SEO tips voor je webshop in 2020

SEO tips voor je webshop in 2020

Deel I – In het eerste deel van de SEO tips voor je webshop in 2020 wordt de content besproken. Onderwerpen zoals crawl budget, paginasnelheid, mobielvriendelijkheid en XML sitemap worden behandeld in andere delen. Stay tuned.

Inhoudsopgave

  1. Content
  2. Magere content en de effecten
  3. Product filters
  4. Facetten
  5. Paginering
  6. Sorteren van producten
  7. Varianten van producten
  8. Categorieën met overkoepelende producten

Content

De content op je webshop gebruikt Google om te bepalen in welke staat je webshop is. Op basis van je content gaat Google je pagina’s ranken.

Magere content

Een veel voorkomende fout is dat er pagina’s worden aangemaakt op webshops waarbij er tekstuele content geschreven wordt wat weinig tot geen waarde toevoegt voor de bezoeker. Vaak zijn de pagina’s tekstueel beschreven met 50 woorden of minder. Door het gebruik van te weinig woorden kunnen pagina’s moeilijk van elkaar onderscheiden worden door Google en ben je in de essentie aan het concurreren met je eigen pagina’s. Niet handig, bovendien beperkt het je SEO succes. Bovendien, als je weinig woorden gebruikt om je pagina’s te onderscheiden is de kans zeer aanwezig dat je veel dezelfde zal gebruiken om pagina’s te omschrijven wat weer voor mixed- en duplicate content zorgt.

Redenen voor magere content op een webshop

  • Product filters
  • Facetten
  • Paginering
  • Sorteren van producten
  • Varianten van producten
  • Categorieën met overkoepelende producten

Product filters

Het filteren van producten is bedoeld als gebruiksvriendelijke optie om snel bij een subset van producten te komen. Je weet bijvoorbeeld welk formaat televisie je wenst, maar nog niet van welk merk. Je filtert in dit geval dus op basis van het gewenste formaat (inch). Handig voor de gebruiker, maar niet voor Google. De toegepaste filter wordt opgeslagen in de URL, waardoor je veel URL’s creëert met bijna dezelfde content. 

Google gaat deze pagina’s doorzoeken (crawlen) als je niet aangeeft dat dat niet bedoeling is. Je wilt dat Google zoveel mogelijk crawl budget besteed aan de originele pagina, en niet de gefilterde resultaten. Voorkom daarom dat Google de gefilterde resultaten kan benaderen. Dit doe je door het uit te sluiten in de robots.txt.

De gefilterde URL’s zien er vaak als volgt uit: www.voorbeeld.nl/categorie/?filter=… Zoals eerder benoemd kan je dit dus uitsluiten in de Robots.txt en dat ziet er dan zo uit: Disallow /*?filter=*

Facetten / Subcategoriën indelen

Binnen de webshop heb je vaak producten met facetten. Om bij het voorbeeld van televisies te blijven zijn HD Ready, Full HD, 4K (UHD) en 8K (UHD) de facetten van televisies, ook wel subcategorieën genoemd. Vaak wil je wel dat de facetten geïndexeerd worden door zoekmachines omdat op zulke facetten gezocht kan worden. Zorg er daarom dan ook voor dat er voldoende tekstuele content te vinden is op deze pagina’s.

Paginering

Wanneer je producten op een webshop toont zijn deze vaak verdeeld over meerdere pagina’s. Deze pagina’s lijken allemaal op elkaar en Google markeert ze vaak als identiek en leidt tot verwarring voor Google. 
Maak duidelijk aan Google dat de pagina’s sterk gerelateerd zijn en hoe Google daar mee om moet gaan. Communiceer de paginering aan Google aan de hand van link relaties. Dit doe je aan de hand van canonical URL’s. Je definieert in feite de relatie van de pagina’s.

Sorteren van producten

Een veelgebruikte functionaliteit van webshops is het sorteren van producten. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden op basis van de prijs van een product. Het kan wederom voor verwarring zorgen binnen de zoekmachines als deze sorteerfunctie niet goed geïmplementeerd is. Er ontstaan door het sorteren weer nieuwe URL’s op de pagina, maar in feite is er niks veranderd op de pagina, behalve dat de producten gesorteerd staan. Je kan de URL van het sorteren net als de productfilter URL disallowen in de Robots.txt.

Varianten van producten

Als je binnen je webshop gebruik maakt van productvarianten (denk aan kleding of schoenen in verschillende maten en kleuren) dan wordt dit door Google gezien als dubbele content. De tekst en afbeeldingen zijn niet te onderscheiden omdat het teveel op elkaar lijkt. Google weet dan ook niet welke pagina ze wanneer moeten tonen. Het is daarom erg belangrijk om Google instructies te geven aan deze varianten. 

Dit kan gedaan worden door unieke tekstuele content toe te voegen aan het product of door de inzet van canonical URL’s. Gezien het niet makkelijk is om unieke content te schrijven binnen productvariatie is het geadviseerd om gebruik te maken van canonical URL’s om de productvariant autoriteit op te laten bouwen. Wanneer je de productvariant toevoegt aan de Robots.txt dan bouwen de pagina’s geen autoriteit op.

Categorieën met overkoepelende producten

Eén product kan onder meerdere categorieën vallen. Je voelt de bui natuurlijk al hangen, dit is iets wat Google uit zichzelf niet onderscheid en zal zorgen voor duplicate content. Je kan namelijk dat ene product benaderen via verschillende categorieën. Wanneer een product in meerdere categorieën zit, zorg er dan voor dat één van deze categorieën is aangeduid als primaire categorie door middel van een canonical URL.

Een voorbeeld hiervan is een accu van een auto. Als product (accu) val je snel onder meerdere categorieën vanwege de technische specificaties en het type merk waar de auto accu in geplaatst kan worden. Het komt er dan als volgt uit te zien:

1. www.voorbeeld.nl/audi/accu/ – product in de categorie Audi

2. www.voorbeeld.nl/volkswagen/accu/ – product in de categorie Volkswagen

3. www.voorbeeld.nl/voltage/12v/accu/ – product in de voltage categorie

4. www.voorbeeld.nl/amperage/60ah/accu/ – product in de amperage categorie

Hulp nodig?

Wij begrijpen het natuurlijk dat jij je liever bezig houdt met andere zaken rondom je webshop. Het toepassen van bovengenoemde SEO tips voor je webshop doet Travyk graag. Neem vrijblijvend contact met ons op en kom langs voor een lekker bakje koffie of thee.

Open chat
Appje sturen?
Hoi! Stuur ons een direct een appje. We zullen z.s.m. reageren.