Wanneer men op zoek gaat naar een product of dienst, wordt Google vaak gebruikt om informatie te vinden. Het is zelfs zo dat 46% van alle Google zoekopdrachten lokaal georiënteerd zijn, en 97% van alle Google gebruikers lokale zoekopdrachten uitvoeren. Op deze pagina lees je alles hoe je jouw lokale vindbaarheid actueel kunt maken voor 2023. Bekijk hier de algehele SEO trends.
Lokale zoekopdrachten resulteren voor 28% in koopervaringen
Met behulp van deze Lokale SEO 2023 gids is het mogelijk om in te haken op deze zoekopdrachten, om vervolgens door Google getoond te worden. Deze gids bevat alle informatie om te optimaliseren binnen ‘Google Mijn Bedrijf’ en andere lokale optimalisatie technieken.
Wat is lokale SEO?
Lokale SEO is niets anders dan het optimaliseren voor lokale zoekopdrachten, om vindbaar te worden voor organisch (gratis) zoekverkeer. Bedrijven met een fysieke locatie kunnen geweldig gebruik maken van deze techniek.
92% van de Google gebruikers selecteren bedrijven op de eerste pagina binnen de lokale resultaten
Waarom is lokale SEO belangrijk?
Lokale SEO is enorm belangrijk aangezien steeds meer mensen Google gebruiken om op zoek te gaan naar producten, diensten en informatie. Door Lokale SEO in te zetten, kan men hun verkeer naar de website gigantisch opschalen. En wat betekent dit voor uw bedrijf? Simpel, een enorme boost qua zaken en naamsbekendheid.
“Dichtbij mij” zoekopdrachten zijn meer dan 900% gestegen in de afgelopen twee jaar
Volgens Google bezoekt 76% van de mensen die een lokale zoekopdracht uitvoeren op hun smartphone binnen 24 uur een bedrijf en 28% die een zoekopdracht resulteert in een aankoop;
30% van alle zoekopdrachten die het verwerkt is gerelateerd aan locatie;
61% van de consumenten zei via een recent lokaal zoekonderzoek dat ze elke dag lokaal zoeken;
82% van de consumenten online reviews voor bedrijven leest tijdens een lokale zoekopdracht en daar bijna 14 minuten over doet om een beslissing te nemen;
86% van de mensen vertrouwt op Google Maps om de locatie van een bedrijf te vinden;
Meer dan de helft van de internetgebruikers wereldwijd gebruikt een mobiel apparaat voor hun lokale zoekopdrachten. En is de precieze locatie van de gebruiker bekend op basis van GPS.
Google Mijn Bedrijf vermelding en lokale vindbaarheid
In onze lokale SEO 2023-gids beginnen we met een Google Mijn Bedrijf vermelding. Hier kun je actuele bedrijfsinformatie tonen. Het is een gratis tool vanuit Google, en enorm belangrijk voor Lokale SEO. Het is een must om deze vermelding in te zetten. Hiermee kom je tussen relevante lokale zoekopdrachten en verhoog je jouw online vindbaarheid.
Met deze vermelding kunnen mensen uw bedrijf direct vinden bij een lokale zoekopdracht. Zo zijn de openingstijden, foto’s en reviews allemaal te zien.
86% van alle Google gebruikers zoekt naar een locatie binnen Google Maps
Google Map Pack
Bij het zoeken naar een product of dienst binnen als ‘lokale zoekopdracht’ toont Google Map Pack direct relevante resultaten in de buurt. Om zichtbaar te zijn binnen Google Map Pack is het belangrijk om de Google Mijn Bedrijf vermelding aan te maken. Dit heeft een positieve impact op Lokale SEO.
Op deze manier kan men bij relevante, lokale zoekopdrachten worden getoond door Google. Factoren zoals locatie en reviews zijn zeer relevant. Google geeft soms bedrijven met goede reviews voorrang op het dichtstbijzijnde bedrijf. Het is daarom belangrijk om een goede reputatie op te bouwen via uw Google Mijn Bedrijf vermelding.
72% van alle consumenten die een lokale zoekopdracht heeft gedaan, heeft een winkel binnen een straal van vijf kilometer bezocht
Lokale SEO Tips
Een belangrijk punt in onze Lokale SEO 2023 gids is het toepassen Lokale SEO. Travyk Online Marketing alle belangrijke punten voor u op een rij gezet. Het gaat hierbij om de nieuwe inzichten op het gebied van deze SEO-technieken.
97% van alle Google gebruikers lezen meer over een lokaal bedrijf op internet
Google Mijn Bedrijf optimaliseren
De eerste stap binnen Lokale SEO is het optimaliseren van de Google Mijn Bedrijf vermelding. Een up-to-date profiel is belangrijk om ervoor te zorgen dat (potentiële) klanten correct worden geïnformeerd. Om het Google Mijn Bedrijf te optimaliseren zijn een aantal belangrijke aspecten zijn daarom:
Het adres updaten: zorg ervoor dat het bedrijfsadres up-to-date en correct is. Op deze manier kan Google uw bedrijf tonen bij relevante zoekopdrachten.
