Er is onrust op de markt. Inflatie, energieprijzen die door het dak zijn gegaan en een dalende koopkracht als gevolg. Je hebt het misschien al wel gemerkt met het aantal aankopen en de opbrengst van je webshop. Ook jij wilt een hand op de knip houden. We begrijpen dat je de online marketingwerkzaamheden voor je online winkel ook op een lager pitje zou willen zetten. Maar zet vooral niet de SEO werkzaamheden op datzelfde lager pitje. Dat gaat zeker effect hebben op je posities in Google en dan ontstaat er een kettingreactie: minder bezoek, minder aankopen, minder omzet. Ook wanneer de markt weer aantrekt. En je concurrent zit niet stil.
SEO tips voor je webshop
In deze blog hebben wij een aantal SEO webshop tips om in de zoekmachine resultaten beter gevonden worden. De optimalisaties gaan over de content op de pagina’s van jouw webshop. Onderwerpen zoals crawl budget, paginasnelheid, mobielvriendelijkheid en XML sitemap worden behandeld in andere delen. Stay tuned.
Inhoudsopgave
Content
De content op je webshop gebruikt Google om te bepalen in welke staat je webshop is. Op basis van je content gaat Google je pagina’s ranken.
Magere content
Een veel voorkomende fout is dat er pagina’s worden aangemaakt op webshops waarbij er tekstuele content geschreven wordt wat weinig tot geen waarde toevoegt voor de bezoeker. Vaak zijn de pagina’s tekstueel beschreven met 50 woorden of minder. Door het gebruik van te weinig woorden kunnen pagina’s moeilijk van elkaar onderscheiden worden door Google en ben je in de essentie aan het concurreren met je eigen pagina’s. Niet handig, bovendien beperkt het je SEO succes. Bovendien, als je weinig woorden gebruikt om je pagina’s te onderscheiden is de kans zeer aanwezig dat je veel dezelfde zal gebruiken om pagina’s te omschrijven wat weer voor mixed- en duplicate content zorgt.
Lees ook: 7 SEO trends voor dit jaar. Ook hier zie je content als een belangrijk onderdeel terugkomen.
Redenen voor magere content op een webshop
Product filters
Facetten
Paginering
Sorteren van producten
Varianten van producten
Categorieën met overkoepelende producten
Product filters
Het filteren van producten is bedoeld als gebruiksvriendelijke optie om snel bij een subset van producten te komen. Je weet bijvoorbeeld welk formaat televisie je wenst, maar nog niet van welk merk. Je filtert in dit geval dus op basis van het gewenste formaat (inch). Handig voor de gebruiker, maar niet voor Google. De toegepaste filter wordt opgeslagen in de URL, waardoor je veel URL’s creëert met bijna dezelfde content.
Google gaat deze pagina’s doorzoeken (crawlen) als je niet aangeeft dat dat niet bedoeling is. Je wilt dat Google zoveel mogelijk crawl budget besteed aan de originele pagina, en niet de gefilterde resultaten. Voorkom daarom dat Google de gefilterde resultaten kan benaderen. Dit doe je door het uit te sluiten in de robots.txt.
De gefilterde URL’s zien er vaak als volgt uit: www.voorbeeld.nl/categorie/?filter=… Zoals eerder benoemd kan je dit dus uitsluiten in de Robots.txt en dat ziet er dan zo uit: Disallow /*?filter=*
Facetten / Subcategoriën indelen
Binnen de webshop heb je vaak producten met facetten. Om bij het voorbeeld van televisies te blijven zijn HD Ready, Full HD, 4K (UHD) en 8K (UHD) de facetten van televisies, ook wel subcategorieën genoemd. Vaak wil je wel dat de facetten geïndexeerd worden door zoekmachines omdat op zulke facetten gezocht kan worden. Zorg er daarom dan ook voor dat er voldoende tekstuele content te vinden is op deze pagina’s.
Paginering
Wanneer je producten op een webshop toont zijn deze vaak verdeeld over meerdere pagina’s. Deze pagina’s lijken allemaal op elkaar. Nog niet eens zo lang geleden markeerde Google deze pagina’s vaak als identiek en raakte daardoor verwart. Want identiek is dubbele content en dat is niet goed voor je SEO. Om Google te helpen kon je op met een canonical URL aangeven welke pagina de pagina is waar Google zich op moet focussen. De hoofd-categoriepagina in dit gevel. Je definieerde in feite de relatie van de pagina’s.
Tegenwoordig is Google weer een stuk slimmer geworden. De zoekgigant begrijpt nu meer dat een categoriepagina’s meerdere pagina’s kan hebben en ziet het niet meer als dubbele content. Een canonical gebruik je nog wel steeds, maar een rel=canonical op pagina 2 moet dan naar de pagina 2 verwijzen en niet meer naar de pagina 1. Hetzelfde geldt voor overzicht van blogs:
Sorteren van producten
Een veelgebruikte functionaliteit van webshops is het sorteren van producten. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden op basis van de prijs van een product. Het kan wederom voor verwarring zorgen binnen de zoekmachines als deze sorteerfunctie niet goed geïmplementeerd is. Er ontstaan door het sorteren weer nieuwe URL’s op de pagina, maar in feite is er niks veranderd op de pagina, behalve dat de producten gesorteerd staan. Je kan de URL van het sorteren net als de productfilter URL disallowen in de Robots.txt.
