4.9

Hoe richt jij je Online Marketing in tijdens Black Friday & Cyber Monday?

Retailers opgelet: 25 en 28 november aanstaande moeten met rood in je agenda staan. Op deze data vinden namelijk Black Friday en Cyber Monday plaats.

In Nederland worden deze twee dagen steeds populairder en het is een kans om voor retailers hun producten met kortingen aan te bieden. Super belangrijk dus om je webshop optimaal te laten functioneren zodat je geen inkomsten misloopt.

Wil jij het maximale uit Black Friday & Cyber Monday halen? Hieronder enkele SEO, SEA en CRO tips. Geen zin om te lezen? Dan kan je ons uiteraard ook even bellen om te kijken of jouw webshop al Black Friday en Cyber Monday proof is.

Online marketing voor en tijdens black friday

SEO tips

Bij online marketing rondom Black Friday is SEO misschien niet het eerste wat in je opkomt. Adverteren op de social media kanalen en via display campagnes is daar waar je de acties voorbij ziet komen. Hoe dan ook: een goede landingspagina is altijd zeer belangrijk. En met die landingspagina wil je ook organisch goed zichtbaar en vindbaar zijn tijdens deze periode.

Begin op tijd!

De tijd gaat snel, dus voor je het weet is het eind november. Maar ook heeft zoekmachine optimalisatie tijd nodig om de gewenste resultaten te behalen.

Richt een losse pagina aan voor je aanbiedingen

En gebruik daarvoor een algemene URL. Het is van belang dat de pagina herbruikbaar is. Je bouwt organische waarde op over een bepaalde periode, dus zorg dat je niet ieder jaar een nieuwe pagina hoeft te maken. Dus niet /black-friday-2022/ gebruiken als URL, maar gewoon /black-friday/ of /cyber-monday/.

Zoekwoorden onderzoek

Het is van belang om op zoek te gaan naar relevante zoekwoorden voor je Black Friday en Cyber Monday campagne. Dat kan in combinatie met je productcategorieen of je kunt de gegevens van vorig jaar erbij halen. Duik in Search Console om kijken welke termen rondom Black Friday je doelgroep toen gebruikte. In tegenstelling tot de URL kun je in de tekst zelf je wel richten op een bepaald jaar (Black Friday 2022). Dit kun je volgend jaar immers makkelijk weer aanpassen.

Bouw autoriteit op met linkbuilding

Door middel van linkbuilding verhoog je de autoriteit van je webshop. Dat zorgt voor extra zichtbaarheid van je actiepagina en uiteindelijk ook weer voor betere rankings in de zoekmachines. Hoe hoger je autoriteit, des te meer de bots van Google langskomen om je pagina’s te crawlen en te indexeren. Lees er alles over in ons blog: 8 tips om het crawlbudget te verhogen.

Let op de technische SEO

Wat je natuurlijk helemaal niet wilt is dat je website crasht door de vele bezoekers. Het is dus goed om te checken of je website bestand is tegen drukte, of er pagina’s zijn die een 404 error veroorzaken, of de laadsnelheid van de pagina’s goed zijn en of alle CTA (Call to Action) buttons goed werken.

Tips hoe je SEA kunt inzetten tijdens Black Friday

Ook bij SEA geldt: begin op tijd. Adverteren in de zoekmachines kan op diverse manieren. Dus begin ook hier tijdig met het opzetten van een strategie. Wat is jouw doel? Meer verkopen van je producten? Dan is Google Shopping perfect. Wil je juist meer leads genereren? In dat geval zijn de tekstadvertenties meer geschikt. Ga je voor zichtbaarheid en naamsbekendheid? Ga voor display.

Shopping campagnes

Mocht je nog geen gebruik maken van Google Shopping, dan is dit het moment om het te doen. Met Shopping kun je heel mooi je producten tentoonstellen: betaald per klik én gratis. De gratis resultaten vind je enkel en alleen in Google onder tabje ‘shopping’, onder de advertenties. Met Google Shopping laat je jouw producten extra opvallen.

