Eerlijke prijzen & Veel ervaring
Meer dan 100% CO2 neutraal
400 + actieve campagnes

SEA trends in 2022

SEA trends in 2022

Dit worden de SEA trends voor 2022. Om jullie als eerste op de hoogte te brengen, hebben wij de 10 trends voor volgend jaar op een rij gezet.

  1. Automatisering
  2. First Party Data
  3. Targeting en segmentatie
  4. Testen
  5. Diversificatie
  6. Responsive Search Ads
  7. Conversie-tracking
  8. (Midden)kleine bedrijven scholen
  9. Back 2 basic
  10. Onvoorspelbaar jaar 2022

1. Automatisering

Automatisering wint al een paar jaar aan snelheid en momentum. Zo wordt er meer gestuurd op automatische biedstrategieën (bijvoorbeeld de meest recente Max Performance) en dynamische advertenties. Het is hierdoor telkens belangrijker om informatie uit meerdere bronnen samen te voegen om voor de concurrentie te blijven. 

Wij gebruiken hierbij SemRush als slimme tool om het automatiseringsproces beter te begrijpen en om daar vervolgens op in te spelen. Hiermee kunnen wij zoekwoorden volgen als er grote Core Updates zijn en dit invloed heeft op de zoekresultaten voor onze klanten. Als adverteerder wordt het nog belangrijker om op het juiste moment, de juiste advertentie aan het juiste publiek te laten tonen en hierbij automatisering toepassen.

2. First Party Data

First Party Data is data over jouw eigen bezoekers die je in de loop der tijd hebt opgebouwd. Denk aan mailadressen, NAW-gegevens en koopgedrag. Waar voorheen data gehaald kon worden uit pixels, tags en cookies, uit platformen zoals Google, Facebook. Zal deze data telkens minder beschikbaar worden. De informatie die al van jouw klanten is verzameld kan je efficiënt inzetten om de eerder genoemde platformen van ontbrekende informatie te voorzien. Immers je vervangt de Third Party Data met jouw eigen data (First Party Data). Maar verdwijnt Third Party Data dan?

Nee, zeker niet. Bezoekers van webpagina’s kunnen aangeven of zij cookies willen achterlaten. De bezoeker moeten ‘consent’ (toestemming) geven voor het gebruik van haar gegevens door de websitebeheerder. Deze informatie wordt telkens lastiger aan te vullen. De verwachting is dat bezoekers steeds kritischer gaan worden op het gebruik van haar gegevens. Daarom gaat Apple en Google de privacy van de consument beter gaat beschermen door geen cookies meer te plaatsen. Maar wat nu dan? Het Privacy Sandbox-initiatief ontwikkelt innovatieve, privacy gerichte alternatieven voor belangrijke online zakelijke behoeften, waaronder het weergeven van relevante advertenties. Kortom, er zijn voldoende mogelijkheden om de gegevens gap te vullen.

3. Targeting en segmentatie binnen SEO

Afgelopen jaar zagen wij het type zoekwoorden veranderen. Op dit moment zijn er alleen nog de zoektypes breed, woordgroepen en exact beschikbaar. Nu er telkens meer slimme strategieën door Google uitgerold worden, zal er met minder zoekwoorden, meer zoektermen getriggerd worden om meer potentieel publiek te benaderen. Waardoor de keuze van zoekwoorden, doelgroepen en intenties telkens belangrijker worden. Hiermee word je minder afhankelijk van zoekwoorden en kunnen doelgroepkenmerken gebruikt worden om doelgroepen beter te bereiken. Samengevat: minder zoekwoorden, meer publiek, betere intentie. Waardoor met bijvoorbeeld doelgroeptargeting en segmentatie het juiste publiek beter aangesproken moet worden.

Zeker wanneer zoekwoorden minder specifiek ingekocht kunnen worden, is het belang om een lijst van zoekwoorden te maken waar je juist niet op gevonden wilt worden. Een negatieve zoekwoordenanalyse helpt hierbij enorm. Hiermee voorkom je dat Google zoekwoorden inkoopt die niet relevant voor jou of jouw klanten.

4. Testen

De verschuiving naar automatisering van advertenties is misschien wel de meest impactvolle trend in betaald zoeken. We zeggen dit natuurlijk al vaak genoeg, testen, testen en verbeteren. Nu het einde van uitgebreide tekstadvertenties nadert, kan je overwegen om nog een aantal extra aan te maken. Waardoor je diverse uitgebreide tekstadvertenties achter de hand houd, wanneer de RSA’s niet voldoende presteren. Ook is het slim om diverse Responsive Search Ads aan te maken. Wij testen al langere tijd met RSA’s met 15 koppen, maar ook met 5 koppen. Zoals bij de eerste trend aangegeven, worden tekstadvertenties ook meer geautomatiseerd, waardoor teksten en zoekwoorden meer afgestemd moeten worden op de intentie in plaats van generieke zoekwoorden.

