Op 4 mei kondigde Google door middel van een tweet de tweede core update aan van het jaar.
Opvallend aan deze update is de naam. Normaliter hangt er een benaming vast aan een grote Google core update. Zoals bijvoorbeeld BERT of dierennamen (Penguin, Panda, etc.). Deze keer echter niet. De update wordt als volgt genoemd: “May 2020 Core Update”. Oftewewel niets anders dan “Google update mei 2020”.
De tweet van Google
Official tweets from Google’s public liaison of search, @dannysullivan
, sharing insights on how Google search works.
Google’s May 2020 Core update
De laatste grote update aan het zoekmachine algoritme van Google vond plaats in januari. Anders dan normaal is er echter wel heel veel veranderd in korte tijd. In korte tijd heeft het Corona virus (COVID-19) ons hele leven op zijn kop gezet en daarmee ook de zoekopdrachten in Google. Daar zijn in de tussentijd ook heel wat mini-updates zichtbaar geworden die Google heeft doorgevoerd.
Impact Google update mei 2020
De impact is vaak niet direct zichtbaar. Over het algemeen duurt het volledig uitrollen van een Google Core update zo’n 2 weken. De eerste wijzigingen voor een aantal klanten waren al wel binnen een paar dagen zichtbaar.
Update: inmiddels is er meer bekend over de gevolgen van de update.
SEMrush sensor en de Google update
De SEMRush sensor is een tool die bewegingen meet in de SERPS. Deze laat zien dat op 6 mei er grote wijzigingen plaatsvonden in de SERP’s. Waar een normale dag een score behaald van ongeveer 2 tot 4, schoot de score op 5 mei naar een 8 en op 6 mei naar 9.4 (!).
Tot op heden heeft Google zelf nog geen hints of tips gegeven wat het doel is geweest van deze core update.
Update – de gevolgen van de Google Core update mei 2020
Update* 12-05-2020: er schijnt een correlatie te zijn tussen pagina’s die hard rankings zijn verloren en zogenaamde “thin content”. Naast thin content zijn er nog 3 grote wijzigingen gevonden in de update.
1. Thin Content
2. SERPs with Multiple Search Intents
3. Local Search
4. SERP Features – SCHEMA MARKUP!
Lees de volledige uitleg op Search Engine Journal
Industrieën geraakt door May 2020 Core update
De SEMRush Sensor laat zien dat over het algemeen alle industrieën flink zijn geraakt. Echter begon in enkele industrieën de update al wat eerder en/of hield hij langer aan.
Om te bepalen welke industrieën het hardst geraakt (postief / negatief) zijn door de update, is er gekeken naar de gemiddelde score van de SEMRush Sensor per industrie na de aankondiging van de update.
De industrieën met de hoogste volatiliteit score zijn:
News
Arts & Entertainment
Online communities
Shopping
Sports
Wat moet je doen?
Doorgaan! Google lanceert namelijk duizenden updates per jaar. Zij het om eigen interface te verbeteren tot het aanpassen van de SERPS tot en met algoritme aanpassingen. Van de meeste updates heb je als webmaster niet door dat er dagelijks updates plaats vinden. Deze updates worden normaliter dan ook niet aangekondigd door Google.
Wat kan je doen om je rankings sneller terug te pakken?
Heb je posities verloren op belangrijke pagina’s? Het enige dat je dus kan doen is doorgaan met het optimaliseren van je website en content. We hebben wel 2 tips om in ieder geval wat schade te herstellen:
Check je technische SEO implementatie. Zijn al je pagina’s wel gemarkeerd met schema.org?
Optimaliseer je Google My Business pagina met al je diensten, contactgegevens, reviews, openingstijden en meer!
Meer weten over SEO?
Lees ons blog over SEO of neem vrijblijvend contact met ons op!
TIP: wij maken ook gratis SEO analyses ;)! Doe er je voordeel mee!