Google zit niet stil met hun algoritme. Dat wordt elk jaar slimmer met allerlei grote en kleine updates. Wat Google in 2024 wil? Wat het al jaren wil: dat we allemaal beter kunnen vinden wat we zoeken. En voor 2024 verwachten we weer een paar SEO-trends op het gebied van autoriteit, content (en de rol van AI) en het uiterlijk van de SERP.
Laat zien dat jij de expert bent
AI en (SEO) content
Zoekresultaten worden visueler
Iedereen op pagina 1 van Google
Kwaliteit van backlinks belangrijker dan ooit
Technische SEO in 2024
1. Laat zien dat jij de expert bent
Je kent hem vast wel: de E-E-A-T update van Google. Acroniem voor Experience, Expertise, Authoritativeness, en Trust. Belangrijk in 2024 is dat jij content op je website hebt die gemaakt is door iemand die er echt verstand van heeft. Dankzij kennis en ervaring.
Wat houdt ervaring dan in? Google wil dat je laat zien dat jij als contentmaker echt ervaring hebt met het onderwerp. Stel je bent een autodealer, dan kun je vanuit je expertise vertellen wat de beste auto is in het A-segment. Maar als je als autodealer een artikel zou schrijven over hartkwalen voor een website gericht op gezondheid – dan zou dat wellicht ten koste gaan van de inhoud en kwaliteit van de tekst.
Hoe kun jij laten zien dat jij de specialist bent in jouw vakgebied? Hier onze tips:
Noem de auteur met een korte beschrijving van zijn/haar kennis en expertises
Maak aparte pagina’s aan voor elke auteur waarin je weer verwijst naar de artikelen die door deze persoon zijn geschreven
Link naar de LinkedIn van de content maker. Op deze manier kan Google nog beter begrijpen dat de contentmaker echt de expert is op het onderwerp waarover hij of zij schrijft.
Zoals je kunt zien hebben we bovenstaande nog niet zelf doorgevoerd. Nog niet, inderdaad. Hier hebben we nog een vijftal tips om E-E-A-T content te ontwikkelen.
2. AI en (SEO) content
Content is al jaren king en niet van de troon te stoten. Google wil de zoekvraag van bezoekers op de beste manier beantwoorden. Om dat te kunnen doen is Google steeds bezig met het verbeteren van haar algoritme, om content beter te begrijpen. Het belangrijkste is dat je altijd waardevolle en relevante content aanbiedt waaruit – zoals eerder is genoemd – blijkt dat jij de expert bent en waar de gebruiker echt wat aan heeft.
Wat je zeker niet wilt / moet doen is content maken omwille van het content maken. Met de komst van ChatGPT is het namelijk zo gepiept om een tekst te schrijven. Daar zit nogal veel nutteloze content tussen. We verwachten dat Google in 2024 hier beter op gaat letten en content dat niks toevoegt niet meer toelaat in de index.
3. Zoekresultaten worden visueler
Mensen zoeken allang niet meer puur via Google, maar ook via social media platformen als Pinterest of YouTube. Deze laten alleen maar visuele content zien. Wil je als bedrijf meeliften met deze ontwikkeling? Dan zul je ook meer visueel materiaal binnen je content hebben. Denk aan foto’s en video’s, maar wellicht ook een 360º visual.
Deze visuele platformen en dat men ook deze als zoekmachine beschouwt, is Google niet ontgaan. Google laat nu ook meer visuele aspecten zien in op hun zoekresultaten pagina. In plaats van te linken naar websites of video’s, laat de zoekmachine je vaker afbeeldingen zien of een (verticale) video op de zoekresultatenpagina.
Wanneer je je website voorziet van afbeeldingen, let dan vooral op de kwaliteit van de foto. Hou rekening met:
de bestandsnaam van de afbeelding. Maak deze beschrijvend
bovenstaande geldt ook voor de alt-tag
het liefst afbeeldingen die door jou gemaakt zijn.
4. Iedereen op pagina 1 van Google
Op mobiel kun je al eindeloos scrollen op de resultatenpagina van Google. Maar met de Continuous Scrolling Update is het er nu (of in ieder geval straks) ook voor desktop. Daarmee hoef je dus niet meer letterlijk naar pagina 2 van Google te klikken, maar kun je eindeloos doorscrollen. Helemaal eindeloos is het overigens niet: de functie stopt na een aantal zoekresultaten te hebben weergegeven.
De update kan van invloed zijn op de doorklikratio. Rankt jouw pagina net buiten de top 10? Dan is deze nu vaker zichtbaar voor jouw potentiële websitebezoeker. En vaker zichtbaar betekent ook meer kans dus dan men doorklikt naar jouw website. Zorg dus ook in 2024 dat je paginatitel en meta omschrijving ‘on point’ is. Maak ook gebruik van schema markup om je content aantrekkelijker te maken in Google, waardoor je mogelijk je CTR verhoogt.
Wel echt helemaal bovenaan in Google staan? Bekijk dan onze SEA trends.
5. Kwaliteit van backlinks belangrijker dan ooit
Kwaliteit staat dus echt steeds meer voorop bij SEO, en dat geldt ook voor linkbuilding. Google is steeds beter in staat om goede content te herkennen, maar herkent ook steeds beter goede backlinks. Ziet Google dat jij slechte, onlogische backlinks hebt verzameld die ook totaal niet relevant zijn, dan heeft zo'n verwijzende link ook totaal geen effect.
Lees meer over het belang van kwalitatieve linkbuilding.
6. Technische SEO in 2024
Google doet onderaan de streep nog steeds hetzelfde wat ze altijd al hebben gedaan: crawlen, indexeren en ranken. Om dit proces voor Google zo makkelijk mogelijk te houden, mag technische SEO niet ontbreken. Met technische optimalisaties aan je website, houd je de site snel voor de gebruiker maar is het voor Google ook makkelijker om je site te crawlen.
JavaScript
Google heeft 9 keer meer tijd nodig om je site te crawlen als het JavaScript tegenkomt. Langer dan bijvoorbeeld met HTML. Wanneer een zoekmachine niet goed je site kan crawlen kan het de pagina’s van de website dus ook niet gaan plaatsen in de resultaten (indexeren en ranken). Is JavaScript wel een belangrijk onderdeel van jouw website? Zorg ervoor dat de belangrijkste content geplaatst wordt in HTML en de functionaliteiten van de website in Javascript te behouden.
Core Web Vitals
Google moet jouw site dus goed kunnen vinden, maar ook kunnen gebruiken. Dat geldt uiteraard ook voor de websitebezoeker. Bij het optimaliseren van jouw website mogen de Core Web Vitals daarom ook in 2024 niet ontbreken. Het bestaat uit 3 verschillende metrics:
Largest Contentful Paint (LCP) – hoe lang het duurt voor de webpagina is geladen
First Input Delay (FID) – hoe snel de pagina reageert op input van de bezoeker
Cumulative Layout Shift (CLS) – hoe minder er dingen op je scherm verschuiven, des te hoger jouwe CLS score. Denk bijvoorbeeld aan pop-ups.
Samen werken aan jouw SEO strategie voor 2024?
Google tilt steeds zwaarder aan de gebruiksvriendelijkheid van je website. Door bovenstaande trends te verwerken in je site kom je een heel eind. Weten hoe we jou kunnen helpen met SEO? Of wellicht ook met linkbuilding of Google Ads? Bel ons (0513 20 30 36) of stuur een berichtje naar contact@travyk.nl.