5.0

Google Core Web Vitals krijgt nieuwe maatstaaf: Interaction to Next Paint

Google gaat nu nog beter websites beoordelen op reactiesnelheid. Interaction to Next Paint is vanaf maart de nieuwe metric in de Core Web Vitals en meet de gebruikersinteractie. Hoe dat zit, dat lees je in dit blog

De nieuwe Google Core Web Vitals metric: Interaction to Next Paint

Een website die langzaam laadt of reageert is niet iets waar gebruikers blij van worden. En wanneer de frustraties te hoog oplopen (en dat gebeurt online snel) verlaten ze de website. Niet goed voor jouw business, niet goed in de ogen van Google waardoor je wellicht posities verliest en dus minder zichtbaar / vindbaar bent.

Google gaat nu nog beter websites beoordelen op snelheid. Half maart komt daar Interaction to Next Paint bij. Een nieuwe maatstaf binnen de Core Web Vitals.

Goede gebruikerservaring al jaren ranking factor

Dat Google zoveel waarde hecht aan een goede gebruikerservaring op websites is niet nieuw. Het is al jaren de belangrijkste pijler van Google en weegt zwaar mee in het algoritme. In juli 2021 introduceerde Google de Core Web Vitals, als directe ranking factor.

Maar ook los van je posities in Google wil je dat je bezoekers makkelijk en snel kunnen navigeren door je site. Dat wil je immers ook als ze binnen zouden stappen in bijvoorbeeld jouw winkel.

Wat zijn de Core Web Vitals?

De Core Web Vitals richt zich op de gebruikerservaring op een website. Op moment van schrijven bestaan de Web Vitals uit deze 3 factoren:

  • First Input Delay:  de tijd tussen de eerste interactie van een gebruiker met de pagina tot het moment waarop de website reageert. Bijvoorbeeld een klik op een knop of het toevoegen van een product in een winkelmand. Deze FID wordt dus nu geüpgrade naar INP.

  • Largest Contentful Paint: de tijd vanaf het moment dat de pagina begint met laden tot het moment dat het grootste, zichtbare element geladen is. Denk aan een grote headerafbeelding.

  • Cumulative Layout Shift: verschuivingen op de pagina tijdens het laden. Bijvoorbeeld wanneer je op een link wilt klikken, maar je misklikt omdat de content verschuift. Dat kan gebeuren omdat er een advertentie tussenkomt. En dan kan een misklik je zomaar op een andere site laten landen wat nou in dit geval niet de bedoeling was.

Lees ook: Google’s Core Web Vitals update - Wat kan je doen? 8 tips

Interaction to Next Paint gaat First Input Delay vervangen

Toen Google in 2018 begon met het meten van de gebruikerservaring op websites met de Web Vitals, was First Input Delay (FID) een goede start. Maar de FID kan niet zo nauwkeurig meten hoe gebruikers interactie hebben met een website. Daarom is er vanaf 12 maart de Interaction to Next Paint (INP). Deze metric test hoe goed een site reageert op interacties, zoals:

  • Een klik met een muis

  • Een aanraking op een touchscreen

  • Het drukken van een fysieke button op een toetsenbord.

Wat is een goede Interaction to Next Paint score?

Wanneer is je website dan snel genoeg met reageren op wat een gebruiker doet? Een goede INP score is wanneer deze minder dan 200 milliseconde telt. Zit het tussen de 200 en 500 milliseconde, dan is er verbetering nodig. Boven de 500 milliseconde is een slechte waarde en mag je zeker aan de bak.

Websiteontwikkelaars: bereid je voor

Tijd om je website weer eens onder de loep te leggen. Hoe staan je Core Web Vitals ervoor? Om je voor te bereiden op de INP kun je als websiteontwikkelaar het volgende doen:

  • Check hoe snel je site nu is. Dat kun je doen met tools als PageSpeed Insights of gebruik de Chrome's User Experience Report.

  • Reageert je website niet snel genoeg? Bekijk dan welke oorzaken de INP verlagen, zoals JavaScript. Of andere complexe code die tegelijkertijd loopt en waardoor je website teveel informatie in één keer moet verwerken.

  • Wanneer je weet waar het probleem ligt kun je als webontwikkelaar gericht te werk gaan. Bijvoorbeeld door de code efficiënter te maken. Of de manier waarop de website is opgebouwd vereenvoudigen.

Betere ervaring gebruikers en hogere positie in zoekresultaten

Deze verandering is belangrijk omdat het niet alleen gaat om de technische kant van hoe websites gebouwd zijn, maar ook om de ervaring van de gebruiker. Websites die goed scoren op de nieuwe INP-maatstaf zullen waarschijnlijk hoger komen in de zoekresultaten van Google en bieden een betere ervaring voor hun bezoekers. En dat wil je.