4.9

Private Lease Used – Online marketing voor automotive

Private Lease Used (afgekort PLU) is een platform waar vraag en aanbod van gebruikte (lease) auto’s samenkomen. De website van Private Lease Used is in 2021 gelanceerd, hierna hebben ze aan Travyk gevraagd om de website vindbaar te maken in Google op zoekwoordcombinaties zoals ‘occasion lease’,’ gebruikte auto leasen’ en ’tweedehands auto leasen’, gepaard met de automerken en automodellen. Het hoofddoel om beter zichtbaar te zijn is om meer offerteaanvragen te genereren.

"Travyk heeft ervaring in de automotive branche, waarbij Travyk was uitgenodigd om te pitchen voor de directie van Actua.nl. Een grote verzekeringsmaatschappij waaronder PLU valt. Met een gedegen plan en de ervaring van Travyk met het CMS systeem Autodata, is Travyk als winnaar uit de bus gekomen."

Het proces

Zoals aangegeven was PLU een nieuw platform met 0 autoriteit, naamsbekendheid en vindbaarheid. Voor Travyk de taak om ervoor te zorgen dat de website in een van de meest competitieve markt, de leasemarkt van auto’s, zichtbaar wordt in Google & Bing.

Het automotive landschap in kaart brengen van occasion lease

Om het landschap van de auto lease in kaart te brengen hebben we gekozen om een zoekwoordonderzoek uit te voeren. Hiermee brachten we twee onderdelen van de leasemarkt in kaart, namelijk de occasion lease en de gewone leasemarkt. Wat opviel uit dit zoekwoordenonderzoek was dat de markt en concurrentie nog veel mogelijkheden bood. De occasion markt bracht lage zoekvolumes, maar wel met een duidelijke zoekintentie t.a.v. gewone leasemarkt. 

Focus op merken

Hoe ga je een competitieve markt bestormen zonder domeinautoriteit en naamsbekendheid? Dat begint met focus en afbakening. De occasion auto lease markt is lang nog niet zo groot als de markt van de nieuwe lease auto’s. De reden hiervoor is ook weerspiegeld in de propositie van PLU. 

Desondanks kregen we een terechte vraag;

“Waarom voegen we niet gewone auto lease zoekwoorden toe in de focus? Want in het zoeken naar mobiliteitsoplossingen zou occasion lease van auto’s ook aan bod kunnen komen.” 

Een goede suggestie, maar daardoor breng PLU in een nog hevigere concurrentiestrijd met toonaangevende websites als justlease.nl, athlon.nl en leaseplan.nl. Bedrijven met “oneindige” budgetten en zoekwoorden waarop het lastig is voor nieuwe websites om te scoren.

Landingspagina’s bouwen voor bekende automerken

Bij de start van het project hebben we de klant de opdracht gegeven om wijzigingen te laten doen in het CMS systeem van Autodata. Vanuit het zoekwoordenonderzoek kwamen we tot de ontdekking dat er gezocht wordt op zowel ‘automerk + occasion lease’ als op ‘automerk & model + occasion lease’. De huidige instellingen binnen het systeem waren niet toereikend, doordat de pagina’s van ‘automerken + occasions’ dynamisch gegenereerd werden waren deze niet vindbaar in Google. Kortom, we wilden dat pagina’s statisch aangemaakt konden worden waardoor we deze goed konden laten aansluiten op de zoekopdrachten.

Content

Nadat de webdeveloper het mogelijk gemaakt heeft om statische landingspagina’s te maken, werd het tijd om content te produceren. Niet om 1 tot 10 pagina’s te creëren, maar pagina’s van bijna alle auto’s waar PLU aanbod van heeft of krijgt. Om dit gestructureerd en efficiënt in te richten hebben we besloten om content templates te maken. Deze kwamen tot volgt tot stand:

  1. Een concurrentieanalyse waarin we gekeken hebben naar de content van de concurrenten;

  2. Op basis van eigen inzichten en inzichten uit de concurrentieanalyse, hebben we twee templates gemaakt;

  3. Hierna hebben we bepaald wat standaardtekst wordt

Vervolgens hebben we twee soorten templates ontwikkeld. Een template voor zoekwoorden van een automerk + occasion lease & een template voor zoekwoorden met automerk & model + occasion lease. Deze teksten en content zijn ook geproduceerd door Travyk.

Linkbuilding – Autoriteit verhogen

Privateleaseused.nl werd nog niet veel online gevonden en had bij livegang een domeinautoriteit van 0. Hoe kunnen we dit verhogen? Het antwoord ligt in linkbuilding. Linkbuilding is het verzamelen van referrering domains, dit zijn externe websites die naar jouw website verwijzen. Door de domeinautoriteit te verhogen, verhogen we ook de kans dat nieuwe pagina’s snel en goed opgepikt worden door Google. Op het moment van schrijven van deze case studie is de autoriteit van PLU al 16, ondersteund met meer dan 1600 backlinks. Het eerste halfjaar aan Linkbuilding hebben we alleen op brandname gebouwd. Om zo een goede en sterke merknaam op te zetten.

Technische SEO

Qua techniek hebben op voorhand de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

  • Uitsluiten van filter pagina’s

  • Media

  • Pagespeed optimalisatie

De uitdaging

  • 16 teksten per maand opleveren totdat alle pagina’s geschreven zijn

  • Offerte aanvragen realiseren

  • Techniek van de website continu verbeteren

  • Verhogen van organische bezoeken

Resultaten

Al de content die wij hebben geplaatst en linkbuilding die wij hebben voor PLU hebben uitgevoerd begint al mooi resultaat te leveren. PLU is nu in een goede en stijgende lijn aan het gaan en krijgt nu rond de 700 organische bezoekers per maand.

Hiernaast zijn al veel pagina’s op zoekwoorden gaan ranken. PLU staat nu al op meer dan 4000 zoekwoorden gerankt in de top 100.

Ook wordt de website een stuk meer gevonden op non-branded traffic dan eerst. Dit zorgt voor veel nieuw verkeer dat voor het eerst op de website land, dat een grote kans heeft om om te zetten naar blijvende klanten.

Hoe gaan we nu verder?

  1. Verbeteren crawlbudget en het efficiënt inrichten hiervan

  2. Het maken van heatmaps op landingspagina-niveau om verbetervoorstellen te doen om met hetzelfde verkeer meer conversies te realiseren.

  3. Verhogen van interne links. Dit door op productpagina niveau terug te verwijzen naar modellenpagina & merkenpagina. Dit zorgt voor een verbeterde beleving voor gebruikers en crawlers van Google.

  4. Uitbreiden van content/optimalisatie van de content templates

Welke diensten neemt Private Lease Used af?

Benieuwd of wij jou kunnen helpen met SEO, CRO of Linkbuilding net zoals wij PLU hebben geholpen? Vraag dan snel een gratis adviesgesprek aan en zie wat wij voor jou kunnen betekenen.