het web de economische groei kan blijven ondersteunen, nu en in de toekomst.
Balans tussen Online Marketing en Privacy
Vanuit Google wordt er als alternatief de Consent Mode aangeboden. Het moet een keerpunt worden in de marketingwereld, waardoor de digitale platforms duurzamer worden door een goede balans te vinden tussen dataprivacy en online marketing activiteiten. Google Consent Mode is de nieuwe manier voor je website om conversies te meten en analytische inzichten te verkrijgen, terwijl u volledig voldoet aan de AVG bij het gebruik van services zoals Google Analytics (GA), Google Tag Manager (GTM) en Google Ads. Wel goed om te benoemen is dat de Consent Mode nog altijd in beta is.
Hoe werkt de Consent Mode?
De Consent Mode van Google is een API waarmee uw website alle services van Google kan laten werken op basis van toestemming van de gebruiker, dat wil zeggen dat de toestemmingsstatus van de gebruikers van je website de bepalende factor zijn voor het gedrag van de tags en scripts van Google op uw website. Google Consent Mode introduceert twee nieuwe tag-instellingen die cookies beheren voor analyse- en advertentiedoeleinden op uw website:
analytics_storage
ad_storage
Analytics Storage
Met de tag-instelling “analytics_storage” regelt de toestemmingsmodus van Google het gedrag van statistische cookies op uw website op basis van de toestemmingsstatus van uw eindgebruikers – waardoor Google Analytics de gegevensverzameling aanpast op basis van de gedetailleerde toestemmingskeuze van elke individuele gebruiker.
Als gebruikers geen toestemming geven voor statistische cookies, ontvangt uw website nog steeds geaggregeerde en niet-identificerende basismetingen en modelleringsgegevens, zoals:
Tijdstempels van bezoeken aan uw website
User agent – Of gebruikers op uw website zijn beland
Verwijzer – Hoe de gebruiker op uw website is beland
De huidige of vorige pagina in de navigatie van de gebruiker advertentie klikinformatie in de URL bevat
Willekeurig getal per elke pagina die wordt geladen
Ad Storage
Met de tag-instelling “ad_storage” controleert Google Consent Mode het gedrag van marketingcookies op uw website op basis van de toestemmingsstatus van uw eindgebruikers, b.v. als een gebruiker geen toestemming geeft voor marketingcookies, zorgt de Google-toestemmingsmodus ervoor dat alle marketinggerelateerde Google-tags worden aangepast en geen cookies gebruiken.
Uw website kan contextuele advertenties tonen op basis van anonieme gegevens in plaats van gerichte advertenties op basis van het bijhouden van persoonlijke gegevens, als gebruikers geen toestemming geven voor marketingcookies.
Met de toestemmingsmodus van Google kan uw website conversies met betrekking tot een specifieke campagne op geaggregeerd niveau meten in plaats van op individueel gebruikersniveau – zodat u inzicht krijgt in de prestaties van de marketing van uw website op een volledig AVG-conforme manier zonder het gebruik van persoonsgegevens.
Bovendien stelt de Google-toestemmingsmodus Google-tags in staat om het gedrag te veranderen als een gebruiker later zijn toestemmingsstatus wijzigt en om het gedrag van Google-tags te configureren voor specifieke regio’s, b.v. zorgt er automatisch voor dat er geen cookies worden geactiveerd zonder toestemming voor gebruikers binnen de EU, terwijl cookies worden gebruikt voor gebruikers in de VS.
Implementatie vanuit Google Tag Manager
Zoals eerder vermeld maakt de Consent Mode gebruik van de gtag() API. De Google-tags die op de site worden geactiveerd lezen automatisch de toestemmingsstatus van deze API. Dit is hoe het standaardfragment eruit zou zien:
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag() { window.dataLayer.push(arguments); }
gtag('consent', 'default', {
ad_storage: 'denied',
analytics_storage: 'denied',
wait_for_update: 500,
region: ['US-CA', 'FI']
});
Idealiter zou dit bovenaan in de broncode moeten staan. Het is ook te activeren via Google Tag Manager met behulp van een aangepaste HTML-tag of een aangepaste sjabloon, maar in dat geval moet je ervoor zorgen dat het geactiveerd wordt voordat de Google-tags worden geactiveerd.
Wanneer de gtag() API ingeregeld is kan je binnen GTM naar de tags en triggers gaan en krijg je de mogelijkheid om vanuit je Tag instelling de geavanceerde instellingen te openen en dan kan je de instellingen voor toestemming (per tag) openen en instellen:
Einde third-party cookies uitgesteld door Google
Google heeft aangekondigd de beëindiging van third-party cookies in Chrome uit te stellen naar eind 2023. Ze hebben laten weten meer tijd nodig te hebben. Om die reden kunnen wij twee jaar langer genieten dan verwacht van onze ouwe vertrouwde cookies. Echter, de beëindiging van third-party cookies in Chrome gaat hoe dan ook komen. Maak daar slim gebruik van!
Ons advies is om er wel vast aan de slag te gaan met de Consent Mode implementatie vanuit Google Tag Manager. Je kan bijvoorbeeld de Consent Mode vanuit Google Tag Manager inrichten voor een nieuwe weergave in Google Analytics (UA) en Google Analytics 4. Op deze manier kan je vast de Consent Mode data inladen en meten welke effecten dat heeft voor jouw website. Op die manier kan je dus goed zien waar de gaps komen te liggen en hoe je daar op in kan spelen voordat het te laat is.
Updates met betrekking tot de Consent Mode
Er zullen voor de officiële release ongetwijfeld nog veel veranderingen plaatsvinden. Door middel van ons blog kunnen wij jullie op de hoogte houden van de meest recente ontwikkelingen. Hulp nodig met de nieuwe Consent Mode van Google? Dan kan je ons altijd vrijblijvend bellen, mailen of ons contactformulier invullen voor hulp!