Waarom is on-page SEO belangrijk?
Maakt traditionele on-page SEO anno 2021 nog het verschil? Hoewel Google VEEL slimmer is dan vroeger, kijkt Google nog steeds naar de onderwerpen en de keywords die gebruikt zijn in de content. Dus ja. Het is nog steeds belangrijk!
En er zijn gegevens om dit te staven. Volgens een recente analyse van 11 miljoen Google-zoekresultaten vond een correlatie tussen geoptimaliseerde titeltags, keywords (dus geoptimaliseerde pagina’s) en posities op de eerste pagina van de Google.a
Relevante inhoud voor je doelgroep
Relevantie is misschien wel het meest cruciale onderdeel van on-page SEO, wat betekent dat je je inhoud moet afstemmen op de zoekintentie. Als je zoekers niet geeft wat ze willen, en je kansen om te rangschikken zijn minimaal.
Omdat niemand de zoekintentie beter begrijpt dan Google, is het beste startpunt het analyseren van de huidige topresultaten voor het betreffende zoekwoord.
On Page SEO checklist
De inhoud van een webpagina. Het is belangrijk om dit te benaderen met de mindset dat de content “king” is. Je kunt alle gewenste SEO optimalisaties rond trefwoorden, beschrijvingen en interne links uitvoeren, maar als de inhoud op de pagina waardeloos is, zal niemand je website of bezoeken.
Een kleine opsomming waar je op moet letten bij het produceren van pagina’s:
Focus keyword en onderliggende onderwerpen
Gebruik van headers en subheaders
Titel tag optimalisatie
Alt-tekst / afbeelding optimalisatie
Video-inhoud indien aanwezig met youtube meta informatie
SSL/HTTPS voor een beveiligde webpagina
URL-structuur en URL-opbouw
Internal links
Uitgaande linkstructuur
Kruimelpad op de pagina