Varianten van producten
Als je binnen je webshop gebruik maakt van productvarianten (denk aan kleding of schoenen in verschillende maten en kleuren) dan wordt dit door Google gezien als dubbele content. De tekst en afbeeldingen zijn niet te onderscheiden omdat het teveel op elkaar lijkt. Google weet dan ook niet welke pagina ze wanneer moeten tonen. Het is daarom erg belangrijk om Google instructies te geven aan deze varianten.
Dit kan gedaan worden door unieke tekstuele content toe te voegen aan het product of door de inzet van canonical URL’s. Gezien het niet makkelijk is om unieke content te schrijven binnen productvariatie is het geadviseerd om gebruik te maken van canonical URL’s om de productvariant autoriteit op te laten bouwen. Wanneer je de productvariant toevoegt aan de Robots.txt dan bouwen de pagina’s geen autoriteit op.
Categorieën met overkoepelende producten
Eén product kan onder meerdere categorieën vallen. Je voelt de bui natuurlijk al hangen, dit is iets wat Google uit zichzelf niet onderscheid en zal zorgen voor duplicate content. Je kan namelijk dat ene product benaderen via verschillende categorieën. Wanneer een product in meerdere categorieën zit, zorg er dan voor dat één van deze categorieën is aangeduid als primaire categorie door middel van een canonical URL.
Een voorbeeld hiervan is een accu van een auto. Als product (accu) val je snel onder meerdere categorieën vanwege de technische specificaties en het type merk waar de auto accu in geplaatst kan worden. Het komt er dan als volgt uit te zien:
1. www.voorbeeld.nl/audi/accu/ – product in de categorie Audi
2. www.voorbeeld.nl/volkswagen/accu/ – product in de categorie Volkswagen
3. www.voorbeeld.nl/voltage/12v/accu/ – product in de voltage categorie
4. www.voorbeeld.nl/amperage/60ah/accu/ – product in de amperage categorie
Interne linkstructuur
Met een interne link verwijs je naar een andere pagina binnen je website. Handig voor je bezoeker, omdat deze zo makkelijk door je shop kan navigeren. En dat zorgt voor een betere gebruiksvriendelijkheid van je webshop. Voor een Google is het ook waardevol. Net zoals je bezoeker kan ook Google makkelijker door je site lopen en kan op die manier ook nieuw pagina’s vinden en indexeren. Het helpt ook de pagina’s waar je naartoe verwijst beter ranken.
Let wel op welk woord je gebruikt als link (de anchortekst). Met de anchor vertel je de bezoeker (of Google) welke pagina er achter de interne link verschuilt gaat. Gebruik dus echt de zoekwoorden die bij de pagina passen. Zoals we hier bijvoorbeeld doen als we het hebben over landingspagina optimalisatie.
Bouw autoriteit op met linkbuilding
Een belangrijk SEO optimalisatie techniek wat voor elke site in elke branche van belang is, is linkbuilding. Oftewel: met externe links (backlinks) je online autoriteit opbouwen en blijven opbouwen. Wanneer Google jou ziet als de autoriteit op jouw vakgebied zul je ook beter gaan ranken in de zoekresultaten. Met linkbuilding vraag je dus links aan van andere websites die naar een pagina op jouw webshop verwijzen. Dat doe je naar je categoriepagina of subcategoriepagina’s vooral. Let niet op het aantal backlinks, maar vooral op hoe relevant ze zijn. Ga dus voor kwalitatieve linkbuilding in plaats van kwantiteit. Dat zorgt voor een beter linkprofiel.
Belangrijk bij een goed linkprofiel
Een tool als Majestic kan je helpen inzien hoe jouw linkprofiel ervoor staat en hoe hoog de autoriteit is van jouw webshop. Majestic hanteert daarvoor een aantal begrippen:
Trustflow (TF) .Dit geeft de betrouwbaarheid van je linkprofiel weer. Je wilt dat jouw online winkel een zo’n hoog mogelijke TF heeft. Dus moet je ook backlinks verzamelen met een relatief hoge TF (maar let wel op de relevantie van de link.
Citation Flow (CF). De CF is een score van het aantal backlinks in combinatie met de betrouwbaarheid ervan. Je wilt je CF op een zelfde getal krijgen als de TF.
Tropical Trustflow. Dit laat zien welke onderwerpen relevant zijn voor jouw webshop. Heb je een webshop in bijvoorbeeld tuinartikelen? Dan wil je backlinks verzamelen van websites die ook met tuininrichting of tuinonderhoud te maken hebben.
Verwijzende domeinen. Dit zijn het aantal domeinen daar naar jouw webshop verwijst. Hoe meer (kwalitatieve en relevante) domeinen een link naar jouw shop hebben opgenomen, hoe beter.
Hulp nodig met de SEO voor jouw webwinkel?
Wij begrijpen het natuurlijk dat jij je liever bezig houdt met andere zaken rondom je webshop. Het toepassen van bovengenoemde SEO tips voor je webshop doen we graag. Neem vrijblijvend contact met ons op en kom langs voor een lekker bakje koffie of thee.