Wat is SEO migratie?
Een seo– of websitemigratie houdt in dat jouw website of deel van de website ‘verhuisd’ naar een nieuwe locatie. Bijvoorbeeld nieuw CMS, nieuwe websitestructuur of ander domeinnaam. Er zijn diverse redenen waarom je een website migratie uitvoert:
Redesign van jouw website
Uitbreiding, inkrimping of aanpassing van je sitestructuur
Hernoemen van URL structuur
Overgang naar een nieuw CMS
Overzetten van URL’s naar een (beveiligde) https:// omgeving.
Samenvoegen van diverse websites tot één website.
Integreren van subdomeinen binnen het hoofddomein
Verhuizing naar volledig nieuw domein
Bij een websitemigratie zorg je dat de oude situatie goed aansluit op de nieuwe, toekomstige situatie. Waarbij elke stap nauwkeurig wordt uitgevoerd om daarna zo goed mogelijk online zichtbaar te zijn en verder online te groeien. Een website is tenslotte een middel om jouw doelgroep te overtuigen een waardevolle actie uit te voeren.
Waarom is website migratie belangrijk?
Alle jaren dat je online zichtbaar bent en hiermee op Google zoekresultaten bepaalde posities verworven hebt, bouwen jouw websitepagina’s en websitedomein autoriteitswaarde op. Deze waarde is belangrijk, omdat dit jouw gunstige posities in de zoekmachine oplevert. Bij een verhuizing wil je deze waarde meenemen.
Een website migratie is als een verhuizing. Heb je een nieuw bedrijfspand aangekocht en vertel je dit niemand? Dan weten jouw bezoekers niet dat je op een nieuwe locatie gevestigd bent. Zo kunnen bezoekers, pakketbezorgers en leveranciers je voorlopig niet vinden. Breng je iedereen op de hoogte? Dan rijdt iedereen probleemloos naar je toe en verlies je geen tijd, geld en potentiële orders.
Verhuis op de juiste manier en voorkom zoveel mogelijk het verlies van jouw waarde.
Een succesvolle website migratie
Met een goede voorbereiding kun je zorgen voor een succesvolle migratie van jouw website. Zonder juiste migratie kun je onherstelbare schade veroorzaken. Uiteraard wil je dit voorkomen. Een SEO migratie is daarom onmisbaar als jouw website online autoriteit heeft opgebouwd en jouw belangrijkste pagina’s relevant en veel organisch verkeer ophalen. Deze wil je niet kwijt raken!
Met een gericht website migratieplan is de kans groot dat nieuwe webpagina’s goed gevonden worden. Zonder verlies van organisch verkeer, want zonder verlies van verkeer behoud je de contactaanvragen, verkopen en ga zo maar door.
Een website migratieplan is aanbevolen voor behoud en optimalisatie van:
Waardevolle content
Externe links (backlinks)
Interne linkstructuur
Organische posities in zoekmachines (rankings)
Organisch (zoek)verkeer / bezoekers
Leads & conversies
Gebruiksvriendelijkheid van je website
Met een succesvolle migratie voorkom je:
Verlies van organisch verkeer
Verlies van contact- en offerte aanvragen
Verlies van websiteautoriteit
Voorbeeld van een slechte SEO migratie
Transavia heeft enkele jaren geleden een nieuwe website gelanceerd. Transavia heeft meer dan 2 jaar de tijd genomen om een nieuwe website te ontwikkelen, met verbeterde conversiepaden, gebruikers ervaring en verkoop en bijverkoop van vliegtickets. Echter was een goede SEO migratie vergeten. Zo waren de onderstaande punten vergeten, met een gevolg als verlies van tientallen posities. Het verkoop van vliegtickets gaat met gigantische aantallen, zo ook de zoekvolumes rondom piekperiodes zoals vakanties. Dit zal ongetwijfeld een daling in het verkeer en verkopen opgeleverd hebben.
Transavia was de volgende punten vergeten:
Vergeten alle bestaande URL’s in kaart te brengen
Geen redirects op alle oude URL’s naar de juiste, nieuwe pagina
Niet voldoende zoekwoorden onderzoek waarop je doelgroep binnen komt
De DNS instellingen van de website verkeerd ingesteld
Geen titels en meta beschrijvingen
En het is niet eenvoudig om op belangrijke zoekwoorden posities te groeien. Zoals het woord ‘vliegticket kopen’ wil je als Transavia het liefst bovenaan staan. Hoge zoekvolumes en een hoge moeilijkheidsgraad. Deze moeilijk verkrijgbaar hoge positie wil je dus vasthouden bij een migratie.