De nieuwste versie van Google Analytics, Google Analytics 4, is alweer 3 jaar beschikbaar voor gebruik. De nieuwste versie van de tool verschijnt als een nieuwe property type. Er zijn vele voordelen bij het gebruiken van Google Analytics 4. Wij helpen jou in ons stappenplan hoe je Google Analytics 4 effectief kunt inrichten.
Geen zin om te lezen? Check dan deze video van 12 minuten.
Universal Analytics stopt op 1 juli
Op 1 juli 2023 is het zover. Google Analytics 3 (ookwel Universal Analytics genoemd) stopt. Er komt vanaf dat moment geen nieuwe data meer binnen in Google Analytics 3. Om te zorgen dat er voldoende data in jouw Google Analytics 4 property staat, hebben wij een checklist gemaakt. Zo staan alle instellingen correct zodat jij 1 juli voldoende data hebt om aan de slag te gaan.
Ben je begonnen met de installatie assistent van Analytics 4? Goedzo! Volgens ons worden niet alle belangrijke punten aangehaald, dus controleer ook de instellingen met onze checklist!
Checklist Google Analytics 4
Property aanmaken en dataverzameling starten
Heb je nog géén Google Analytics 4 property aangemaakt? Maak deze als eerste aan.
Plaats de GA4 configuratie tag in Google Tag Manager met de trigger all pages, test en publiceer deze.
Webshop instellen
Heb je een webshop en gebruik je Woocommerce? Zo regel je eenvoudig enhanced e-commerce tracking in.
Installeer GTM4WP installeren in WooCommerce en voeg je Google Tag Manager container ID toe en zet de datalayers van Woocommerce aan.
GA4 Woocommerce variabelen uploaden middels json-container in Google Tag Manager
Gegevensverzameling instellen
Ga vervolgens naar Google Analaytics Property instellingen goed zetten in Google Analytics 4.
Gegevensinstellingen > Gegevensverzameling > Signals aanzetten
Bewaring van gegevens > 14 maand
Intern verkeer uitsluiten > Actief zetten bij gegevensfilters
IP Filter definiëren/uitsluiten en toevoegen in de Gegevensstream
Gebeurtenissen en conversies
Daarnaast willen we natuurlijk ook gebeurtenissen en conversies meten in Google Analytics 4.
Naast de standaard gebeurtenissen, kunnen we ook gebeurtenissen aanmaken in Google Tag Manager. Je kunt hiervoor dezelfde gebeurtenissen gebruiken als in Universal Analytics.
Daarna dezelfde gebeurtenisnaam aanmaken als gebeurtenis en conversiegebeurtenis in GA4. Anders komen ze na 24 uur binnen zodra een gebeurtenis plaats heeft gevonden.
Wil je meer data ontvangen van bijv. kliktekst of telefoonnummer_klik? Dan kun je een gebeurtenisparameter toevoegen.
Heb je gebeurtenisparameters gemaakt? Voeg deze toe bij aangepaste definities.
Zet vervolgens in Google Analytics 4 de sitesearch aan en test deze.
Verwijzingsuitsluitingen
Ben je een webshop? Dan wil je ook de betaalproviders uitsluiten als ongewenste verwijzing.
Gegevensstreams > Tag-instellingen > Alles tonen > lijst met ongewenste verwijzingen maken > “Verwijzingsdomein bevat” vullen
Rapportage
Als laatste wil je natuurlijk de rapportage op orde brengen. De rapportages in Google Analytics 4 zijn gebasseerd op gebeurtenissen en niet op gebruikers/sessies. Je kunt deze acties toepassen om meer inzichten te krijgen:
Rapport Verkeersacquisitie voegen wij het conversiepercentage per sessie en berokkenheidspercentage (bounce) toe.
Search console koppelen aan GA4 en deze inzichtelijk maken in Google Analytics 4
Onder rapporten een collectie toevoegen > Naam Search console
Collectietemplate toevoegen ‘search-console’
Rapport publiceren
Waar onderscheid Google Analytics 4 zich in?
Uitbreiding op web+app property
De update ‘Google Analytics 4’ is onderdeel van een eerdere uitbreiding van de APP + Web property welke vorig jaar gelanceerd is door Google. Dit kan men zien als een grote sprong naar het uitbreiden van de huidige Universal Analytics.
Wat zijn de nieuwe functies van Google Analytics 4?
