4.9

Verschillen tussen Consent Mode V1 en V2

Sinds de komst van Google Consent Mode V2 zijn er een aantal verandering gekomen in de werking van deze omgeving. In deze blog lees je hier meer over.

Consent Mode

Wat houdt consent mode ook alweer in?

Consent mode is in het kort een technologie dat bedrijven helpt met het verzamelen, verwerken en beschermen van data over de gebruikers van hun website. Door toestemming te geven bij het verschijnen van een cookiebanner kan de website op basis van de verzamelde gegevens, zien hoe de website gebruikt wordt of bepaald surfgedrag analyseren. Ook zijn er essentiële cookies die zorgen voor een goede werking van de website zelf.

Tegenwoordig is het voor bedrijven verplicht om een cookiebanner te laten zien bij het openen van een website. Hier is een wettelijke basis voor; de GDPR en AVG. Dit werd in het verleden echter niet altijd gedaan. Om deze reden heeft Google het heft in eigen handen genomen en Consent Mode V2 uitgebracht. Deze consent mode verschilt erg met de eerste versie.

Consent Mode V1

Google Consent Mode V1 was de eerste versie van Consent Mode. Deze versie van Consent Mode hield in dat bij acceptatie van de cookiebanner er gegevens verzameld konden worden over twee signaalcategorieën;

  • Ad_storage: Verzamelt gegevens over advertentie-gerelateerde cookies, afhankelijk van de toestemming die de gebruiker gegeven heeft. Bij acceptatie kan Google gegevens over advertenties die jij tegenkomt opslaan.

  • Analytics_storage: Verzamelt gegevens over analytics (statistieken en prestaties) en slaat deze op bij acceptatie.

Een kenmerk van Google Consent Mode V1 is dat bij afwijzing van de cookiebanner er helemaal geen gegevens verkregen konden worden. Dit betekent dat als de gebruiker afwijst, er ook geen gegevens over de gebruiker gezien konden worden. Pas bij acceptatie van de cookiebanner kon er een extra tag doorgestuurd worden naar GA4 wat erg onhandig was voor het meten van websitestatistieken. Ook was er geen optie om cookies zelf aan te passen, wat nu bij Consent Mode V2 dus wel kan. Verder had Consent Mode wel een aantal voordelen:

  • Voldoen aan privacyregelgeving. Consent Mode V1 liet bedrijven voldoen aan de privacyregelgeving van de GDPR (AVG) en de CCPA. Op deze manier maakten bedrijven geen inbreuk op de privacy van gebruikers terwijl ze wel essentiële functionaliteiten konden behouden.

  • Consent Mode V1 verwerkte gegevens op basis van twee belangrijke toestemmingscategorieën waar Consent Mode V2 ook nog steeds gebruik van maakt. Deze categorieën maken opslag van cookies mogelijk met betrekking tot analyses. Dit was voor de komst van de tweede versie al een erg belangrijk aspect aan Consent Mode.

V1 vs V2

Consent mode v2

Google Consent Mode V2 is ontstaan door ontwikkelingen in privacywetgeving in de EU.

Bij Consent Mode V2 worden twee extra categorieën toegevoegd omtrent toestemming geven.

  • Ad_user_data: Bij acceptatie geeft de gebruiker toestemming aan Google voor verzending van gebruikersgegevens voor doeleinden die te maken hebben met advertenties.

  • Ad_personalization: Bij acceptatie geeft de gebruiker toestemming om advertenties te personaliseren.

Naast deze signalen beschikt de tweede versie ook over de signalen die versie één ook kon opvangen. Versie twee kan dus veel meer data verzamelen.

Wat zijn nu de grootste verschillen?

De grootste verschillen zijn te herkennen bij de volgende onderdelen van Consent Mode:

  • Betere ondersteuning met betrekking tot third-parties: Dit houdt in dat er niet langer meer alleen basisfunctionaliteiten ondersteund worden voor GA4 en Google Ads maar ook voor andere marketingtools en platformen. Dit maakt het gebruik van Consent Mode effectiever voor partijen die hier interesse in hebben.

  • In plaats van alleen te kunnen kiezen uit ‘accepteren’ of ‘afwijzen’ kunnen gebruikers nu zelf voorkeuren aangeven voor de cookies die verzameld willen worden. Dit geeft de gebruiker meer flexibiliteit over hun eigen data-afgifte en ook een betere ervaring.

  • Bij Consent Mode V2 kunnen er zelfs bij afwijzing van de cookies gegevens over gebruikersgedrag verzameld worden wat in tegenstelling tot versie 1 zorgt voor onvolledige marketingprestaties. Oftewel; met Consent Mode V2 heb je als bedrijf minder dataverlies.

  • Bij versie 1 is er geen personalisatie mogelijk door beperkingen in de signaalcategorieën. Bij Consent Mode V2 is dit wel mogelijk waardoor je als bedrijf relevantere en gepersonaliseerde content kan creëren voor je doelgroep.

Iwan en Ruurd

Staat je vraag er niet tussen?

Ben jij benieuwd welke online marketing voordelen jij direct allemaal kan halen uit je website of webshops? Contact ons!

Veelgestelde vragen over Consent Mode

Wij geven u graag op een snelle manier antwoord op vragen rondom Consent Mode. Heeft u verder nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Wat is Google Consent Mode?

Google Consent Mode is een tool waarmee websites de werking van Google-tags (zoals Google Analytics en Google Ads) kunnen aanpassen op basis van de toestemming van gebruikers voor cookies. Het zorgt ervoor dat bedrijven data kunnen blijven verzamelen en meten zonder de privacy van gebruikers te schenden, vooral in het kader van regelgeving zoals de AVG (GDPR).

Wat is het grootste verschil tussen V1 en V2?

Het grootste verschil tussen Consent Mode V1 en V2 is dat V2 meer gedetailleerde controles biedt over dataverzameling op basis van toestemming. V2 maakt het mogelijk om specifiekere toestemmingscategorieën te configureren en te reageren op veranderende toestemmingsstatussen, terwijl V1 eenvoudiger was in zijn implementatie. Daarnaast biedt V2 verbeterde rapportage en trackingopties wanneer gebruikers geen toestemming geven.

Wat heb ik nodig om Consent Mode in te stellen?

Voor het instellen van Consent Mode zijn er een aantal technische vereisten nodig. Dit zijn bijvoorbeeld systemen om bepaalde tags door te voeren of data te verzamelen. In de blog over technische vereisten voor Consent Mode V2 geven wij u hier graag meer informatie over.

Wat biedt Travyk aan binnen Consent Mode?

Bij Travyk bieden wij veel oplossingen op het gebied van search engine marketing, maar ook op het gebied van Consent Mode. Zo doen wij aan Server Side Tagging en bieden wij een eigen cookiebanner aan. We hebben ook een video waarin wij de implementatie van de cookiebanner laten zien in slechts 4 minuten.

Andere interessante blogs over Consent Mode