Wanneer men op zoek gaat naar een product of dienst, wordt Google vaak gebruikt om informatie te vinden. Het is zelfs zo dat 46% van alle Google zoekopdrachten lokaal georiënteerd zijn, en 97% van alle Google gebruikers lokale zoekopdrachten uitvoeren.
Lokale zoekopdrachten resulteren voor 28% in koopervaringen
Door middel van Lokale SEO is het mogelijk om in te haken op deze zoekopdrachten, om vervolgens door Google getoond te worden. Deze gids bevat alle informatie om te optimaliseren binnen ‘Google Mijn Bedrijf’ en andere lokale optimalisatie technieken.
Wat is lokale SEO?
Lokale SEO is niets anders dan het optimaliseren voor lokale zoekopdrachten, om vindbaar te worden voor organisch (gratis) zoekverkeer. Bedrijven met een fysieke locatie kunnen geweldig gebruik maken van deze techniek.
92% van de Google gebruikers selecteren bedrijven op de eerste pagina binnen de lokale resultaten
Waarom is lokale SEO belangrijk?
Lokale SEO is enorm belangrijk aangezien steeds meer mensen Google gebruiken om op zoek te gaan naar producten, diensten en informatie. Door Lokale SEO in te zetten, kan men hun verkeer naar de website gigantisch opschalen. En wat betekent dit voor uw bedrijf? Simpel, een enorme boost qua zaken en naamsbekendheid.
“Dichtbij mij” zoekopdrachten zijn meer dan 900% gestegen in de afgelopen twee jaar
Google Mijn Bedrijf vermelding
Met een Google Mijn Bedrijf vermelding kunt u actuele bedrijfsinformatie tonen. Het is een gratis tool vanuit Google, en enorm belangrijk voor Lokale SEO. Het is een must om deze vermelding in te zetten.
Met deze vermelding kunnen mensen uw bedrijf direct vinden bij een lokale zoekopdracht. Zo zijn de openingstijden, foto’s en reviews allemaal te zien.
86% van alle Google gebruikers zoekt naar een locatie binnen Google Maps
Google Map Pack
Bij het zoeken naar een product of dienst binnen als ‘lokale zoekopdracht’ toont Google Map Pack direct relevante resultaten in de buurt. Om zichtbaar te zijn binnen Google Map Pack is het belangrijk om de Google Mijn Bedrijf vermelding aan te maken. Dit heeft een positieve impact op Lokale SEO.
Op deze manier kan men bij relevante, lokale zoekopdrachten worden getoond door Google. Factoren zoals locatie en reviews zijn zeer relevant. Google geeft soms bedrijven met goede reviews voorrang op het dichtstbijzijnde bedrijf. Het is daarom belangrijk om een goede reputatie op te bouwen via uw Google Mijn Bedrijf vermelding.
72% van alle consumenten die een lokale zoekopdracht heeft gedaan, heeft een winkel binnen een straal van vijf kilometer bezocht
Lokale SEO Tips
Om optimaal Lokale SEO te gebruiken, heeft Travyk Online Marketing alle belangrijke punten voor u op een rij gezet. Het gaat hierbij om de nieuwe inzichten op het gebied van deze SEO-technieken.
97% van alle Google gebruikers lezen meer over een lokaal bedrijf op internet
Google Mijn Bedrijf optimaliseren
De eerste stap binnen Lokale SEO is het optimaliseren van de Google Mijn Bedrijf vermelding. Een up-to-date profiel is belangrijk om ervoor te zorgen dat (potentiële) klanten correct worden geïnformeerd. Een aantal belangrijke aspecten zijn daarom:
Het adres updaten: zorg ervoor dat het bedrijfsadres up-to-date en correct is. Op deze manier kan Google uw bedrijf tonen bij relevante zoekopdrachten.
De juiste openingstijden: de openingstijden dienen juist te worden genoteerd aangezien mensen op deze manier actuele informatie hebben en eventueel een afspraak kunnen maken.
Upload goede kwaliteit foto’s: geef mensen een impressie van uw bedrijf aan de hand van hoge kwaliteit foto’s. Dit geeft veel vertrouwen aan (potentiële) klanten.
Reageer op vragen: informeer klanten door middel van het beantwoorden van vragen. Let op, andere gebruikers kunnen deze vragen en antwoorden zien.
Blijf posten: zorg ervoor dat er regelmatig nieuwe foto’s worden geüpload en dat mensen worden geïnformeerd via de post-functie binnen Google Mijn Bedrijf. Dit is een krachtige Lokale SEO tool om te gebruiken.
Goede reviews ontvangen
Goede reviews zijn een enorm belangrijke ranking factor voor Lokale SEO. Laat klanten altijd een review schrijven. Het is een belangrijke factor voor vertrouwen. 82% van alle gebruikers doen geen zaken indien een bedrijf haar gemiddelde beoordeling drie sterren of lager is.
Keywords invoegen
Zorg ervoor dat u binnen de Google Mijn Bedrijf vermelding gebruikt maakt van ‘Geotagging’. Onderstaand vindt u een voorbeeld hiervan, dit is belangrijk om Lokale SEO goed op te zetten.
Niet getagged: Gebruikte auto’s te koop
Geotagged: Gebruikte auto’s te koop in Heerenveen
Door het zoekwoord te ‘Geotaggen’ help je Google om te begrijpen hoe een bedrijf werkt, wat het bedrijf doet en waar het bedrijf dit doet.
Links opbouwen
Door in te zetten op linkbuilding kan er autoriteit worden opgedaan vanaf andere websites zoals klanten, partners en zogenoemde ‘directories’. Goede kwaliteit links is een belangrijk signaal voor Lokale SEO, aangezien dit een website autoriteit geeft binnen de zoekmachine. Zorg ervoor dat deze links lokaal zijn, aangezien dit Google ook weer helpt om te begrijpen waar een bedrijf vooral actief is.
Daarnaast maakt men ook veel gebruik van zogenaamde ‘Local SEO listings’ voor linkbuilding. Hier kan men bedrijfsvermeldingen plaatsen en dit zet vervolgens weer kracht achter de lokale vindbaarheid van de website.
LocalBusiness Schema invoegen
Een LocalBusiness Schema is zogenoemde ‘structured data’. Het helpt Google om een website beter te begrijpen op verschillende vlakken. Zo ook het aspect ‘Locatie’. Daarnaast kan men Google andere details doorgeven zoals openingstijden, prijzen, het telefoonnummer en meer.
Daarnaast kan men reviews opnemen in zoekresultaten door een Schema toe te voegen binnen de desbetreffende pagina. Hierdoor kan men de positieve beoordeling zien bij een lokaal zoekresultaat en dit zorgt voor meer klikken.
Optimaliseren voor mobiel verkeer
Steeds meer mensen gebruiken Google op hun smartphone. Het is daarom belangrijk om, met Lokale SEO, ook te focussen op mobiele gebruikers. Een mobielvriendelijke website is van cruciaal belang, aangezien Google niet-mobielvriendelijke websites op een lagere positie plaatst. Naast extra potentiële kopers op de website levert het mogelijk ook extra conversies op.
Conclusie over Lokale SEO
Lokale SEO is veel belangrijker dan veel mensen momenteel denken. En het wordt de aankomende jaren alleen nog maar belangrijker. Heeft u hulp nodig bij het optimaal inrichten van uw Lokale SEO? Neem dan contact met ons op, we helpen u graag verder bij het uiteenzetten van een juiste strategie.