Taal en context begrijpen
Vooral de zoekopdrachten die op context zijn gebaseerd, kortom: de langere zoekopdrachten cq. “long-tail” keywords zullen geraakt worden door de BERT-update. Vooral in positieve zin. Want de gebruiker van Google krijgt een beter en relevanter antwoord op de zoekopdracht.
Wat betekent BERT?
BERT = Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Een hele mond vol, hieronder meer uitleg over deze prachtige naam.
Wat is BERT?
BERT is model/framework die gebaseerd is op machine learning om talen beter te herkennen en te begrijpen. Dit betekent vooral dat het gaat richten op het BEGRIJPEN VAN DE CONTEXT van bepaalde zoekopdrachten en de content.
BERT wordt sinds deze maand toegepast op de zoekopdrachten. De uitrol is begonnen bij engelstalige websites, wanneer dit voor de Nederlandse markt wordt toegepast is nog niet bekend. We gaan het zien…
Geen zin om verder te lezen? Bekijk onderstaande video
Maar wat doet Google Bert dan?
Bert doet niets anders dan het verwerken van taal en het begrijpen daarvan. Dit gebeurd volledig automatisch op basis van Machine Learning. Het begrijpen van de taal en context heeft een grote impact op het begrijpen van de content op de websites. En zo dus ook op de posities van de SERP en featured snippets.
Kortom: Google gaat kwalitatief goede content nog beter herkennen en is dus in staat om vragen nog beter te beantwoorden voor de gebruikers / doelgroep.
Is Google BERT een nieuwe variabele in het Google algoritme?
Nee, absoluut niet. Zoals hierboven omschreven voegt Google in de BERT update geen nieuwe variabelen toe in het Algoritme (althans, dat zeggen ze).
Praktijkvoorbeeld van de BERT update
Voor de BERT update:
Levert de zoekopdracht “2019 brazil traveler to USA need a visa” een blog met informatie over een Visa voor mensen die vanuit de VS naar Brazilië willen reizen.
Dat is dus grappig maar ook enerzijds teleurstellend. De intentie van de zoekopdracht is echter precies andersom. Namelijk van Brazilië naar Amerika.
Na de toepassing van BERT:
Wordt een pagina van de ambassade van de VS in Brazilië gepresenteerd. Een pagina waarop je informatie kan vinden over het gebruik van een Visa als je naar Amerika toe wilt reizen.Conclusie: BERT herkent de volgorde van “Brazilië naar Amerika” en herkent niet meer willekeurig de keywords “Amerika” + “Brazilie”.
Heb je als SEO / Content marketeer zelf invloed op de BERT update?
Ja en nee. Als je al kwalitatief goede content schrijft voor je doelgroep dan moet je hier vooral mee doorgaan. Als je nog geen goede content schrijft voor je doelgroep.. Dan is dit een kans. Doordat Google dus steeds beter de context van je content herkent zou je met jouw uniek geschreven content snel(ler) een relevante en dus hoge(re) positie op bepaalde zoekopdrachten kunnen behalen en uiteindelijk meer gratis verkeer richting je website.
Geldt deze update nog voor specifieke branches of markten?
Nee, in het verleden was het wel eens zo dat een Google update als doel had om bepaalde websites, markten of branches te targeten. Dat is bij deze update dus niet het geval. Het draait nogmaals puur om de taal en de context.
Belangrijkste pijlers na de BERT update:
Het betreft een echte “on-site” update
Het gaat vooral om de content op je website
zoekwoorden, synoniemen
linkstructuur / navigatiestructuur
afbeeldingen / video
beantwoorden van vragen van je doelgroep
MAAR: vlak de techniek ook niet uit:
pagespeed
veiligheid
Mocht dit al op orde zijn? Ga zo door. Wij zijn zeer benieuwd wat dit ook voor onze klanten gaat betekenen in de praktijk.