Google heeft recent weer een update gegeven over de uitrol om gebruik te maken van de gratis Google Shopping functionaliteit. Wij hebben speciaal voor jou alles op een rijtje gezet.
Google Shopping gratis
Halverwege oktober start Google met de uitrol van de gratis Google Shopping update wereldwijd. Dit ligt nog in de lijn van de planning die ze afgaven op 21 april.
“Eind april zal deze update in de Verenigde Staten worden doorgevoerd, waarna de rest van de landen voor het eind van 2020 zullen volgen.”
quote eerder geschreven in deze blog.
Gratis Google Shopping is al beschikbaar
De uitrol in Amerika is sinds april al bezig, zo niet klaar. Dit wordt nu uitgerold voor de rest van de wereld. De gratis uitrol start halverwege oktober.
Waarom doet Google dit?
Zoals eerder is aangegeven doet Google dit om alle retailers te helpen die door de coronacrisis in een financieel vervelende situatie zijn beland te helpen.
Google gaf ook aan om dat het ook de gratis Google Shopping campagnes voordelen heeft voor de consument die op zoek is naar een product. Er is namelijk een groter aanbod van retailers die het betreffende product kan leveren.
Zichtbaarheid verhogen van retailers bij consumenten
Volgens Google heeft de uitrol van de gratis google shopping resultaten een enorme boost gegeven in de betrokkenheid tussen retailers en consumenten.
Miljarden dollars extra omzet
Uiteraard is deze betrokkenheid uitgedrukt in extra omzet voor de retailers. Google claimt dat het (alleen in Amerika) om miljarden dollars gaat.
Gratis Google Shopping campagnes behouden nadeel
Uiteraard blijven betaalde Google Shopping campagnes een voordeel behouden t.o.v. de gratis Google Shopping resultaten. In de tabel hieronder zetten we de verschillen tussen de betaalde en gratis google shopping.
Betaalde shopping resultaten staan boven de gratis shopping resultaten
Google Shopping vs gratis Google Shopping
In de tabel hieronder is weergegeven wat voornamelijk de verschillen zijn tussen betaalde shopping campagnes en de gratis shopping resultaten.
Betaalde Google Shopping campagnesGratis Google Shopping listingWeergave in SERP✓In shopping tab✓, bovenaan in lijst✓, onder de betaalde resultatenIn knowledge panel✓, bovenaan in lijst✓, onder de betaalde resultaten
Betaalde Google Shopping campagnes hebben betere zichtbaarheid
Hieruit kan je dus concluderen dat je met betaalde campagnes dus grotere kans hebt op klikken en conversies. Vergelijkbaar dus met Google Ads tekstadvertenties vs organische resultaten *.
*disclaimer: afhankelijk van de SERP
Stappenplan gratis Google Shopping
Hoe voeg je je producten toe aan de gratis Google Shopping Ads is nu de grote vraag. Wij geven je een stappenplan waar NU al mee aan de slag kunt. Voordat je begint met de configuratie:
Heb je een Google Shopping feed?
Komt die al binnen in Google Merchant Center?
Ja? Oke, volg onderstaande stappen!
Actuele screenshot uit een Google Merchant Center account van een klant van Travyk
Ga naar je Google Merchant Center account
Klik in het menu aan de linkerkant op “Growth”
Klik vervolgens in het sub-menu op “Manage Programs”
Selecteer: “List your online products for free” through Surfaces across Google”
Selecteer je gewenste “productfeed”
Verifieer je website
Bevestig dat je de website beheert of eigenaar van de website bent
KLAAR
Start met gratis Google Shopping!
In principe kan je dus al los met het koppelen van je datafeed aan de gratis Google Shopping zoekresultaten!
Wachten totdat Google de SERP update..
Echter is het nu aftellen totdat Google dus de zoekresultaten pagina’s gaat updaten halverwege oktober!
Wil jij je Merchant Center activiteiten uitbesteden? Neem gerust contact met ons op.
Lees hieronder de oude berichten over gratis Google Shopping
Gratis Google Shopping update: 23 juli
Op 23 juli heeft Google een nieuwe update aangekocht voor de gratis product promotie en verkopen.
Eerder dit jaar op 21 april 2020 heeft Google in hun Google Blog aangekondigd dat zij voor Google Shopping met een nieuwe update zullen komen, retailers in Nederland kunnen voor het eind van het jaar gratis producten gaan promoten in Google Shopping. Eind april zal deze update in de Verenigde Staten worden doorgevoerd, waarna de rest van de landen voor het eind van 2020 zullen volgen.
Producten die direct te bestellen zijn in Google kan je herkennen aan het winkelkar icoon
Gratis checkout in Google
Nu heeft Google dus aangekondigd om ook het volledige afrekenproces beschikbaar te stellen voor retailers. GRATIS. Geen commissie. Niets. Google zegt hiermee ALLE retailers beter mee te willen bedienen. Van lokaal tot internationaal.