Google heeft natuurlijk nieuwe functies toegevoegd om ervoor te zorgen dat Google Analytics sterk verbeterd ten opzichte van de huidige versie. Lees snel verder.
Analytics zonder cookies gebruiken
Cookies zullen uiteindelijk gaan verdwijnen. Dit zal er waarschijnlijk voor zorgen dat er een gat wordt geslagen in de data van Google Analytics. Om ervoor te zorgen dat de schade beperkt blijft, gebruikt Google machine learning om zo het gat in deze data weer op te vullen.
Data verzamelen op basis van acties
Om het gat van de cookies op te vangen dient men over een gemengde set aan data te beschikken. Dit houdt dus in: data over acties maar niet over de gebruiker. Dit geldt voor álle aanbieders van tools voor het analyseren van data.
Interactielijsten bouwen
In de aankomende jaren is het daarom het plan van Google om ervoor te zorgen dat machine learning gebruikt wordt om de doelgroeplijst analyses in Google Analytics te ondersteunen.
Customer lifecycle rapporten inzichtelijk
Het customer lifecycle onderdeel dat door Google toegevoegd is aan Google Analytics 4 is een belangrijke update. De rapporten zijn nieuw ‘ingeschaald’ waardoor de Customer Journey nu nog beter inzichtelijk is. Zo kan men onder ‘Acquisitie’ precies zien welke kanalen de meeste interacties opleveren.
Daarnaast zijn ‘Betrokkenheid’ en ‘Behoud’ (nieuwe) belangrijke graadmeters om te kijken wat klanten voor acties uitvoeren en hoelang zij na een conversie nog op de website/webshop blijven navigeren.
Interacties met je site of shop meten
Deze Google Analytics 4 update is bedoeld om ervoor te zorgen dat men een veel completer overzicht heeft van de interactie tussen de klanten en de website/webshop.
Om uiteindelijk dus te oordelen in welke fase van de customer journey de betreffende bezoeker is.
Betere doelgroep-integratie tussen Google Ads en Google Analytics 4
Door Google Analytics 4 te gebruiken, kan men een op maat gemaakte doelgroep ‘bouwen’ en onderhouden op basis van website- en app gebruikers. Een doelgroep kan bijvoorbeeld gebaseerd zijn op conversies, website-bezoek, aankoop binnen een app, inschrijving van een nieuwsbrief, item toegevoegd in winkelwagen, etc.
Doelgroepen basseren op interacties sluit naadloos aan bij de eerder toegevoegde micro conversies update in Google Ads.
Lees ons eerder blog over: Nieuwe Google Ads conversies voor leads en sales
De lijst wordt vervolgens automatisch geüpdatet wanneer deze gekoppeld staat aan Google Analytics 4. Zo worden deze gebruikers overgeslagen bij het gebruiken van een retargeting campagne aangezien zij al de gewenste actie hebben voltooid.
Nieuwe inzichten & voorspellingen op het gebied van AI
Google Analytics 4 gaat in steeds grotere mate gebruik maken van machine learning om verbeterde inzichten en voorspellingen te kunnen leveren. Zo geeft het verbeterde systeem inzicht in data-trends zoals pieken in vraag van één of meerdere producten of diensten welke je verkoopt of levert.
De technologie binnen Google Analytics 4 kan vervolgens weer worden gebruikt om resultaten te voorspellen hierin, zoals hoeveel omzet je kan verwachten via een bepaald klantsegment of hoeveel klanten zullen afhaken. Hierdoor kan je optimaliseren voor bepaalde klantsegmenten welke het beste zijn voor jouw business.
Meer controle binnen Google Analytics 4 over gebruikersdata
Alle bedrijven in Nederland hebben te maken met de wet AVG. Google heeft hierover nagedacht binnen Google Analytics 4 en heeft daarom, om adverteerders te helpen om zich aan de wet AVG te houden, Consent Mode geïmplementeerd. De nieuwe instelling zorgt ervoor dat er aparte consent opt-ins voor analyse en advertenties gevraagd kunnen worden.
Conclusie: Google Analytics 4 is wéér een stap vooruit om de Google Automation trein beter te voeden
Uitgebreide functionaliteiten en een meedenkende Google zorgt er weer voor dat deze update weer een grote stap vooruit is in de automatisering slagen waar Google mee bezig is.
Heb je nog vragen over Google Analytics 4 of weet je niet hoe je dit inregelen moet? Wij helpen je hier graag bij. Neem dan contact op, we helpen je graag verder!