Je herkent het vast wel. Als eigenaar of marketing communicatie medewerker ben je benieuwd hoe veel doelen of bestellingen je campagnes genereren. Daarom zal je ongetwijfeld naar Doelconversieratio of Conversiepercentage van e-commerce kijken.
Maar wat voor voordelen haal jij eruit als je bezig gaat met CRO? Wij geven je 6 CRO voordelen.
Conversiepercentage van e-commerce
Even opfrissen: wat is CRO ook alweer
Zelfs wikipedia heeft zijn zegje hierover klaar staan.
Vertaald uit het Engels-Bij internetmarketing en webanalyse is conversie-optimalisatie of conversie-optimalisatie een systeem voor het verhogen van het percentage bezoekers van een website dat zich omzet in klanten, of meer in het algemeen, elke gewenste actie op een webpagina uitvoert. Het wordt gewoonlijk CR
O genoemd.
Bron: wikipedia
Bezoekers omzetten naar klanten
Heel kort samengevat is het doel van CRO om bezoekers van je website of webshop om te zetten naar klanten of in het geval van online marketing het behalen van online doelen.
Een doel voor bedrijf “X” is een contactformulier, voor bedrijf “Y” is dat een transactie in een webshop.
Meer leads genereren voor extra omzet
Waarom optimaliseren voor je conversiesratio?
Voor ieder bedrijf en dus website of webshop is het uiteindelijk te behalen doel anders. Maar onder aan de streep is het altijd interessant om je doelen te verdubbelen voor dezelfde inspanning.
Alleen de doelgroep, producten en of diensten van bedrijven wijken van elkaar af. Het proces van CRO optimalisatie is vaak hetzelfde.Door dus continue bezig te zijn met dit proces ga je je conversieratios optimaliseren en dus je doelen en omzet verhogen!
CRO voordeel 1 – meer bestellingen of doelen
We zetten een simpel rekensommetje op voor je om duidelijk te begrijpen wat de toegevoegde waarde is van conversie-optimalisatie. De getallen:
Je hebt een webshop met 100 bezoekers en een conversieratio van 1%. Nogmaals.. bij CRO draait het dus om het verhogen van het conversieratios.
100 bezoekers * 1% conversieratio = 1 bestelling
100 bezoekers * 2% conversieratio = 2 bestellingen
Zie je dat? Door er voor te zorgen dat het conversieratio stijgt, verdubbelen de transactie in de webshop.
Kortom: dubbel zoveel bestellingen voor hetzelfde aantal bezoekers.
effect van conversie-optimalisatie
Voordeel 2: meer rendement uit je campagnes
Het kan zijn dat je betaalde campagnes tegenvallen in resultaat. Het kan dus zijn dat je website of webshop niet goed is in het generen van leads of bestellingen.
Het is namelijk in online marketing zo dat je kosten niet gelijk verdubbelen als je dubbel zoveel leads of omzet gaat genereren.
Kortom: je houd ook meer winst over!
Voordeel 3 van CRO: kosten per conversie dalen
Voor heel veel bedrijven erg belangrijk. Het beheersen van de kosten per conversie. Dit betekent dat het “kopen van een klant” niet meer mag dan kosten dan “X” euro in verband met marges en winsten.
Als je je conversieratio verdubbeld. Zullen de kosten per conversie halveren!
4. Je moet je verdiepen in concurrenten
Stel je hebt wel heel veel verkeer en bezoekers. Maar ze kopen niet!! Hoe kan dat nou?
Door goed naar je concurrenten te kijken en te verdiepen in grote spelers op het internet kan je heel veel leren. Namelijk: hoe verleiden zij de bezoekers om te gaan converteren.
5. De behoeften van je doelgroep leren kennen
Wil je rendabel zijn dan moet je goed weten wat je klant precies wil en wat de achterliggende behoefte is.
Wat hebben ze nodig?
Welke informatie willen ze lezen?
Welke vragen kan ik voor ze beantwoorden?
Waarom zou ik bij die partij een dienst af willen nemen?
Zelfs na een contact aanvraag hebben bezoekers nog altijd vragen. Hoe beter je deze informatie vooraf kunt geven, hoe groter de kans op een conversie.
Zelfs na een lead moet je nog enkele bezwaren of vraagstukken beantwoorden
6. Varen op data
In het digitale landschap is het mogelijk om gigantisch veel informatie te verzamelen. En het mooie is: deze informatie liegt nooit. Als jij weet dat bepaalde producten of diensten beter converteren dan een ander dan heb je nuttige informatie en daar kan je acties op uitvoeren. Zoals het starten van een hypothese en een A/B test.
Hoe kan het dan dat andere producten of diensten minder goed converteren? Hoe kunnen we dit optimaliseren?
De hypothese
Daar kan een antwoord uitrollen als:
We gaan de pagina hetzelfde inrichten als de goed presterende pagina. Dat zal het conversieratio gaan verhogen.
De A/B test
Voor je dus blind de pagina’s aan gaat passen is het verstandig om hypotheses te testen. Dit kan middels allerlei handige tools. Wij werken vooral met Google Optimize.
Meer voordelen van conversie-optimalisatie
We kunnen nog wel even doorgaan met het benoemen van voordelen. Samenvattend:
Focus op het verhogen van je conversieratio
Is meer redement op je marketing inspanningen
Is meer winst
Tip: blijf optimaliseren middels A/B tests
En maximaliseer je winsten
Starten met CRO? Wij helpen je graag op weg. Bekijk onze CRO dienstenpagina of laat een berichtje achter.