In Nederland worden deze twee dagen steeds populairder en het is een kans om voor retailers hun producten met kortingen aan te bieden. Super belangrijk dus om je webshop optimaal te laten functioneren zodat je geen inkomsten misloopt.
Wil jij het maximale uit Black Friday & Cyber Monday halen? Hieronder enkele SEO, SEA en CRO tips. Geen zin om te lezen? Dan kan je ons uiteraard ook even bellen om te kijken of jouw webshop al Black Friday en Cyber Monday proof is.
SEO tips
Bij online marketing rondom Black Friday is SEO misschien niet het eerste wat in je opkomt. Adverteren op de social media kanalen en via display campagnes is daar waar je de acties voorbij ziet komen. Hoe dan ook: een goede landingspagina is altijd zeer belangrijk. En met die landingspagina wil je ook organisch goed zichtbaar en vindbaar zijn tijdens deze periode.
Begin op tijd!
De tijd gaat snel, dus voor je het weet is het eind november. Maar ook heeft zoekmachine optimalisatie tijd nodig om de gewenste resultaten te behalen.
Richt een losse pagina aan voor je aanbiedingen
En gebruik daarvoor een algemene URL. Het is van belang dat de pagina herbruikbaar is. Je bouwt organische waarde op over een bepaalde periode, dus zorg dat je niet ieder jaar een nieuwe pagina hoeft te maken. Dus niet /black-friday-2022/ gebruiken als URL, maar gewoon /black-friday/ of /cyber-monday/.
Zoekwoorden onderzoek
Het is van belang om op zoek te gaan naar relevante zoekwoorden voor je Black Friday en Cyber Monday campagne. Dat kan in combinatie met je productcategorieen of je kunt de gegevens van vorig jaar erbij halen. Duik in Search Console om kijken welke termen rondom Black Friday je doelgroep toen gebruikte. In tegenstelling tot de URL kun je in de tekst zelf je wel richten op een bepaald jaar (Black Friday 2022). Dit kun je volgend jaar immers makkelijk weer aanpassen.
Bouw autoriteit op met linkbuilding
Door middel van linkbuilding verhoog je de autoriteit van je webshop. Dat zorgt voor extra zichtbaarheid van je actiepagina en uiteindelijk ook weer voor betere rankings in de zoekmachines. Hoe hoger je autoriteit, des te meer de bots van Google langskomen om je pagina’s te crawlen en te indexeren. Lees er alles over in ons blog: 8 tips om het crawlbudget te verhogen.
Let op de technische SEO
Wat je natuurlijk helemaal niet wilt is dat je website crasht door de vele bezoekers. Het is dus goed om te checken of je website bestand is tegen drukte, of er pagina’s zijn die een 404 error veroorzaken, of de laadsnelheid van de pagina’s goed zijn en of alle CTA (Call to Action) buttons goed werken.
Tips hoe je SEA kunt inzetten tijdens Black Friday
Ook bij SEA geldt: begin op tijd. Adverteren in de zoekmachines kan op diverse manieren. Dus begin ook hier tijdig met het opzetten van een strategie. Wat is jouw doel? Meer verkopen van je producten? Dan is Google Shopping perfect. Wil je juist meer leads genereren? In dat geval zijn de tekstadvertenties meer geschikt. Ga je voor zichtbaarheid en naamsbekendheid? Ga voor display.
Shopping campagnes
Mocht je nog geen gebruik maken van Google Shopping, dan is dit het moment om het te doen. Met Shopping kun je heel mooi je producten tentoonstellen: betaald per klik én gratis. De gratis resultaten vind je enkel en alleen in Google onder tabje ‘shopping’, onder de advertenties. Met Google Shopping laat je jouw producten extra opvallen.
Voor het adverteren met jouw producten in Google Shopping heb je het platfom Google Merchant Center nodig. Hier kun je jouw producten uploaden in de vorm van een Product Feed. Deze moet je wel inladen met de juiste gegevens, zodat deze ook kunnen weergegeven worden binnen Google Shopping.
