Google Ads is begonnen met het uitrollen van de ‘Gecombineerde Doelgroepen’. Een gecombineerde doelgroep is een effectieve targetingoptie waarmee u verschillende doelgroepkenmerken, zoals gedetailleerde demografische gegevens en affiniteiten, kunt combineren om ‘personages’ te maken die segmenten van uw doelgroepen vertegenwoordigen.
Je kunt een onbeperkt aantal personages maken om verschillende typen gebruikers te vertegenwoordigen die uw producten, services of website zouden kunnen gebruiken. Door personages te maken op basis van de achtergronden, behoeften en doelen van gebruikers kan je op het juiste moment de juiste klanten targeten.
Aan de slag met gecombineerde doelgroepen
Als u een gecombineerde doelgroep wilt maken selecteer je een bestaande of maak je een nieuwe campagne aan. Vervolgens ga je naar doelgroepen binnen de campagne en zie je de optie gecombineerde doelgroep staan en kun je ze gaan aanmaken.
Als je verder gaat zal de optie komen om een nieuwe gecombineerde doelgroep aan te maken. Hieronder heb ik snel een voorbeeld aangemaakt hoe hier invulling aan gegeven kan worden. In dit voorbeeld is er gebruik gemaakt van studenten die affiniteit hebben met Social Media. Wie weet is Travyk binnenkort op zoek naar een enthousiaste stagiaire die het leuk vindt om content te schrijven op socials;-).
Gebruik van een bestaande gecombineerde doelgroep
Zodra je een gecombineerde doelgroep hebt gemaakt, kan deze opnieuw gebruikt worden voor andere campagnes of advertentiegroepen. Let op: als je een bestaande doelgroep uit de kiezer voor een bepaalde campagne bewerkt, is dit van invloed op alle campagnes of advertentiegroepen waarin de doelgroep wordt gebruikt. Houd er verder rekening mee dat er minstens een gecombineerd publiek moet zijn van 1.000 leden om de privacy van gebruikers te beschermen. Google zal campagnes of advertentiegroepen die een gecombineerde doelgroep met minder dan 1.000 leden targeten automatisch onderbreken.
Waarom zou je gecombineerde doelgroepen gebruiken?
Google is duidelijk al jarenlang bezig met het uitrollen en verbeteren van doelgroepgerichtheid, maar de mogelijkheden voor het creëren en testen waren nog nooit zo specifiek. Het gebruik van gecombineerde doelgroepen in Google Ads tilt het niveau zwaar omhoog. Nu kan je veel dieper ingaan op wie je wilt bereiken en hoe je ze benaderd. Net als bij andere doelgroepen kan gecombineerde doelgroepen worden ingesteld op Targeting of Observatie.