Google Ads biedstrategie bepalen – Welke moet je kiezen
Er zijn veel ontwikkelingen in het SEA landschap. De laatste keer schreven we dat uitgebreide tekstadvertenties in 2022 verdwijnen. Daarmee wordt een nieuwe stap gezet in het automatiseren van advertenties. Ook de Google Ads biedstrategie ontwikkelt zich telkens verder. Welke automatische biedstrategieën zijn er? Hoe en wanneer pas je deze toe? Wij leggen het je in deze blog uit.
Afhankelijk van je doelen
Het hebben van een doel met een Google Ads campagne is de basis voor het succes. Je bepaald jouw doel en daarmee jouw beste biedstrategie om je doel van die specifieke campagne te behartigen. Zo wil je wellicht met een campagne meer verkeer naar de website halen of juist een hoog vertoningspercentage hebben in de SERP.
De volgende doelen kun je kiezen voor een Google Ads campagne:
Conversies
Verkeer
(Merk)bekendheid
Zichtbaarheid
Aan de hand van jouw achterliggend doel voor de campagne, kies je de best passende biedstrategie. Met andere woorden, hoeveel heb je ervoor over om op een zoekwoord zichtbaar te zijn. Welke strategie is dan het beste? Welke kies jij?
Handmatige biedstrategieën of automatiseren in Google Ads?
Er zijn zowel handmatige als geautomatiseerde biedstrategieën. Wat zijn de voor- en nadelen van deze strategieën en wanneer pas je deze toe? Eerst lichten we ze los toe. Zodat je begrijpt waarvoor welke strategie dient en waarom je deze kunt toepassen.
Handmatig bieden
De handmatige biedstrategie is één van de twee biedstrategieën. Het grote en belangrijke onderscheid is dat je bij deze strategie invloed hebt op het maximale bedrag wat je bereid bent om te betalen voor een klik/verwijzing naar jouw website. Met deze biedstrategie bepaal je zelf wat een klik maximaal mag kosten. Dit kan op de gehele advertentiegroep, maar ook op zoekwoord bepaald worden. Waardoor je op belangrijke zoekwoorden meer kunt bieden.
Naast de handmatige biedstrategie, kun je ook kiezen voor Verbeterde CPC (ook wel ECPC genoemd). Hierbij krijg je hulp van het algoritme van Google. Dit algoritme van Google is in staat patronen te vinden in de bestaande data en daardoor goed in te spelen op nieuwe zoekopdrachten. Waardoor de handmatige bieding automatisch wordt aangepast voor klikken die waarschijnlijk wel of niet leiden tot een verkoop of conversie.
De Google Ads automatische biedstrategie
Automatisch bieden is een biedstrategie die zorgt ervoor dat de biedingen van de advertenties automatisch ingesteld worden op basis van het vooraf bepaalde doel. Er zijn diverse typen biedstrategieën, waarbij elk type bedoeld is om te helpen bij het realiseren van een bepaalde doelstelling.
Klikken maximaliseren: doel meer sitebezoekers
Conversie maximaliseren: doel zoveel mogelijk conversies behalen, ongeacht de waarde van conversies
Conversiewaarde maximaliseren: doel om zoveel mogelijk conversies met een hoge conversiewaarde te behalen.
Doelvertoningspercentage: doel zichtbaarheid vergroten
Doel-CPA: doel zoveel mogelijk conversies tegen doelkosten
Doel-ROAS: doel zo hoog mogelijk conversiewaarde behalen voor het doelrendement op advertentie uitgaven
Klikken maximaliseren
Met klikken maximaliseren wordt de bieding automatisch ingesteld om zoveel mogelijk klikken te krijgen binnen het budget. Hiermee is het eenvoudig om meer bezoekers naar de website te halen.
Conversies maximaliseren
Met deze strategie zeg je tegen het Google algoritme dat je zoveel mogelijk conversies wilt realiseren voor het vastgestelde budget. Hierbij wordt niet rekening gehouden worden met doel-CPA en ROI.
Optioneel: Doel-CPA
Bij deze biedstrategie kun je de Cost-per-Acquisition instellen. De biedingen worden zo ingesteld om zoveel mogelijk conversies te krijgen tegen de ingestelde doelkosten per actie (doel-CPA).
