Van 3rd party cookies naar 1st party cookies
Google Chrome stopt met het ondersteunen van third party cookies. ‘Nou en?’, zul je denken. Deze verandering heeft echter grote gevolgen voor het meten van je online succes. Hoeveel bezoekers je op je site hebt, hoe je website converteert en hoe effectief je advertentiecampagnes zijn. Zonder de data die third party cookies voor je verzamelen, valt er weinig te meten.
Wat is de impact van deze wijziging?
We verwachten dat door deze wijzigingen ten minste de helft van het online verkeer niet meer goed gemeten kan worden. Veelgebruikte applicaties als Google Analytics en Google of Bing Ads zullen minder bezoekers, gebeurtenissen en conversies registreren. Dat geeft in de loop van 2024 grote problemen voor iedereen die zijn online inspanningen meetbaar wil maken en voor wie adverteert in Google of op social media.
Minder klikken worden gemeten door tracking scripts
Vanaf januari 2024 zullen steeds minder klikken en doelen geregistreerd worden in Google Analytics en andere rapportagetools. Meer en meer bezoekers zullen ‘onzichtbaar’ blijven in je analyses. De kwaliteit van je bezoekersdata neemt sterk af en het wordt lastiger om er conclusies aan te verbinden. Hoe succesvol was je meest recente campagne? Op welke punten kun je je website verbeteren? Wanneer je slechts 20-40% van je websiteverkeer inzichtelijk hebt, kun je nauwelijks conclusies trekken. Ook je retargeting campagnes zullen minder goed werken.
Door de third party cookies vaarwel te zeggen en te gaan werken met first party cookies op de eigen server (Server Side Tagging), is dit te ondervangen.
Hoe werkt Server Side Tagging dan precies?
Server Side Tagging verwijst naar het proces waarbij een website eigenaar zijn of haar eigen (first party) tracking tags en scripts op de website plaatst en verwerkt op de eigen server. Hierdoor heb je volledige controle over welke gegevens je verzamelt, hoe je ze gebruikt en met wie je ze deelt.
First-party tagging leidt tot betere gegevenskwaliteit en nauwkeurigheid. Omdat je controle hebt over welke gegevens worden verzameld en hoe deze worden geïnterpreteerd, kun je zorgen voor een betere analyse en besluitvorming op basis van de verzamelde gegevens. Ook sluit dit beter aan bij de wetgeving en richtlijnen op het gebied van privacy.
Wat is er nodig?
Om ook in 2024, wanneer Chrome stopt met het ondersteunen van 3rd party cookies, optimaal te kunnen blijven meten, moeten first party cookies worden geïmplementeerd. Er moet een eigen server worden ingericht, die de data verzamelt en doorstuurt naar de applicaties van je keuze. Hierbij kan worden voortgeborduurd op de bestaande inrichting van Google Tag Manager. Vanzelfsprekend kan Travyk daar bij helpen.
Wat zien we in de praktijk
Bij enkele klanten hebben we nu first party tracking ingericht. Ten opzichte van de ‘oude’ opzet meten we bij deze klanten nu (eind 2023) 5 tot 40% meer verkeer op de websites. Ook zien we dat een kleiner deel van het verkeer als ‘not set’ of ‘unassigned’ wordt geclassificeerd. Dat verschil zal in 2024 alleen maar toenemen. Het is goed om te weten Server Side Tagging niet zozeer leidt tot meer bezoekers, maar vooral tot een effectievere meting van je bezoekers.
Voordelen van Server Side Tracking
Van de vele voordelen van Server Side Tracking noemen we:
Meer controle over de gegevens die je verzamelt over je websitebezoekers
1st party cookie vriendelijke oplossing
Voorkom dataverlies en behoud je data op lange termijn