Kwaliteit boven kwanteit bij linkbuilding
Wil je goede posities in Google en andere zoekmachines? Dan ontkom je niet aan linkbuilding. Hiermee verhoog je de autoriteit van je website en daarmee ook de relevantie voor de zoekmachines. Dus: een betere ranking. Maar niet elke backlink is even waardevol. En het is ook geen kwestie van: hoe meer hoe beter. In dit artikel leggen we je uit waarom kwaliteit boven kwantiteit gaat bij linkbuilding.
Belangrijk bij kwalitatieve linkbuilding
Aantal backlinks is niet leidend
Relevantie met jouw onderwerp
Gerelateerde en gevarieerde ankerteksten
Verschillende bronnen van je backlink
Aantal backlinks is niet leidend
‘Hoe meer, hoe beter’ is niet van toepassing bij het opbouwen van links. Niet elke backlink is namelijk een goede backlink. Het gaat vooral om de kwaliteit / autoriteitsscore van de betreffende link. Of de backlink goed genoeg is, kunnen we meten met tools als MOZ, Semrush, Majestic of SE Ranking. Dit zijn de meest bekende tools. Ze vertellen je – met hun eigen metrics – wat de waarde van de pagina zelf is en de waarde van het domein. Hoe hoger de kwaliteit van de betreffende link, des te positiever ook het effect op de vindbaarheid van je pagina / website (of webshop).
Je zou dus zeggen: doe mij alleen maar backlinks met een goede autoriteit. Maar ook hier geldt dat het aantal niet van belang is. Je moet er een natuurlijke balans in zien te vinden tussen het aantal backlinks en de kwaliteit ervan. Dat is in de ogen van Google een natuurlijk linkprofiel.
Relevante link (letterlijk en figuurlijk)
Een autodealer en een makelaar hebben vrij weinig met elkaar te maken. Daarom is een backlink vanaf een website van een makelaar dan ook niet relevant voor de autodealer. Er is letterlijk en figuurlijk geen link. Wel interessante links voor autodealers zijn bijvoorbeeld van websites die over vervoer gaan, over automerken, of van een webshop die wieldoppen verkoopt. Maar er ontstaat ook een link als de makelaar in kwestie een bedrijfsauto heeft gekocht bij de autodealer en daarover vertelt.
Een backlink moet dus zeker iets te maken hebben met jouw dienst, product, onderwerp of vakgebied. Er moet dus letterlijk en figuurlijk een link zijn.
Gerelateerde en gevarieerde ankerteksten
Een ankertekst is een stukje tekst waar een link van gemaakt is. Bijvoorbeeld op je eigen website, waarin je op pagina A verwijst naar pagina B. Het stukje tekst dat je gebruikt als ankertekst neemt Google mee in de beoordeling. Is het relevant voor de pagina waarnaar je verwijst? Dat geldt voor interne links (wat we ook wel interne linkbuilding noemen), maar ook voor externe links (backlinks).
Naast dat de ankerteksten gerelateerd moeten zijn, vindt Google het ook mooi om te zien dat je er variatie in brengt. Schrijf je bijvoorbeeld over SEO (ankertekst met link ), dan kun je gevarieerde ankerteksten gebruiken als ‘SEO’, ‘zoekmachine optimalisatie’, ‘online vindbaarheid verbeteren’ , ‘hogere posities in Google’, etc. Zorg voor een goede natuurlijke verhouding. Anders prikt Google daar geheid doorheen en dat ga je merken in je posities (die dalen).
Linkbuilding doe je ook voor je eigen merknaam. En daarin kun je ook de URL als anker gebruiken, bijvoorbeeld travyk.nl.
De meest gebruikte vormen van ankerteksten zijn:
Merknamen
URL’s
Zoekwoorden
Verschillende bronnen van je backlink
Google houdt dus van diversiteit. Niet alleen backlinks van hoge kwaliteit en ook niet dezelfde ankerteksten. Ook niet allemaal afkomstig van eenzelfde soort bron. Bijvoorbeeld startpagina’s. Andere bronnen voor een backlink kan zijn:
Bedrijvengidsen
Blogs / blogcomments
Nieuwswebsites
Websites met een ‘partner’ pagina.
Bouw je linkprofiel natuurlijk en geleidelijk op
Kwaliteit betekent bij linkbuilding ook dat je je linkprofiel geleidelijk opbouwt. Krijg je in korte tijd veel meer backlinks dan je concurrent of veel meer dan wat je normaal doet? Dan komt dat bij Google over als een onnatuurlijke groei. Zeker als je daarna even geen links meer opbouwt. Dat kan een negatieve invloed hebben op je rankings.
Samengevat: daarom kwaliteit boven kwantiteit bij linkbuilding
De kwaliteit bij linkbuilding zit dus vooral in de relevantie tussen de backlink en jouw onderwerp, dienst, of product. Hoe relevanter de backlink en hoe hoger de autoriteit is, des te waardevoller de backlink. Maar ook hoe natuurlijk je linkprofiel is opgebouwd is een factor voor Google: een gezonde mix tussen kwaliteit en kwantiteit en een mix tussen merknaam en zoekwoorden.
Kwalitatieve linkbuilding uitbesteden?
Het is een tijdrovend klusje, linkbuilding. Zeker als je het echt goed wilt aanpakken. En ook omdat het niet met een paar links gedaan is. Net als bij de overige SEO werkzaamheden is het een ‘on going process’ . Wil je daar meer over weten en hoe wij je kunnen helpen? Neem dan gerust eens contact met ons op. Alvast weten hoe jouw site ervoor staat? Vraag dan onze gratis linkbuilding scan aan.