3. Lokale SEO nog steeds van groot belang
Lokale SEO blijft een belangrijk aspect van SEO, vooral omdat het aandeel mobiele gebruikers steeds meer toeneemt. Mensen gebruiken vaak hun mobiel om snel informatie op te zoeken over bijvoorbeeld restaurants, winkels of andere diensten in de buurt te zoeken. Dit is gemakkelijker om te doen via de mobiel en wordt tegenwoordig vaak gedaan. Wat gedaan kan worden om een goede start te maken met lokale SEO is het implementeren van een Google bedrijf profiel. Wanneer een fietsenmakerbedrijf bijvoorbeeld gelokaliseerd is in Heerenveen en er gezocht wordt op 'fietsenmaker Heerenveen', is de kans groot dat het bedrijfsprofiel bovenaan zichtbaar wordt in de zoekresultatenpagina.
Door het Google Bedrijfsprofiel zo volledig mogelijk in te vullen kunnen mensen die gezocht hebben naar een bedrijf zoals die van jou al goed kennismaken met het bedrijf. Het helpt ook om een goed beeld en vertrouwen te kweken bij de gebruikers door bijvoorbeeld reviews en succesverhalen te laten zien. Het is belangrijk dat in 2025 de informatie in het bedrijfsprofiel nauwkeurig, volledig en aantrekkelijk is om de lokale ranking te verbeteren.
4. Privacy en first party data
Traditionele manieren om gebruikersgedrag te volgen en te analyseren, zoals third-party cookies, verdwijnen. Grote spelers zoals Google en Apple hebben stappen gezet om third-party tracking drastisch te beperken. Dit betekent dat bedrijven in 2025 moeten vertrouwen op data die rechtstreeks van hun eigen platforms afkomstig is: First-party data. Privacy en first party data zijn essentieel voor SEO om de volgende redenen:
Meer gepersonaliseerde contentstrategie:
Met betrouwbare first-party data kunnen bedrijven gerichte content creëren die aansluit bij de behoeften van hun doelgroep. Hierdoor wordt de zoekervaring relevanter, wat positief bijdraagt aan SEO-prestaties.Betere gebruikerservaring (UX)
Search engines zoals Google belonen websites die een uitstekende gebruikerservaring bieden. Door inzichten uit first-party data te gebruiken, kan de website geoptimaliseerd worden op basis van het gedrag en de voorkeuren van je eigen bezoekers.
Met behulp van betrouwbare first-party data kan er dus betere content gemaakt wat ook de gebruikerservaring kan verbeteren. Dit heeft directe invloed op de SEO van de website of webpagina, aangezien een groot onderdeel van SEO de gebruikerservaring is.
Bij Travyk kunnen we ervoor zorgen dat er first-party data verkregen kan worden door middel van de Travyk Cookiebanner. Zonder data is online marketing namelijk niet mogelijk, maar zonder toestemming is data niet mogelijk.
5. Structured data en featured snippets
In 2025 blijft SEO zich ontwikkelen, en één ding wordt duidelijker dan ooit: Structured data en featured snippets zijn niet langer optioneel. Ze zijn essentieel geworden voor bedrijven die online zichtbaar willen blijven in een steeds competitievere digitale wereld. Zoekmachines zoals Google, leggen de nadruk op directe, relevante antwoorden en gebruiken structured data om de context van webpagina’s beter te begrijpen. Featured snippets bieden gebruikers snelle antwoorden, waardoor bedrijven een prominente positie kunnen innemen.
De Rol van Structured Data in 2025
Structured data is code die zoekmachines helpt om de inhoud van je website beter te begrijpen. Door schema.org te implementeren, kunnen bedrijven aangeven wat specifieke elementen op hun website betekenen, zoals producten, reviews, evenementen of FAQ’s. Belangrijke voordelen van structured data zijn:
Verbeterde zichtbaarheid in SERP’s:
Met structured data kun je in aanmerking komen voor richresults, zoals sterrenbeoordelingen, prijzen of productbeschikbaarheid. Dit trekt direct de aandacht van gebruikers.Betere indexering en contextbegrip:
Zoekmachines zoals Google, maar ook Bing vertrouwen steeds meer op gestructureerde gegevens om de relevantie van content te bepalen.Voorbereiding op AI-gedreven zoekmodellen:
Met de opkomst van AI in zoekmachines, zoals Search GPT, is structured data cruciaal om content begrijpelijk te maken voor algoritmes die context en semantiek analyseren.
Het blijft in 2025 dus belangrijk om structured data in te blijven zetten voor pagina's van je website. Wat aanvullend gedaan kan worden voor betere SEO prestaties, is content maken voor featured snippets.
Featured snippets worden steeds belangrijker
De groeiende trend van gemak tijdens het surfen op het internet betekent ook dat mensen steeds sneller antwoord willen op vragen of zoektermen. Door in content op je website vragen te stellen met daarna een kort, maar feitelijk kloppend antwoord. Google vindt het ook vaak interessant om opsommingen, tabellen of andere overzichtelijke vormen van antwoord te ranken als featured snippet. Kijk hiervoor naar secties van Google zoals 'people also ask', waar voorbeelden van dit soort vragen te zien zijn. Door alvast in te spelen op eventuele vragen van gebruikers op het internet laat je ook expertise zien, wat weer aansluit op de eerste trend over E-E-A-T.