Voor het adverteren met jouw producten in Google Shopping heb je het platfom Google Merchant Center nodig. Hier kun je jouw producten uploaden in de vorm van een Product Feed. Deze moet je wel inladen met de juiste gegevens, zodat deze ook kunnen weergegeven worden binnen Google Shopping.

Advertenties optimaliseren

Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het instellen van een countdown functie, dus dat je de klant triggert door middel van een aftelsysteem. Wel belangrijk is het hier om de juiste tijdzone en taal in te stellen Daarnaast is een aantrekkelijke CTA om de consument te triggeren om op je advertentie te klikken belangrijk. Als jij OP = OP ziet staan, koop je het toch ook gelijk?

Laat je klant terugkeren door middel van remarketing

Je wilt een klant terug laten keren die al eerder je webshop heeft bezocht, dit kan door middel van remarketing. Maak hiervoor wel een aparte doelgroepenlijst aan zodat je de juiste doelgroep bereikt. Deze lijsten kun je dan weer toekennen aan advertentiegroepen en campagnes en zodoende een optimaal advertentiebereik creëren.

Seizoensaanpassingen in Performance Max-campagnes

In de Performance Max-campagne kun je nu seizoensaanpassingen doorgeven. Dit om de biedstrategie te informeren over gebeurtenissen die op de planning staan. Inderdaad, zoals Black Friday. Omdat het bij Black Friday echt gaat om aanpassingen voor korte periodes van maximaal één week. De seizoensgebonden aanpassingen kun je dan ook het beste voor dat soort wijzigingen in korte periode gebruiken.

Doelgroep van je campagnes

CRO Tips

Je SEO staat als een huis en ook je SEA campagnes lopen lekker. Maar je behaalt gewoon niet genoeg rendement uit je bezoekers. Ze kopen te weinig of ze kopen voor een te laag bedrag. Dat kan beter en dat doe je met CRO, oftewel: conversie optimalisatie. Hieronder enkele tips om meer conversies te behalen.

Mobielvriendelijkheid

Wie shopt er tegenwoordig niet meer via de mobiele telefoon?! Het is dus van groot groot belang dat je webshop optimaal geoptimaliseerd is voor mobiel. Als deze gebruikservaring niet goed is, dan gaat dit ten koste van conversies.

Laadsnelheid

Laadsnelheid is ook een belangrijk punt, want zeg nou zelf, als jij een webshop bezoekt die ontzettend traag is, dan haak je toch ook snel af? Het is dus van groot belang om de laadsnelheid optimaal te houden. Daarnaast is dit ook een belangrijke factor voor Google voor de ranking van de webshop.

Chatfunctie

Om je klanten nog sneller van dienst te kunnen zijn is een chatfunctie wellicht iets voor jou. Een chatfunctie kan tot hogere conversies leiden. Waar je echter wel goed om moet denken is de bereikbaarheid. Ben je op bepaalde tijden geopend? Zorg dat op die momenten de chat beschikbaar is en daarbuiten niet. Daarnaast is het belangrijk om de chatfunctie goed bemand te houden, want met drukte wil je veel chats tegelijkertijd kunnen behandelen.

Optimaliseer de checkout omgeving

De laatste stap voor aankoop is de checkout omgeving. Heb je veel bezoekers die hier jouw webshop verlaten? Dan kun je dat voor een heel groot deel in de toekomst voorkomen. Een paar voorbeelden om de checkout omgeving te verbeteren:

  • Houd het formulier zo simpel en kort mogelijk. Hoe minder invoervelden, des te beter omdat je hiermee het afrekenproces vereenvoudigt.

  • Het is natuurlijk veel eenvoudiger en sneller om als bezoeker je postcode in te voeren en dat je adres opgehaald wordt, dan om je hele adres uit te typen. Je kunt bij WooCommerce kiezen voor een postcode checker voor een adres in Nederland.

  • Voorkom afleidingen. Heb je een sidebar? Zet die dan uit op je checkout pagina’s. Maar behoud wel de linkjes naar de informatie (bijvoorbeeld FAQ) die wél belangrijk is om te kiezen voor wel/niet afrekenen.

