4.9

Zijn backlinks essentieel voor je website?

Door de veranderingen in de algoritmes van Google is er steeds meer speculatie over de essentie van backlinks. Hier is recent een onderzoek naar gedaan waarvan we de resultaten delen in deze blog.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het proces van het verkrijgen van externe links van andere websites naar jou website. Linkbuilding is een essentieel onderdeel van SEO (Search Engine Optimization) dat gericht is op het verkrijgen van backlinks van andere websites naar jouw eigen website.

Wat is een backlink?

Een backlink is een soort stem naar je website. Hoe meer stemmen je krijgt, hoe beter de website presteert in de zoekmachines. Als je meer relevante en kwalitatieve backlinks verzamelt voor je website, is de kans ook groter dat zoekmachines zoals Google jouw website als betrouwbaar en waardevol beschouwt. Dit kan resulteren in een hogere positie in de zoekresultaten. Het is belangrijk dat er bij het verkrijgen van backlinks vooral gelet wordt op de kwaliteit van de backlinks, in plaats van de kwantiteit van de backlinks. 

Backlinks kunnen verder nog gesegmenteerd worden in twee soorten backlinks. Dit zijn dofollow-backlinks en nofollow-backlinks. Er zijn in het kort verschillen hier tussen:

  • Dofollow-backlinks zijn standaard backlinks die duidelijk de waarde van de ene website naar de andere website doorgeeft. Deze soort backlinks hebben een duidelijk effect op de SEO prestaties. 

  • Nofollow-backlinks hebben een HTML-tag “nofollow” die verteld tegen de code dat ze geen waarde moeten doorgeven. Dit wordt vaak gebruikt bij het linken naar betaalde content zoals advertenties zodat er geen misbruik wordt gemaakt van linkbuilding.


Algoritme updates

Het wil nog weleens voorkomen dat er manipulatie binnen de ranking pages plaatsvindt. Om dit tegen te gaan voert Google tegenwoordig eens in de zoveel tijd updates door in het algoritme. Dit doet Google om websites beter te ranken volgens de richtlijnen van EEAT. Door de komst van deze updates is er steeds meer discussie over de effectiviteit van backlinks. Online marketeers en SEO-specialisten vragen zich af of het nog zin heeft om backlinks aan te schaffen.

Door toenemende concurrentie en het steeds kritischer worden van het algoritme van Google, wordt er ook steeds kritischer gekeken naar linkbuilding. Werkt het nog wel, heeft het nog impact, is het de investering waard? Een vraag die wij met enige regelmaat ook krijgen. De antwoorden op deze vragen verschillen enorm per situatie.

Onderzoek

Er is daarom recent onderzoek gedaan door Frankwatching naar de efficiëntie van linkbuilding in 2024. Tijdens dit onderzoek zijn er 3 websites gemaakt voor bedrijven die hetzelfde product aanbieden. Bij de eerste website is er geen gebruik gemaakt van linkbuilding. Bij tweede website is er wel een linkbuilding pakket gebruikt, maar dit was niet de beste versie. Bij de laatste website is er gebruik gemaakt van het optimale linkbuilding pakket. Uit de resultaten en conclusies van dit onderzoek is te halen dat de aanschaf van een goed linkbuilding pakket nog steeds erg grote impact heeft op de positie in de SERP en de algemene SEO prestaties. Conclusies die uit dit onderzoek zijn gekomen zijn bijvoorbeeld:

  • Websites met backlinks hebben hogere posities bereikt op de getargete zoekwoorden dan websites zonder backlinks.

  • De beste posities in Google zijn behaald door de website met de meeste backlinks.

  • De website met de meeste backlinks behaalde de hoogste SEO-metrics.

Deze resultaten geven dus aan dat, door linkbuilding goed toe te passen en door de juiste keuzes te maken bij het doen aan linkbuilding, er nog steeds goede resultaten behaald kunnen worden met dit onderdeel van SEO. Linkbuilding kan bij goede uitvoering ruim 50% zijn van je gehele SEO prestaties en dus een bepalende rol spelen bij het beter vindbaar maken en het beter naar voren laten komen van een onderneming.

