4.9

Technische vereisten voor Consent Mode V2

Om Consent Mode V2 in te stellen en te gebruiken zijn er een aantal technische vereisten nodig zodat dit systeem goed tot zijn werking kan komen. Deze vereisten zijn te vinden in deze blog.

Basisvereisten

Bij het gebruiken van Consent Mode V2 zijn er een aantal basisvereisten om technische voorwaarden te vervullen. Dit zijn:

  • Google Tag Manager: Voor het integreren van consent mode is Google Tag Manager nodig (of handmatige tagging) om op een eenvoudige manier tags te beheren en het makkelijker maken van de configuratie van consentinstellingen.

  • Google Analytics en Google Ads: Als je Consent Mode wil gaan gebruiken, is het ook belangrijk dat GA4 en Google Ads geconfigureerd zijn. Consent Mode werkt namelijk met deze tools. Er moeten trackingcodes worden toegevoegd aan je website zodat de data goed aan elkaar gekoppeld kan worden.

  • Cookie Management Platform (CMP): Een CMP is nodig om de daadwerkelijke toestemming te krijgen van de gebruikers die op de website komen. Via een CMP kan de gebruiker ook de voorkeuren aanpassen en deze voorkeuren worden dan door gekoppeld aan de Google Analytics en Google Ads. Het CMP dat gebruikt wordt moet wel overeenstemmend zijn met Consent Mode V2 en in staat zijn om de voorkeuren te delen via Javascript-API’s. Een goedwerkend CMP is ook overeenstemmend met IAB TCF V2 (Transparency and Consent Framework V2). Dit systeem zorgt ervoor dat toestemmingssignalen aan de wettelijke vereisten voldoen zodat ze goed verwerkt kunnen worden door Google-tools.

Deze tools worden ook veel gebruikt bij werkzaamheden rondom SEO en SEA.

Tag Manager afbeelding

Verschillen Tag Manager en handmatig taggen

Er zit een groot verschil tussen taggen via Google Tag Manager en handmatig taggen. Beide opties zijn zeker mogelijk, maar bij Travyk raden we sterk aan om Tag Manager te gebruiken aangezien dit systeem erg overzichtelijk is en er geen verder aanpassingen nodig zijn in de code. Dit bespaart ook afhankelijkheid van bijvoorbeeld een webbouwer of eigen inspanning.

Als de implementatie van Consent Mode V2 gelukt is, zul je zien dat je in Google Tag Manager zelf tags kunt toevoegen, aanpassen en beheren. Verder kan je in Tag Manager zelf aangeven of een tag afhankelijk moet zijn van een voorkeur. Dit kan Tag Manager vervolgens automatisch wijzigen na een aanpassing van voorkeur in het CMP. Tag Manager pikt deze ‘update’ gelijk op en activeert of deactiveert de tag op basis van de nieuwe situatie.

Handmatig taggen

Bij handmatig taggen komt meer technische kennis bij kijken. Je voegt bij deze vorm van taggen rechtstreeks de Google-tags toe aan de code. Wel kan deze manier van taggen voordelen hebben:

  • Je kan de tags fijner afstellen waardoor specifieke behoeften vervuld kunnen worden.

  • Doordat je zelf de tags instelt heb je veel directe controle over hoe en wanneer je tags worden geladen.

Met handmatig taggen zul je dus bezig moeten gaan in de code van je website. Je zult eerst de gtag (script-framework voor het direct toevoegen van tags op de webpagina) toe moeten voegen aan de code van je website. Vervolgens configureer je deze gtag door de ‘consent’ tag met het bijbehorende signaaltype (bijvoorbeeld ‘ad_storage’) toe te voegen achter de tag. Je zult bij handmatig taggen wel elke aanpassing in de voorkeuren handmatig moeten updaten.

Voordelen Tag Manager

Beide methoden kunnen gebruikt worden voor het implementeren van Google Consent Mode V2, maar Google Tag Manager biedt meer voordelen:

  • Consent Mode en tagging worden beide automatisch beheerd

  • Snellere, centrale implementatie

  • Minder foutgevoelig door automatisering

  • Automatische voorkeurupdates

  • Eenvoudig te integreren met CMP

Google Tag Manager is dus sterk aan te raden om te gebruiken tijdens het implementeren van Consent Mode V2. Google Tag Manager wordt ook wel gebruikt bij Server Side Tagging.

Tag Verschil

Hoe ziet het verschil eruit?

In de code is er dus verschil te zien. Het eerste gedeelte van de code ziet er in beide gevallen hetzelfde uit, maar daarna is er een duidelijk verschil te zien. Wat opvalt bij het handmatig taggen is de gtag die gebruikt wordt. De voorkeur moet handmatig aangepast worden bij verandering. Dit kan gedaan worden bij 'acces denied - granted'. Bij Google Tag Manager wordt dit automatisch gedaan.

Jort en Cindy

Gratis extra check nodig?

Heb je nog vragen of toch een extra check nodig of alles goed werkt? Wij helpen je graag op weg. Je kunt hiervoor de chatwidget in het Cookieportal gebruiken, of natuurlijk jouw contactpersoon een bericht sturen.

Andere interessante blogs