4.9

De gevolgen van het niet toepassen van serverside tagging

Het niet gebruiken van server side tagging kan aanzienlijke invloed hebben op je dataverzameling. In de praktijk zien we tot wel 60% van de data verloren gaan.

Inhoud

  • Serverside tagging cruciaal voor elk bedrijf dat gebruik maakt van online marketing

  • Wat is server side tagging ook alweer?

  • Hoeveel data en inzichten loop je mis zonder server side tagging?

  • Voorbeeld 1: 50% data verschil Google Ads en Google Analytics

  • Voorbeeld 2: Het kan nog erger

  • De gevolgen voor jouw bedrijf

Server side tagging cruciaal voor elk bedrijf dat gebruik maakt van online marketing

Data is het fundament van online marketing. Zonder betrouwbare data heb je geen zicht op de prestaties van je campagnes. Omzet, winst en bezoekersaantallen zijn cruciaal om het succes van je campagnes te evalueren. Als je nu nog gebruik maakt van 3rd party cookies, is er een aanzienlijke kans dat je data incompleet en onrealistisch is. Hierdoor kan je verkeerde conclusies trekken, met grote gevolgen voor je marketingstrategie.

Wat is server side tagging ook alweer?

Eerst terug naar de basis, want wat is server side tagging ook alweer? De oude manier van data verzameling (client side tagging) verliep in een rechte lijn. De browser stuurde data van de bezoeker direct door naar analytische tools, zoals Google Analytics.

De afgelopen jaren hebben browsers (Chrome, Safari, Edge bijvoorbeeld) steeds meer maatregelen genomen om de privacy te waarborgen. Ook kwamen er steeds meer mogelijkheden om data van gebruikers te blokkeren met bijvoorbeeld cookie blockers. Dit gezamenlijk zorgde ervoor dat er steeds minder data beschikbaar werd voor bedrijven en marketeers.

Met server side tagging wordt de data naar een eigen server gestuurd en dan pas naar analytische tools, zoals Google Analytics. Hierdoor wordt er geen data geblokkeerd en heb je als bedrijf weer toegang tot belangrijke, accurate data.

Hoeveel data en inzichten loop mis je zonder server side tagging?

In 2023 was het verschil gemiddeld 10 tot 25%, maar inmiddels wordt er steeds meer geblokkeerd en nu zien we soms data verschillen tot wel 60%. Om inzicht te krijgen in het mogelijke verschil kun je de data uit campagnes vergelijken met de data vanuit jouw analytische tools.

Voorbeeld 1: 50% data verschil Google Ads & Google Analytics 4

Een lokale klant van ons zet al jaren Google Ads met succes in. De klant heeft er voor gekozen om nog geen gebruik e maken van server side tagging en de third party cookies te handhaven. Inmiddels zien we een dataverschil van 50% tussen Google Ads en Google Analytics.

googleadsklikken

In de bovenstaande afbeelding zien we in de periode van 1 april tot en met 18 juni 1320 klikken uit Google Ads. Als we dezelfde periode bekijken in Google Analytics 4, zien we maar 775 sessies (!).

Voor deze klant weten we nu dat gemiddeld 50% van alle data wordt geblokkeerd.

Voorbeeld 2: Het kan nog erger

Als je 50% van de data mist uit je campagnes heb je geen zicht meer op de daadwerkelijke prestaties van je campagnes. Helaas zien we nog extremere situaties.

klikkengoogleadsserverside

Bij een ander account zien we vanuit Google Ads zien 954 klikken. We gebruiken weer dezelfde periode (1 april tot en met 18 juni 2024).

In Google Analytics 4 registeren we maar 345 sessies (display + paid search). Dit account mist daardoor al 60% data.

De gevolgen voor jouw bedrijf

  • Je mist cruciale data om je website verder te optimaliseren.

  • Google Ads is afhankelijk van (conversie) data. Hoe meer data je hebt des te beter het algoritme werkt, waardoor de campagnes beter gaan presteren.

  • Kans dat er verkeerde conclusies worden getrokken op basis van incomplete data.

Wil je starten met server side tagging, zodat je geen belangrijke data verliest, neem dan gerust contact met ons op, we helpen je graag. Op onze server side tagging pagina vind je nog meer informatie.

De rol van Google Consent Mode V2

Bij het bespreken van dataverlies en server-side tagging mag Consent Mode V2 niet ontbreken. Consent Mode V2 is een oplossing van Google die de privacy van bezoekers beter beschermt en dataverlies vermindert.

Consent Mode V2 zorgt ervoor dat de beschikbaarheid van data toeneemt, net als server-side tagging. Dit gebeurt echter op basis van modellering: er wordt een schatting gemaakt van de gemiste data, die vervolgens wordt aangevuld met behulp van machine learning.

Op deze manier behoudt je bedrijf toegang tot waardevolle data, die essentieel is voor het optimaliseren van campagnes en het nemen van belangrijke marketingbeslissingen. Wil je meer weten over Consent Mode? Lees dan onze Consent Mode V2 blog of neem contact met ons op.

Nooit meer conversies missen of incomplete data voor je neus?

Ons team staat voor je klaar! Ontdek de all-in-one oplossing voor dataverzameling.

  • Gratis advies

  • Plan van aanpak op maat

  • Geheel vrijblijvend

contact@travyk.nl