Kunnen wij jou ook helpen je online marketing voor Black Friday?

Wil jij weten of je webshop al Black Friday en Cyber Monday proof is, wil je dat we met je meedenken of wil je de tips zelf toepassen maar kom je er niet helemaal uit? Wij helpen je heel graag! Neem dan even contact met ons op of chat met ons in het vakje rechtsonderin (wel alleen op ma – vr van 09:00 – 17:30 uur ;))

Marco van der Werf

Wij laten SEO voor je werken

Ons team staat voor je klaar! Heb je moeite om te ranken met je SEO pagina’s?
En ben je op zoek naar een SEO Bureau uit Heerenveen? Dan helpen we je graag.
Bel ons of vraag een gratis adviesgesprek aan.

Vertrouwd. Door onze partners en klanten

  • Google reviews

    • 5.0
      Wat een ontzettend fijne samenwerking hebben wij met Travyk. Ruurd is erg flexibel en heeft veel kennis van zijn vakgebied. Zowel Ruurd als Iwan geven ons de nodige sturing binnen onze plannen, waardoor wij weer nieuwe inzichten krijgen. Op naar een duurzame samenwerking met mooie resultaten.
      Opjewallie Opdrachtgever
    • 5.0
      Wij van Kantoormeubelen Nederland werken vanaf januari 22 met Travyk. Regelmatig hebben we plezierige contacten, waarbij we elke keer weer concluderen dat er een duidelijke groei zit in de resultaten. Travyk is een betrokken en pro-actieve organisatie met medewerkers, die weten waar ze het over hebben. Keep up the good work!
      Kantoormeubelen Nederland Opdrachtgever
    • 5.0
      Goede kennis van zaken, meedenken met ons als klant en altijd een enthousiaste benadering van Ruurd zorgt voor een goede samenwerking. Samen met Travyk gaan we voor het behalen van het beste resultaat!
      Communicatie GO Opdrachtgever
    • 5.0
      Fijn bedrijf om mee samen te werken! Goede kennis van zaken en altijd een persoonlijke benadering van Ruurd en Iwan wat de samenwerking ten goede komt. Dus ben je op zoek naar een online marketing bureau dan kunnen wij Travyk van harte aanbevelen!
      De Mallemok ‘Smokehouse & Grill’ Opdrachtgever
    • 5.0
      Onze samenwerking met Travyk is prima. Fijne mensen met goede ideeën om onze online marketing up-to-date te houden! Wij zijn erg tevreden.
      Sappe Reiniging, onderhoud en renovatie Opdrachtgever
    • 5.0
      Travyk doet voor ons alles achter de schermen op onze website. De samenwerking en het meedenken over het proces voor de nieuwe website en het uitrollen daarvan en daarna. Wij zijn zeer tevreden over Travyk. Ik heb ze daarom in mijn netwerk al meerdere malen genoemd.
      West Specialist in Buitenreiniging Opdrachtgever
    • 5.0
      Travyk gaat altijd voor een resultaatverplichting. Het ultieme voorbeeld van partnerschap, ontwikkeling en strategievorming leidend tot internetsucces. Een proactieve samenwerking waar kennisdeling voorop staat.
      Donker Groep Hoofdkwartier Opdrachtgever
    • 5.0
      Waar voor je geld. Geen loze leuzen en marketing gepraat. Gewoon duidelijke taal die elke ondernemer begrijpt. Transparante prijzen en daadkracht. Twee weken na akkoord offerte alle zaken uitgevoerd en de eerste conversies gerealiseerd. Top werk 👍leuke gasten ook!
      Doozo Leeuwarden Opdrachtgever
    • 5.0
      Geweldig bedrijf, ze denken goed met je mee en zijn heel goed gemotiveerd om jou te helpen.
      Solexverhuur Sloten Opdrachtgever
    • 5.0
      Wat een geweldig bedrijf! Ze hebben onze website geoptimaliseerd op Google, daarnaast is de website veel sneller geworden! Bedankt voor jullie service!👍
      De Goede Specialist in verzekeringen en hypotheken Opdrachtgever

    Kennis delen is macht