Advertenties optimaliseren
Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het instellen van een countdown functie, dus dat je de klant triggert door middel van een aftelsysteem. Wel belangrijk is het hier om de juiste tijdzone en taal in te stellen Daarnaast is een aantrekkelijke CTA om de consument te triggeren om op je advertentie te klikken belangrijk. Als jij OP = OP ziet staan, koop je het toch ook gelijk?
Laat je klant terugkeren door middel van remarketing
Je wilt een klant terug laten keren die al eerder je webshop heeft bezocht, dit kan door middel van remarketing. Maak hiervoor wel een aparte doelgroepenlijst aan zodat je de juiste doelgroep bereikt. Deze lijsten kun je dan weer toekennen aan advertentiegroepen en campagnes en zodoende een optimaal advertentiebereik creëren.
Seizoensaanpassingen in Performance Max-campagnes
In de Performance Max-campagne kun je nu seizoensaanpassingen doorgeven. Dit om de biedstrategie te informeren over gebeurtenissen die op de planning staan. Inderdaad, zoals Black Friday. Omdat het bij Black Friday echt gaat om aanpassingen voor korte periodes van maximaal één week. De seizoensgebonden aanpassingen kun je dan ook het beste voor dat soort wijzigingen in korte periode gebruiken.
CRO Tips
Je SEO staat als een huis en ook je SEA campagnes lopen lekker. Maar je behaalt gewoon niet genoeg rendement uit je bezoekers. Ze kopen te weinig of ze kopen voor een te laag bedrag. Dat kan beter en dat doe je met CRO, oftewel: conversie optimalisatie. Hieronder enkele tips om meer conversies te behalen.
Mobielvriendelijkheid
Wie shopt er tegenwoordig niet meer via de mobiele telefoon?! Het is dus van groot groot belang dat je webshop optimaal geoptimaliseerd is voor mobiel. Als deze gebruikservaring niet goed is, dan gaat dit ten koste van conversies.
Laadsnelheid
Laadsnelheid is ook een belangrijk punt, want zeg nou zelf, als jij een webshop bezoekt die ontzettend traag is, dan haak je toch ook snel af? Het is dus van groot belang om de laadsnelheid optimaal te houden. Daarnaast is dit ook een belangrijke factor voor Google voor de ranking van de webshop.
Chatfunctie
Om je klanten nog sneller van dienst te kunnen zijn is een chatfunctie wellicht iets voor jou. Een chatfunctie kan tot hogere conversies leiden. Waar je echter wel goed om moet denken is de bereikbaarheid. Ben je op bepaalde tijden geopend? Zorg dat op die momenten de chat beschikbaar is en daarbuiten niet. Daarnaast is het belangrijk om de chatfunctie goed bemand te houden, want met drukte wil je veel chats tegelijkertijd kunnen behandelen.
Optimaliseer de checkout omgeving
De laatste stap voor aankoop is de checkout omgeving. Heb je veel bezoekers die hier jouw webshop verlaten? Dan kun je dat voor een heel groot deel in de toekomst voorkomen. Een paar voorbeelden om de checkout omgeving te verbeteren:
Houd het formulier zo simpel en kort mogelijk. Hoe minder invoervelden, des te beter omdat je hiermee het afrekenproces vereenvoudigt.
Het is natuurlijk veel eenvoudiger en sneller om als bezoeker je postcode in te voeren en dat je adres opgehaald wordt, dan om je hele adres uit te typen. Je kunt bij WooCommerce kiezen voor een postcode checker voor een adres in Nederland.
Voorkom afleidingen. Heb je een sidebar? Zet die dan uit op je checkout pagina’s. Maar behoud wel de linkjes naar de informatie (bijvoorbeeld FAQ) die wél belangrijk is om te kiezen voor wel/niet afrekenen.
Kunnen wij jou ook helpen je online marketing voor Black Friday?
Wil jij weten of je webshop al Black Friday en Cyber Monday proof is, wil je dat we met je meedenken of wil je de tips zelf toepassen maar kom je er niet helemaal uit? Wij helpen je heel graag! Neem dan even contact met ons op of chat met ons in het vakje rechtsonderin (wel alleen op ma – vr van 09:00 – 17:30 uur ;))