De juiste openingstijden: de openingstijden dienen juist te worden genoteerd aangezien mensen op deze manier actuele informatie hebben en eventueel een afspraak kunnen maken.
Upload goede kwaliteit foto’s: geef mensen een impressie van uw bedrijf aan de hand van hoge kwaliteit foto’s. Dit geeft veel vertrouwen aan (potentiële) klanten.
Reageer op vragen: informeer klanten door middel van het beantwoorden van vragen. Let op, andere gebruikers kunnen deze vragen en antwoorden zien.
Plaats regelmatig een bericht: zorg ervoor dat er regelmatig nieuwe foto’s worden geüpload en dat mensen worden geïnformeerd via de post-functie binnen Google Mijn Bedrijf. Dit is een krachtige Lokale SEO tool om te gebruiken.
Goede reviews ontvangen
Goede reviews zijn een enorm belangrijke ranking factor voor Lokale SEO. Laat klanten altijd een review schrijven. Het is een belangrijke factor voor vertrouwen. 82% van alle gebruikers doen geen zaken indien een bedrijf haar gemiddelde beoordeling drie sterren of lager is.
Keywords invoegen
Zorg ervoor dat u binnen de Google Mijn Bedrijf vermelding gebruikt maakt van ‘Geotagging’. Onderstaand vindt u een voorbeeld hiervan, dit is belangrijk om Lokale SEO goed op te zetten.
Niet getagged: Gebruikte auto’s te koop
Geotagged: Gebruikte auto’s te koop in Heerenveen
Door het zoekwoord te ‘Geotaggen’ help je Google om te begrijpen hoe een bedrijf werkt, wat het bedrijf doet en waar het bedrijf dit doet.
Lokale linkbuilding
Door in te zetten op linkbuilding kan er autoriteit worden opgedaan vanaf andere websites zoals klanten, partners en zogenoemde ‘directories’. Goede kwaliteit links is een belangrijk signaal voor Lokale SEO, aangezien dit een website autoriteit geeft binnen de zoekmachine. Zorg ervoor dat deze links lokaal zijn, aangezien dit Google ook weer helpt om te begrijpen waar een bedrijf vooral actief is.
Daarnaast maakt men ook veel gebruik van zogenaamde ‘Local SEO listings’ voor linkbuilding. Hier kan men bedrijfsvermeldingen plaatsen en dit zet vervolgens weer kracht achter de lokale vindbaarheid van de website.
Bouw lokale vermeldingen. Met lokale citations zorg je voor meer online vermeldingen van jouw bedrijfsnaam. Met natuurlijk jouw adres, telefoonnummer, focuszoekwoorden en meer.
Bij lokale vermeldingen kan je denken aan partners, klanten, lokale ondernemersverzekeringen of bijvoorbeeld sportverenigingen en evenementen die jij sponsort.
Meer weten over linkbuilding en waarom je dit zou moeten uitbesteden? Check dan snel onze blog waarin we daar alles over vertellen.
LocalBusiness Schema invoegen
Een LocalBusiness Schema is zogenoemde ‘structured data’. Het helpt Google om een website beter te begrijpen op verschillende vlakken. Zo ook het aspect ‘Locatie’. Daarnaast kan men Google andere details doorgeven zoals openingstijden, prijzen, het telefoonnummer en meer.
Daarnaast kan men reviews opnemen in zoekresultaten door een Schema toe te voegen binnen de desbetreffende pagina. Hierdoor kan men de positieve beoordeling zien bij een lokaal zoekresultaat en dit zorgt voor meer klikken.
Optimaliseren voor mobiel verkeer
Steeds meer mensen gebruiken Google op hun smartphone. Het is daarom belangrijk om, met Lokale SEO, ook te focussen op mobiele gebruikers. Een mobielvriendelijke website is van cruciaal belang, aangezien Google niet-mobielvriendelijke websites op een lagere positie plaatst. Naast extra potentiële kopers op de website levert het mogelijk ook extra conversies op.
Naast deze lokale SEO gids je lokale bekendheid nog groter maken? Kijk dan of lokale SEA iets voor je is.
Onze ervaring van Lokale SEO
Of je nu één vestiging hebt of gigantisch veel vestigingen. Bij onze klanten zien we altijd dat het een erg belangrijk onderdeel is binnen een SEO strategie en aanpak.
Het verkeer dat via een lokale zoekopdracht binnenkomt zien we stijgen
Conclusie over Lokale SEO en Google mijn Bedrijf optimaliseren
Lokale SEO en Google Mijn Bedrijf optimaliseren is veel belangrijker dan veel mensen momenteel denken. En het wordt de aankomende jaren alleen nog maar belangrijker. Kom je er niet helemaal uit met onze lokale SEO 2023-gids en heb je hulp nodig bij het optimaal inrichten van jouw Lokale SEO? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder bij het uiteenzetten van een juiste strategie.