Verandering in gebruik van linkbuilding

Bij de introductie van linkbuilding en backlinks bij ondernemers wordt vaak gedacht aan zoveel mogelijk backlinks verkrijgen. Dit is niet de juiste manier om met linkbuilding om te gaan, aangezien dit kan leiden tot links met bedrijven of websites die niets met elkaar te maken hebben. Als bedrijf of ondernemer wil je links die te maken hebben met jou bedrijf en die een goede toegevoegde waarde hebben voor jouw bedrijf. Dit heeft te maken met linkjuice. Met linkbuilding zet je jou bedrijf als het ware op de kaart van het wereldwijde web.   

Linkjuice

Linkjuice is een term binnen SEO (Search Engine Optimization) die verwijst naar de waarde of autoriteit die een pagina of website doorgeeft aan een andere pagina via een hyperlink. Het concept van linkjuice is belangrijk omdat het direct invloed heeft op hoe goed een website scoort in zoekmachines zoals Google. Websites en pagina’s met meer waardevolle links, ofwel linkjuice, hebben een grotere kans om hoger te ranken in de zoekresultaten. Stel je voor dat website A een zeer hoge autoriteit heeft en een backlink plaatst naar website B. Website A heeft al veel vertrouwen opgebouwd bij zoekmachines door zijn reputatie, aantal backlinks, en kwalitatieve inhoud. Wanneer website B een link ontvangt van website A, wordt een deel van de autoriteit en waarde (linkjuice) van website A doorgegeven aan website B. Dit zorgt ervoor dat website B beter presteert in de zoekresultaten. Als website B vervolgens een backlink plaatst naar website C, wordt er weer een deel van de verkregen linkjuice doorgegeven. De hoeveelheid linkjuice die wordt doorgegeven is afhankelijk van factoren zoals de relevantie van de pagina's en het aantal andere uitgaande links op website B.

Autoriteit uitstralen

Wanneer je website kwalitatieve backlinks verkrijgt, verhoogt dit automatisch de autoriteit van jou bedrijf en website via linkjuice. Je vergroot je ‘PR’. Maar wat betekent PR? Doordat je naar mensen hun content verwijst, maar ook doordat mensen weer naar jouw content verwijzen, vergroot je als bedrijf je Public Relations, oftewel je PR. Je maakt elkaars bedrijf groter en populairder door naar elkaar te verwijzen. Marketing en Public Relations staan sterk met elkaar in verbinding en Public Relations worden steeds belangrijker. Deze relaties kunnen verbeterd en versterkt worden door links te ontvangen van andere, waardevolle organisaties of schrijvers. Linkbuilding is in die zin erg impactvol voor kleinere of beginnende ondernemingen.

Essentie van backlinks

Door de komst van de nieuwe Google updates is het algoritme veranderd waardoor er meer speculatie is over de effectiviteit van linkbuilding dan ooit. Ook zijn er grote bedrijven die linkbuilding verkopen die nu bang zijn dat ze niet meer relevant zijn in de markt door de updates van Google. Linkbuilding is nog steeds erg handig om op in te zetten of om uit te besteden. Bij Travyk zien wij ook dat het een grote impact heeft gehad op de prestaties van websites van onze klanten. Het onderzoek laat dit ook zien. Het gaat vooral om de manier waarop je linkbuilding inzet. Als hier goed op gelet wordt, kunnen backlinks een essentieel onderdeel zijn van de SEO prestaties van je website.

Overweeg je om kwalitatieve linkbuilding uit te besteden?

Linkbuilding kan een tijdrovende taak zijn, vooral als je het grondig wilt aanpakken. Het gaat niet om het verkrijgen van slechts een paar links; net als andere SEO-activiteiten is het een continu proces. Wil je meer weten over hoe wij je hierbij kunnen ondersteunen? Neem gerust contact met ons op! Benieuwd naar de huidige staat van jouw website? Vraag dan onze gratis linkbuilding scan aan.