5. Diversificatie

Naast een vlijmscherpe inrichting van SEA campagnes, is het belangrijker om actief zichtbaarder te zijn op meerdere platformen. Bijvoorbeeld actiever in de SERP, TikTok, Snapchat, LinkedIn en natuurlijk e-mailmarketing. Door breder te investeren in meerdere marketingkanalen zal het bedrijf stabieler presteren en minder afhankelijk wordt van één type marketinginspanning. Uiteraard is dit juist een kans om meer op SEA in te springen, als dit nog onderbelicht is in jouw organisatie. Denk hierbij aan zoekwoorden, Display, lokaal, YouTube maar ook shopping en remarketing.

6. Responsive Search Ads

Vanaf juni 2022 horen Expanded Text Ads (ETA’s) tot het verleden en zijn Responsieve Search Ads (RSA’s) de toekomst. Google stuurt reeds aan op het maken en toepassen van RSA’s en is het al moeilijker om ETA’s te schrijven. Die zijn weggestopt en niet meer primaire keuze voor nieuwe advertenties. Samen met de eerste trend worden advertenties telkens meer geautomatiseerd.

Ben je al begonnen met het schrijven van RSA’s? Klasse! Als je dat nog niet gedaan hebt, wordt het tijd om ruimte in de agenda te maken. Het schrijven van RSA’s vergen een andere aanpak een uitgebreidere uitleg kun je hier vinden. Google heeft aangegeven dat RSA’s de toekomst zullen zijn, maar wees niet bang om controle te nemen en te testen. Bijvoorbeeld door koppen vast te zetten. Zelfs als Google zegt dat de advertentie sterkte gemiddeld of slecht is.

7. Conversie-tracking

We wisten al dat volgend jaar first party data belangrijker gaat worden. Naast de aanpassingen van Google en Apple, werkt ook Facebook aan offline conversietracking. Naast het bijhouden van online conversies, wordt het bijhouden van offline conversies belangrijker. Soms leidt een advertentie niet direct tot een online verkoop, maar kan het wel zo zijn dat offline een aankoop wordt gedaan. Door offline conversies te importeren, weet je wat er gebeurd wanneer iemand op uw advertentie heeft geklikt (instore visits) of met jouw organisatie heeft gebeld. Telefonische conversies zijn eenvoudig bij te houden met AdCalls calltracking.

8. (Midden)kleine bedrijven scholen

Laat de middelkleine bedrijven meedenken en meebeslissen in de online marketingkeuzes. Dit klinkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk zien wij dat bedrijven online marketing volledig uit handen geven zonder mee te denken of mee te beslissen. Terwijl het samenspel tussen de diverse marketinginstrumenten telkens belangrijker wordt. Ook 2022 zal een zwaar jaar voor de ondernemer worden. Dit komt de marketingbudgetten veelal niet ten goede. Het verantwoord uitgeven van het Google Ads budget in samenwerking met de bedrijven is daarom minstens zo belangrijk. Door goed samen te werken met kleine bedrijven, deze te ondersteunen en eventueel op te leiden in online marketing zal de samenwerking effectiever zijn en resultaten blijven groeien dan wanneer dit niet gebeurd.

9. Back 2 basic

Google heeft diverse updates uitgebracht afgelopen jaren. Met vooral de nadruk op meer automatisering. Het gebruik van zoekwoorden, zoektypen, type advertenties en biedstrategieën zijn veranderd afgelopen jaar. Zo worden zoekwoorden meer gebruikt als intentie, zoektypen worden breder beoordeeld door Google en zijn er meer automatische biedstrategieën.

Bekijk en beoordeel daarom periodiek de campagnes van klanten die je beheert. Daarom is het belangrijk op te letten op bestaande advertenties en campagnes van accounts die je beheert. Om te conversies te behalen en concurrentie voor te blijven, is het meegaan in de veranderingen van deze basiselementen belangrijk. Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen rondom deze SEA-pijlers en pas hier zo nodig de inhoud van jouw campagne op aan.

10. Onvoorspelbaar jaar 2022

Met een flexibele campagnestructuur binnen Google Ads ben je voorbereid op 2022. Het nieuwe jaar zal ook weer een aantal veranderingen met zich meebrengen. Met een flexibele campagnestructuur kan eenvoudig en snel van koers veranderd worden als de Google Ads budgetten verhoogd of verlaagd worden.

Ben jij klaar voor 2022?

Is jouw campagnestructuur al flexibel en worden jouw online en offline conversies al goed doorgemeten? Wij helpen jou hier graag bij. Neem vrijblijvend contact met ons op of vraag een gratis campagnescan aan.