Algoritme updates
Het wil nog weleens voorkomen dat er manipulatie binnen de ranking pages plaatsvindt. Om dit tegen te gaan voert Google tegenwoordig eens in de zoveel tijd updates door in het algoritme. Dit doet Google om websites beter te ranken volgens de richtlijnen van E-E-A-T. Door de komst van deze updates is er steeds meer discussie over de effectiviteit van backlinks. Online marketeers en SEO-specialisten vragen zich af of het nog zin heeft om backlinks aan te schaffen.
Door toenemende concurrentie en het steeds kritischer worden van het algoritme van Google, wordt er ook steeds kritischer gekeken naar linkbuilding. Werkt het nog wel, heeft het nog impact, is het de investering waard? Een vraag die wij met enige regelmaat ook krijgen. De antwoorden op deze vragen verschillen enorm per situatie.
Onderzoek
Er is daarom recent onderzoek geplaatst op Frankwatching over de efficiëntie van linkbuilding in 2024. Tijdens dit onderzoek zijn er 3 websites gemaakt voor bedrijven die hetzelfde product aanbieden. Bij de eerste website is er geen gebruik gemaakt van linkbuilding. Bij tweede website is er een gemiddeld linkbuilding pakket gebruikt. Bij de laatste website is er gebruik gemaakt van het optimale linkbuilding pakket. Uit de resultaten en conclusies van dit onderzoek is te halen dat de aanschaf van een goed linkbuilding pakket nog steeds erg grote impact heeft op de positie in de SERP en de algemene SEO prestaties. Conclusies die uit dit onderzoek zijn gekomen zijn bijvoorbeeld:
Websites met backlinks hebben hogere posities bereikt op de getargete zoekwoorden dan websites zonder backlinks.
De beste posities in Google zijn behaald door de website met de meeste backlinks.
De website met de meeste backlinks behaalde de hoogste SEO-metrics.
Deze resultaten geven dus aan dat, door linkbuilding goed toe te passen en door de juiste keuzes te maken bij het doen aan linkbuilding, er nog steeds goede resultaten behaald kunnen worden met dit onderdeel van SEO. Linkbuilding kan bij goede uitvoering ruim 50% zijn van je gehele SEO prestaties en dus een bepalende rol spelen bij het beter vindbaar maken en het beter naar voren laten komen van een onderneming.
Verandering in gebruik van linkbuilding
Bij de introductie van linkbuilding en backlinks bij ondernemers wordt vaak gedacht aan zoveel mogelijk backlinks verkrijgen. Dit is niet de juiste manier om met linkbuilding om te gaan, aangezien dit kan leiden tot links met bedrijven of websites die niets met elkaar te maken hebben. Als bedrijf of ondernemer wil je links die te maken hebben met jouw bedrijf en die een goede toegevoegde waarde hebben voor jouw bedrijf, oftwel; kwaliteit boven kwaliteit. Dit heeft te maken met linkjuice. Met linkbuilding zet je jouw bedrijf als het ware op de kaart van het wereldwijde web.
Linkjuice
Linkjuice is een term binnen SEO (Search Engine Optimization) die verwijst naar de waarde of autoriteit die een pagina of website doorgeeft aan een andere pagina via een hyperlink. Het concept van linkjuice is belangrijk omdat het direct invloed heeft op hoe goed een website scoort in zoekmachines zoals Google. Websites en pagina’s met meer waardevolle links, ofwel linkjuice, hebben een grotere kans om hoger te ranken in de zoekresultaten. Stel je voor dat website A een zeer hoge autoriteit heeft en een backlink plaatst naar website B. Website A heeft al veel vertrouwen opgebouwd bij zoekmachines door zijn reputatie, aantal backlinks, en kwalitatieve inhoud. Wanneer website B een link ontvangt van website A, wordt een deel van de autoriteit en waarde (linkjuice) van website A doorgegeven aan website B. Dit zorgt ervoor dat website B beter presteert in de zoekresultaten. Als website B vervolgens een backlink plaatst naar website C, wordt er weer een deel van de verkregen linkjuice doorgegeven. De hoeveelheid linkjuice die wordt doorgegeven is afhankelijk van factoren zoals de relevantie van de pagina's en het aantal andere uitgaande links op website B.
Autoriteit uitstralen
Wanneer je website kwalitatieve backlinks verkrijgt, verhoogt dit automatisch de autoriteit van jou bedrijf en website via linkjuice. Je vergroot je ‘PR’. Maar wat betekent PR? Doordat je naar mensen hun content verwijst, maar ook doordat mensen weer naar jouw content verwijzen, vergroot je als bedrijf je Public Relations, oftewel je PR. Je maakt elkaars bedrijf groter en populairder door naar elkaar te verwijzen. Marketing en Public Relations staan sterk met elkaar in verbinding en Public Relations worden steeds belangrijker. Deze relaties kunnen verbeterd en versterkt worden door links te ontvangen van andere, waardevolle organisaties of schrijvers. Linkbuilding is in die zin erg impactvol voor kleinere of beginnende ondernemingen.
Essentie van backlinks
Door de komst van de nieuwe Google updates is het algoritme veranderd waardoor er meer speculatie is over de effectiviteit van linkbuilding dan ooit. Ook zijn er grote bedrijven die linkbuilding verkopen die nu bang zijn dat ze niet meer relevant zijn in de markt door de updates van Google. Linkbuilding is nog steeds erg handig om op in te zetten of om uit te besteden. Bij Travyk zien wij ook dat het een grote impact heeft gehad op de prestaties van websites van onze klanten. Het onderzoek laat dit ook zien. Het gaat vooral om de manier waarop je linkbuilding inzet. Als hier goed op gelet wordt, kunnen backlinks een essentieel onderdeel zijn van de SEO prestaties van je website.