Dit is een hele goede biedstrategie. Echter werkt het algoritme van Google aan jouw doel om zoveel mogelijk conversies te halen tegen jouw ingestelde doel. Hiervoor heeft Google minimaal 30 dagen nodig om het algoritme slimmer te maken. Hoe langer je dit laat algoritme laat werken, hoe nauwkeuriger en slimmer het algoritme wordt.
Conversiewaarde maximaliseren
Deze biedstrategie stuurt erop zo hoog mogelijke opbrengst uit iedere geïnvesteerde euro te halen.
Optioneel: Doel-ROAS: Je stelt hierbij een doel in, Return-On-Ad-Spend. Bijvoorbeeld 500%. Dat betekent voor iedere euro die je investeert 500 euro terug wilt zien. Er wordt zo’n hoog mogelijk bod geplaatst voor een zoekopdracht van een gebruiker, als de kans groot is dat de klant dit percentage behaald..
Let op! Wil je deze gebruiken moet de campagne wel minimaal 15 conversies in de laatste 30 dagen hebben gegenereerd. Waarmee zo optimaal de conversiewaarde bepaald wordt om een resultaat te behalen voor deze biedstrategie.
Doelvertoningspercentage
Met doelvertoningspercentage worden biedingen automatisch ingesteld om je advertenties altijd op de toppositie te laten weergeven. Dus jouw advertentie wordt bovenaan weergegeven in de SERP.
TIP! Let op de uitsluitingszoekwoorden. Door automatisering en verbreding van keyword targeting wordt dit steeds belangrijker om continu de grip te houden op prestaties van de campagnes.
Aldus onze Google Ads pro’s in een eerder blog
Voordelen automatisch bieden Google Ads
Automatische biedstrategiën kunnen je accounts en accountdoelen naar een volgend niveau tillen. En wel hierom:
Het bespaard tijd en moeite omdat biedingen in elke veiling automatisch ingesteld worden zodat je doelen behaald worden. Deze tijd kun je bijvoorbeeld besteden aan de kwaliteitsscore verbeteren of verbeteringen op je landingspagina
Alle biedstrategieën zijn gebaseerd op het behalen van prestatiedoelen. Hiermee zorgt de biedstrategie dat de campagnes efficiënt worden gestuurd om zijn doel te behalen
Bieding op basis van de kans dat de advertentie leidt tot een klik of conversie
Machine learning zorgt ervoor naarmate er meer data beschikbaar wordt, het bod telkens beter wordt. Met andere woorden: Hoe langer de campagne actief is, hoe meer historische data, hoe slimmer de biedstrategie wordt
Automatisch bieden is gratis en hoeven geen dure tools voor aangeschaft te worden
Nadelen van Google Ads automatische biedstrategie
Voor een optimale werking van het Google algoritme is het belangrijk dat de campagne historische data opgedaan heeft. Dit duurt een aantal weken en met een beetje pech presteert de automatische biedstrategie niet naar wens
In de leerfase van het algoritme kan het beste zo min mogelijk aangepast worden, zodat het algoritme slim wordt en data opbouwt. Aanpassen wanneer de kosten hoog zijn in de leerfase, is dan niet aanbevolen
Doel-CPA en Doel-ROAS hebben een minimum aantal conversies nodig om te kunnen functioneren
Minder controle op biedingen in de veiling. Biedstrategieën worden gestuurd op basis van het Google algoritme. Hierdoor weet Google niet welke zoekwoorden voor je belangrijk zijn en welke niet om een hoger bod te plaatsen.
Experimenteer!
Wil je ook slim gaan bieden in advertentieveilingen? Dat kan. Start natuurlijk niet direct met de campagne instellingen te veranderen. Je hebt al veel data verzameld en wil je ook goed inzetten bij slim bieden. Hiervoor kun je eenvoudig een experiment opzetten.
Met dit experiment kun je bijvoorbeeld 50/50 verkeer sturen naar een campagne met automatisch bieden en campagne met handmatig bieden. Voordat je de verandering doorvoert, maak je een beslissing op basis van onderbouwde data. Wellicht was in dit geval handmatig bieden toch een betere keuze.
Nog niet duidelijk welke Google Ads biedstrategie je nu moet kiezen?
Twijfel je om over te stappen op automatisch bieden bij de meeste campagnes maar weet je nog niet hoe op basis van bovenstaande uitleg? Laat een Google Ads bureau als wij je helpen. Dit doen we vrijblijvend.