Zoals verderop vermeld in dit blog artikel dachten wij al dat het naast het ondersteunen van de retailers ook gaat om Amazan te beconcurreren. Dit begint er aardig op te lijken…
Naast de coronacrisis verwachten wij dat de update ook te maken zal hebben met de concurrent Amazon.
quote van ons blog gepubliceerd op 21 april.
Buy on Google checkout experience
Dit gratis afrekenen experiment gaat heten “Buy on Google checkout experience”.
Rechtstreeks afrekenen in Google
Open voor third party software
Google stelt hun platform direct beschikbaar dus voor retailers maar stelt het zelfs ook open voor software van “derden”. Ze gaan starten met Shopify en met Paypal.
Naar ons inzicht is dat een mooie eerste stap. Hopelijk volgen er nog veel meer webshop CMS’en en PSP’s als mollie, adyen en meer.
Is het nu al beschikbaar?
Nee, Google is nog druk aan het testen. Amerikaanse retailers kunnen zich voor nu aanmelden in een testprogramma. We gaan wederom citeren:
By removing our commission fees, we’re lowering the cost of doing business and making it even easier for retailers of all sizes to sell directly on Google, starting with a pilot that we’ll expand to all eligible sellers in the U.S. over the coming months. Learn more about the requirements for the pilot and sign up to join the waitlist.
Bill Ready. President, Ecommerce van Google
Feedmanagement
Google geeft tevens aan in het blog dat het met alle standaard feeds kan werken.
Daarnaast zeggen ze ook dat de Buy on Google checkout experience compatibel is met je Amazon productfeed. Deze feed kan je in theorie min of meer dupliceren en koppelen aan je Google Merchant Center account.
Originele blogbericht van 21 april.
Lees hieronder snel verder als je de eerste update van de gratis product listings op Google hebt gemist.
Waarom doet Google dit?
op 21 april zei Bill Ready, president Ecommerce, de retailers hebben de afgelopen jaren al met veel bedreigingen te maken gehad, welke alleen nog maar meer zijn toegenomen door de coronacrisis. Bill Ready zegt hierover in de Google Blog:
‘Met fysieke winkels gesloten, is digitale handel een levensader geworden voor retailers. En terwijl consumenten steeds vaker online winkelen, zoeken ze niet alleen naar benodigdheden, maar ook naar dingen als speelgoed, kleding en huishoudelijke artikelen. Hoewel dit voor worstelende bedrijven een kans biedt om opnieuw contact te leggen met consumenten, kunnen velen het zich niet veroorloven om dit op grote schaal te doen.’
Bill Ready, president Ecommerce van Google
Tabblad shopping
Vanaf volgende week zal het tabblad Google Shopping in de Verenigde Staten dus voornamelijk bestaan uit gratis vermeldingen, waardoor verkopers beter in contact kunnen komen met consumenten, ongeacht of ze op Google adverteren.
Concurreren met Amazon product listing
Naast de coronacrisis verwachten wij dat de update ook te maken zal hebben met de concurrent Amazon. Google verwacht waarschijnlijk meer listings doordat retailers de kans krijgen om producten gratis aan te bieden. Hierdoor hoopt Google dat meer kopers gebruik zullen maken van de vergelijkingsfunctie. Als het gebruik hiervan toeneemt, dan kan Google stappen gaan maken in de concurrentiestrijd met Amazon.
Wat betekent deze wijziging?
Voor de retailers die al gebruik maken van Google Shopping betekent deze wijziging dat ze gratis in het Google Shopping tabblad zullen worden weergegeven. Voor retailers die nog niet zijn aangesloten bij het Google Shopping platform biedt het een grote kans. Zij kunnen nu gratis gebruik gaan maken van Google Shopping.
Voor kopers betekent dit een groter aanbod van producten van winkels.
Waar zie je de gratis Google Shopping resultaten terug?
Google zal deze update gaan doorvoeren voor het Google Shopping tabblad.
Tabblad Google Shopping met rood aangegeven.
Google zal de update dus niet gaan doorvoeren voor de SERP (Search Engine Result Page), de standaard/primaire pagina met zoekresultaten die wordt getoond als je zoekt in Google op bepaalde keywords.
Standaard SERP
Om producten te promoten op de SERP pagina, moet dus nog steeds betaald worden. Dit zijn juist wel de resultaten die consumenten het meest te zien krijgen, omdat mensen veelal via de ‘hoofdpagina’ zoeken i.p.v. het Google Shopping tabblad. Wij verwachten daarom dat het heel belangrijk blijft voor de omzet van bedrijven om te blijven adverteren in Google Shopping.
Maak jij nog niet gebruik van Google Shopping?
Een shopping feed genereren is vrij complex werk en niet voor iedereen weggelegd. Wil je meer weten over een Google Shopping feed en de gratis vertoningen in Google? Neem vrijblijvend contact met ons op!